• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

آينده روشن حزب‌الله

در آخرين مورد طي 24 ساعت حماس در نوار غزه اسراييل را مجبور به تسليم كرد. از همين رو تمام تحولات بسيار مهمي كه اكنون در خاورميانه شكل گرفته است از شكست تلخ رژيم اسراييل در جنگ 33 روزه آغاز شده است. اما در مورد انتقال اسلحه نيز بايد گفت كه حزب‌الله بيش از گذشته با سلاح‌هاي مجهز روز تجهيز شده و از راه‌هاي مختلفي كه خودشان مي‌دانند اسلحه را وارد مي‌كنند، ضمن اينكه ديگر نيازي به ورود اسلحه نيست، چراكه بسياري از اين سلاح‌هاي پيچيده در داخل لبنان ساخته مي‌شود و اين نقطه عطف بسيار مهمي است كه حزب‌الله اكنون توانسته به توانايي ساخت سلاح‌هاي استراتژيك دست پيدا كند و در نتيجه ديگر نيازي به ورود سلاح‌هاي آنچناني ندارد، درضمن اين نكته را نبايد فراموش كرد كه حزب‌الله غنيمت‌هاي فراوان نظامي در جنگ با تروريست‌هاي تكفيري به دست آورده و از آنها نيز استفاده مي‌كند. از همين رو عمليات‌هاي رواني و نمايش‌هاي تبليغاتي كه رژيم صهيونيستي در خاك سوريه انجام مي‌دهد و برخي مناطق را نيز بمباران مي‌كند، قصد دارد وجهه خود را حفظ كند، درصورتي كه حزب‌الله نيازي به اين جريان‌ها ندارد. حزب‌الله استراتژي خاص نظامي خود را دنبال مي‌كند.

اما صحبت آقاي نصرالله درخصوص اينكه اگر جنگي در منطقه رخ دهد هيچ كشوري نمي‌تواند بي‌طرف باشد، بسيار حايز اهميت است. بسياري از كارشناسان نظامي رژيم صهيونيستي به اين امر اذعان داشتند كه اگر جنگ ديگري در منطقه رخ دهد بايد خدا به داد رژيم صهيونيستي برسد. يعني به حدي موضوع حساس و مهم شده است كه مقام‌هاي اين رژيم به صراحت گويي اينچنيني افتاده‌اند. نيروهاي مقاومت بيش از گذشته تجهيز شده‌اند و افراد كارآزموده دارند و تمام مراكز حساس رژيم صهيونيستي از جمله نيروگاه هسته‌اي ديمونا و مخازن آمونياك و ساير مناطقي كه براي اين رژيم حساس است در تيررس موشك‌هاي مقاومت چه در لبنان و چه در غزه قرار دارد. از همين رو اگر بخواهند اقدامي را عليه ايران انجام دهند بايد هزاران محاسبه انجام دهند كه آيا مي‌توانند از پس اين معركه بيرون بيايند يا نه. از طرف ديگر اگر جنگي در بگيرد همان‌گونه كه دبيركل حزب‌الله لبنان عنوان كرده هيچ كشوري نمي‌تواند بي‌طرف باقي بماند. يا بايد طرف امريكا و اسراييل باشد يا اينكه طرف محور مقاومت باشد و براي حفظ موجوديت خود نمي‌تواند بيطرف باقي بماند. از همين رو نقشه راه آينده، همان نقشه‌اي است كه مقاومت در حال ترسيم آن است و بي‌شك بدون درنظر گرفتن معادلات و محاسبات محور مقاومت دشمن نمي‌تواند هيچ غلطي انجام دهد و اگر اين كار را انجام دهد به شكست منجر مي‌شود.

حزب‌الله در جريان پاكسازي تكفيري‌ها در سوريه و هم‌پيماني قوي‌اي كه با دولت آقاي اسد ايجاد كرد يك پيوند مستحكم ميان حزب‌الله و دولت سوريه و همچنين به تبع آن باعث بهبود رابطه بين دولت لبنان با دولت سوريه شد. لازم به ذكر است پس از ترور آقاي رفيق حريري روابط دو كشور به‌شدت با چالش مواجه شده بود، اما امروز اين مسائل همگي برطرف شده و دولت فعلي لبنان با ابتكار عمل مقاومت شكل گرفته است و مجلس نيز توسط نيروهاي مقاومت و نزديك به جريان مقاومت شكل گرفته است، از همين رو به نظر مي‌رسد كه در آينده يك روابط بسيار خوب و استراتژيك بين دولت لبنان و سوريه مانند گذشته برقرار شود و مي‌تواند با يكديگر از پس بحران‌هاي ايجاد شده در منطقه بربيايند.

درخصوص چشم‌انداز و آينده حزب‌الله اگر يك دوره 10 ساله را درنظر بگيريم سال به سال در عرصه لبنان داراي پيشرفت‌هاي چشم‌گيري بوده است و توانسته خود را در معادلات لبنان موفق جلوه دهد. در آخرين انتخاباتي كه در لبنان انجام شد حزب‌الله نشان داد رشد چشم‌گيري در عرصه سياسي، مردمي و نظامي داشته است، به‌گونه‌اي كه مردم با دل و جان نسبت به طرح‌هاي حزب‌الله توجه مي‌كنند و روز به روز دامنه اين حمايت‌ها بيشتر مي‌شود. از همين رو به نظر مي‌رسد كه در آينده حزب‌الله بيش از گذشته مي‌تواند تاثيرات مثبتي در عرصه لبنان داشته باشد و توازن كنوني موجب شده كه لبنان در آرامش، امنيت و صلح باشد و تحت همين چارچوب است كه لبنان طي سال‌هاي اخير شاهد بي‌ثباتي و نا‌امني نيست و اين روند در آينده تقويت خواهد شد، چراكه حزب‌الله ريشه‌هاي خود را تقويت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون