• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

خودرو

خط توليد پژو ۳۰۱ ايران خودرو افتتاح شد

خط توليد پژو ۳۰۱ ايران خودرو صبح روز گذشته با حضور معاون رييس‌جمهور و با سرمايه ۵۰ تا ۶۰ ميليون يورويي و مشاركت ۳۰۰ سازنده ايراني افتتاح شد و قرار است يك محصول ديگر در شهريور عرضه شود. طبق اعلام قبلي، خط توليد پژو 301 ايران خودرو روز گذشته با حضور سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور و بدون مشاركت شركت فرانسوي و با مشاركت 300 سازنده ايراني افتتاح شد. قرار است اين محصول با داخلي‌سازي 60 و سپس 80 درصدي و پس از طي مراحل توليد آزمايشي، اوايل سال آينده با ظرفيت اوليه 10 هزار دستگاه در سال به توليد انبوه برسد و در ادامه به 100 هزار دستگاه و در نهايت سالانه 250 هزار دستگاه افزايش خواهد يافت و در 5 سال نخست به 400 هزار دستگاه خواهد رسيد. در اين ميان ايران خودرو اعلام كرد اين محصول داراي استانداردهاي 85 گانه روز دنيا بوده و از 1123 قطعه مورد نياز حدود 565 قطعه داخلي‌سازي مي‌شود. محصول 301 در قالب 3 تيپ و واريانت شامل دو واريانت با گيربكس دستي و موتور EC5 و يك تيپ و نوع با گيربكس اتوماتيك و موتور EC5 به توليد خواهد رسيد. حجم موتور اين خودرو 1.6 ليتر، حداكثر قدرت آن 115 اسب بخار و حداكثر گشتاور آن 150 نيوتن متر در دور موتور 4 هزار است. در تيپ توليدي 301 در سال نخست، گيربكس دستي 5 سرعته تعبيه خواهد شد. گنجايش صندوق عقب آن با ظرفيت 640 ليتر نيازهاي يك خانواده ايراني را مرتفع مي‌كند. 301 سطح آلايندگي استاندارد يورو 5 را پاس كرده و دوستدار محيط زيست به حساب مي‌آيد. سيستم ترمز ABS، سيستم ايمني ESP، ايربگ جلو، چراغ‌هاي مه‌شكن جلو و عقب، چراغ‌هاي دي‌لايت به هنگام رانندگي، تهويه مطبوع دستي و رينگ آلومينيومي 15 اينچ از جمله مشخصات اصلي خودرو است.

امكان افزايش وام دو خودروساز نيست

قائم‌ مقام بانك مركزي با اشاره به امتيازات اعطايي به ايران‌خودرو و سايپا، علت كاهش تمايل به دريافت وام را اعلام كرد و گفت: امكان افزايش وام به اين دو خودروساز نيست. اكبر كميجاني درباره ادعاي خودروسازان مبني بر عدم تحويل خودروهاي صفر به خريداران به دليل عدم تامين اعتبار از سوي بانك مركزي براي تكميل قطعات خودروهاي ناقص گفت: سال گذشته بانك مركزي در راستاي تقاضاهاي مكرر هر ساله خودروسازان، گزارشي آماده و به شوراي پول و اعتبار ارايه داد. او افزود: بعد از كلي بحث در شوراي پول و اعتبار، سرانجام به اين جمع‌بندي رسيديم كه فرصت ‌هايي را به خودروسازان با رعايت مصوبات، آيين‌نامه‌ها و مقررات بدهيم ضمن اينكه عوامل بازدارنده را برداشتيم و راه را بازكرديم. در جلسه مهر سال قبل شوراي پول و اعتبار تقاضاي خودروسازان مبني بر جداسازي تسهيلات شركت‌هاي اصلي از گروه‌هاي زيرمجموعه و ذي‌نفع خودروسازي را تصويب كرد.

 

امتيازات بانك مركزي به خودروسازان

اين مقام بانكي به ابلاغ مصوبه مذكور در 30 مهر 97 به بانك‌ها اشاره و تاكيد كرد: در اين مصوبه بنا شد ايران‌خودرو و سايپا از شرايط نداشتن چك برگشتي و بدهي غيرجاري شركت‌هاي گروه در زمان اخذ تسهيلات و ايجاد تعهدات براي شركت‏‌هاي اصلي مستثني شوند. در همان زمان مصوب و ابلاغ شد به ميزان 20 درصد سرمايه پايه هر بانك به شركت‏‌هاي خودروسازي تسهيلات پرداخت شود. كميجاني گفت: اما در همان ايام مسائل و مشكلاتي براي خودروسازان پيش آمد كه منجر به كاهش توليد آنها و تصويب مصوبه 24 آذر 97 از سوي معاون اول رييس‌جمهور شد. طبق آن مصوبه، بانك مركزي براي رفع مشكل كمبود نقدينگي موظف به پرداخت تسهيلات ارزي 844 ميليون يورويي شد ضمن آنكه بنا شد، سقف ريالي به دو خودروساز نيز افزايش يابد. قائم مقام بانك مركزي ضمن اشاره به پرداخت تسهيلات 4 هزار ميليارد‌‌‌ توماني به ايران‌خودرو و سايپا گفت: بنا شد 2 هزار ميليارد‌‌‌ تومان براي شركت اصلي ساپيا و 2 هزار ميليارد‌‌‌ تومان براي شركت اصلي ايران خودرو پرداخت شود. اين تسهيلات بايد به نام خودروسازان و به حساب قطعه‌سازان مورد تاييد وزارت صنعت پرداخت مي‌شد. كميجاني با اشاره به فشار زياد سيستم بانكي در ماه‌هاي پاياني سال افزود: با اين وجود اما پول خودروسازان را پرداخت كرديم 3.9 از 4 هزار ميليارد‌‌‌ تومان به خودروسازان(2 هزار ميليارد تومان به ايران‌خودرو و 1.9 هزار ميليارد تومان به سايپا) پرداخت شد. البته براي كمك به بانك‌هايي كه مشكل داشتند، اين آمادگي را ايجاد كرديم كه از منابع بانك مركزي استفاده كنند. خودروسازان تا زماني كه تسهيلات ريالي دريافت مي‌كردند، درخواست دريافت تسهيلات ارزي و ال سي جديد براي ترخيص قطعاتي كه از قبل وارد كرده بودند را نداشتند.

عرضه سهام ايران خودرو و سايپا در بورس فعلا امكان ‌پذير نيست

رييس سازمان خصوصي‌سازي گفت: ايران خودرو و سايپا بايد ابتدا از وثيقه خارج شوند سپس اقدامات لازم در جهت فروش سهام آنها صورت گيرد و تا اين امر محقق نشود، هيچ‌گونه اقدامي صورت نمي‌گيرد. ميرعلي‌اشرف پوري‌حسيني در خصوص نحوه فروش سهام دولت در سايپا و ايران خودرو گفت: هر چند مصوبه سران به وزارت اقتصاد اجازه مي‌دهد تا بقيه سهام دولت در دو خودروساز را واگذار كند و ديگر لازم به دريافت مجوز دولت نيست اما با توجه به اينكه سهام اين دو شركت در وثيقه قرار دارد، امكان فروش مال غير وجود نداشته و بايد ابتدا از وثيقه آزاد شود. او افزود: اين دو شركت بايد بر اساس قانون ايدرو ابتدا از وثيقه خارج شوند سپس اقدامات لازم از سوي سازمان خصوصي‌سازي در جهت فروش سهام آنها صورت گيرد و تا اين امر محقق نشود هيچ‌گونه اقدامي در اين زمينه صورت نمي‌گيرد. در حال حاضر اطلاعي از اينكه سهام اين دو شركت در وثيقه چه كساني است، ندارم و زمان فروش سهام بايد بعد از فك وثيقه از سوي شركت ايدرو مشخص شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون