• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

به بهانه انتشار فراخوان رويدادهاي «اجرايي- پژوهشي» مجموعه تئاتر شهر

سالن‌هاي دولتي با رويكردهاي آكادميك آشتي كنند

بابك احمدي

 

 

انتشار فراخوان رويدادهاي «اجرايي- پژوهشي» در مجموعه تئاترشهر در زمره همان رويكردها و اتفاق‌هايي قرار مي‌گيرد كه از زمان حضور سعيد اسدي در مجموعه انتظار مي‌رفت. به همين دليل اجازه مي‌خواهم پيش از اشاره به نكات مثبت برنامه‌ريزي‌هايي از اين دست، يك بار ديگر به ريشه بعضي مخالفت‌ها و مقاومت‌ها تا امروز اشاره كنم كه وقتي خبرنگاران حوزه تئاتر به مديريت انتقاد مي‌كردند كه امروز تئاترشهر چرا هيچ تفاوتي با ديروزش ندارد از زوايايي اين‌چنين سرچشمه مي‌گرفت. گرچه بد نيست همين حالا هم اين مساله را جويا شويم كه ماشين برنامه‌هاي مطالعاتي- پژوهشي تئاترشهر از چه رو چنين با تاخير به حركت درآمد اما به قولي براي متهم نشدن به مديركشي!-اصطلاحي رايج بين بعضي مديران فرهنگي تكنوكرات- بياييد به جنبه‌هاي مثبت ماجرا بپردازيم تا وقتي شاهد مصاديق نقض باشيم.

اين فراخوان طبق مدعاي خود بر رويكردهاي آموزشي و پژوهشي در حوزه تئاتر همچنين ايجاد فضاي دانش محور و خلاق در روند تعامل مخاطبان و آثار نمايشي انگشت تاكيد مي‌گذارد. كمترين انتظاري كه از مهم‌ترين مجموعه تئاتر كشور مي‌رود همين است و يكي از نقدهاي جدي ساليان اخير به تئاتر شهر همين تبديل شدن به يكي از معمولي‌ترين سالن‌هاي اجراي آثار نمايشي بوده كه البته همچنان برجاست.

تئاترشهر به اين ترتيب به حوزه‌اي از ارايه پيشنهاد براي ديگر سالن‌هاي تئاتري زير نظر دولت وارد مي‌شود كه فعلا بايد منتظر نتايج ماجرا بمانيم و اينكه آيا در نهايت جريان‌ تازه‌اي ذيل ايده مورد نظر شكل مي‌گيرد يا خير؟ مقصود از جريان يعني گرته‌برداري مديران ديگر سالن‌هاي تئاتر دولتي براي بهبود كيفي فضاي اجرايي و ورود به جريان‌هاي نوين علمي هنرهاي نمايشي است. مساله‌اي كه كليت سالن‌هاي تئاتري زير نظر دولت از فقدانش رنج مي‌برند يعني قطع مجاري حوزه‌هاي آكادميك و دانشگاهي با سالن نمايش. قالب‌هاي ارايه ايده و آثار در اين فراخوان به اين شرح است:«جستار»: بر اين اساس اجراهايي با بهره‌گيري از فرم خطابه- سخنراني(Lecture Performance) و ابزارهاي تكنولوژيك معطوف به آن همچون پاورپوينت، فيلم، صوت و اسلايد به صورت نمايشي و در بستري پژوهشي ارايه خواهند داد. در حقيقت مخاطب در اين شكل علاوه بر روبه‌رو شدن با يك اجراي صحنه‌اي اطلاعات تخصصي و كاربردي در حوزه موضوعي هر لكچر به دست مي‌آورد. «گفتار مختصر»: در اين قالب رويدادهايي به صورت روزانه طراحي مي‌شود و در ۲ بخش ظهر تا عصر و عصر تا شب با دعوت از صاحب‌نظران، بازيگران، نويسندگان و كارگردان داخلي و خارجي(اسكايپ) براي بيان منظرهاي خلاقانه و تجربيات هنري خود هر يك در بازه زماني ۱۵ دقيقه با مخاطبان و علاقه‌مندان روبه‌رو خواهند شد. «برگزاري كارگاه آموزشي» و «اجرا»: مهم‌ترين قالب ارايه اثر در اين حوزه، اجراي يك اثر نمايشي حداكثر به مدت ۱۴ شب(۲ هفته) در سالن كارگاه نمايش است. اجراهاي مذكور ‌بايد ايده‌محور بوده و با حداقل ابزار و ادوات صحنه‌اي عرضه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون