• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4416 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۶ تير

يك‌طرفه شدن خيابان نخستين اقدام براي تبديل به گذر فرهنگي

چه سرنوشتي در انتظار خيابان ويلا است؟

حميدرضا خالدي

 

 

مردمي كه در محدوده خيابان ويلا زندگي مي‌كنند، وقتي صبح دوشنبه از خواب بيدار شدند و از خانه بيرون زدند تا به محل كارشان بروند، با صحنه عجيبي روبه‌رو شدند. خيابان پرتردد و قديمي ويلا - يا همان استاد نجات‌اللهي- با نيوجرسي‌هاي سيماني كه در ابتداي آن گذاشته شده بود، مسدود و رفت و آمد خودروها از جنوب به شمال يك‌طرفه شده بود. اقدامي كه گفته مي‌شد در راستاي تبديل خيابان ويلا به راسته‌اي فرهنگي صورت گرفته است. طرحي كه آغاز آن به بعد از مراسم تبديل خيابان ويلا به راسته گردشگري و صنايع‌دستي كه با حضور شهردار و اعضاي شوراي شهر برگزار شد، برمي‌گردد. اما همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، اين طرح از همان آغاز اجرا با مخالفت‌هاي فراواني از سوي مغازه‌دارها و كسبه، ساكنان محله، تاكسي‌هاي خطي و... مواجه شد. موجي از مخالفت‌ها كه در همان دو روز اول اجراي اين طرح مديران شهرداري و راهنمايي و رانندگي را وادار به واكنش كرد. يكي از مغازه‌داران ميانه اين راسته در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن انتقاد از اجراي اين طرح مي‌گويد: اين همه طرح‌هاي گردشگري در تهران اجرا شد ولي كدام يك موفق بودند؟ 30‌تير نمونه بارز آن بود. يا راسته شهدا.... فقط مي‌آيند يك خياباني را مي‌بندند و سنگفرش‌اش مي‌كنند و مي‌روند. غافل از اينكه با اين كار، نبض زندگي در اين مناطق را مختل مي‌كنند.

اين طرح اما از سوي مغازه‌دارهاي صنايع‌دستي هم با واكنش‌هايي همراه شد. برخي از آنها مدعي‌اند كه در زمان تهيه اين طرح، با يكسري از مغازه‌دارهاي نورچشمي كه مافياي صنايع‌دستي را دارند صحبت شده و با وعده اينكه قرار است با اجراي اين طرح، گردشگران و توريست‌ها به اين منطقه هجوم! آورند و كسب و كار آنها رونق گيرد، موافقت‌شان را گرفته‌اند. اجراي اين طرح حتي داد تاكسي‌هاي خطي ويلا را هم درآورده است. آنها نيز به تصور اينكه ديگر مشتري چنداني نخواهند داشت و با انتقاد از اينكه مسيرشان كور شده، با اجراي اين طرح مخالف هستند.

 

بعدا نظر مي‌دهيم

مسلما اولين سازمان و نهادي كه بايد با اجراي اين طرح موافقت كند، پليس راهنمايي و رانندگي است. اما جالب اينجاست كه رييس پليس هم اعلام كرده كه نظر قطعي و كارشناسي‌اش را پس از بررسي‌هاي بعدي اعلام خواهد كرد. سردار محمدرضا مهماندار رييس پليس راهور پايتخت در گفت‌وگو با مهر در خصوص اجراي طرح يك‌طرفه شدن خيابان ويلا و تبديل آن به راسته فرهنگي و صنايع‌دستي گفته است: با توجه به درخواست شهرداري براي تبديل شدن خيابان نجات‌اللهي به گذر صنايع‌دستي و گردشگري پليس راهور اين خيابان را به شكل موقتي و آزمايشي يك‌طرفه كرده است. او تاكيد كرده است كه بايد در ابتدا بازخوردگيري كنيم و ببينيم اين كار چه تاثيري بر وضعيت ترافيكي آن محل دارد و آيا مشكلي براي ساكنان و افرادي كه از آن خيابان تردد مي‌كنند، ايجاد نمي‌كند؟ تا بعد بتوانيم در مورد آن اظهارنظر كنيم.

رييس پليس راهور خاطرنشان كرده است كه تصميم‌گيري نهايي براي اجرا يا متوقف شدن اين طرح بعد از بررسي‌هاي نهايي پليس انجام مي‌شود و فعلا اجراي آن به شكل آزمايشي در حال انجام شدن است.

رييس شورا: بي‌اطلاعيم

محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص موضع شوراي شهر تهران براي يك‌طرفه شدن ويلا گفت: اين موضوع به شهرداري و راهنمايي و رانندگي برمي‌گردد. يعني شورا دخالتي در آن ندارد. مگر اينكه مردم با اجراي آن مخالف باشند و به آن اعتراض داشته باشند كه آن وقت شوراي شهر به مساله ورود پيدا مي‌كند.

 

راهنمايي و رانندگي موافق بوده است

اما برخلاف رييس پليس راهور، ولي نجاتي، معاون حمل و نقل و ترافيك منطقه 6 در گفت‌وگو با «اعتماد» با اعلام اينكه در تدوين اين طرح نه تنها نظرات مردم محله كه حتي ديدگاه‌هاي پليس راهور نيز لحاظ شده است، گفت: مگر مي‌شود طرحي شهري و با اين محتوا، بدون نظرسنجي از شهروندان آغاز شود؟ مگر مي‌شود ما بدون اطلاع پليس راهور خيابان را بسته باشيم.

او همچنين ادامه داد: از 10 ماه قبل، مقدمات تدوين طرح تبديل ويلا به راسته صنايع‌دستي آغاز و تمام ابعاد و پيوست‌هاي لازم براي آن هم در اين طرح ديده شده است.

اما اصلي‌ترين دغدغه شهروندان طي دو روزي كه طرح يك‌طرفه شدن خيابان ويلا اجرايي شده اين بوده كه نكند اجراي اين طرح باعث اختلال در تردد شهروندان در اين محدوده شود. سوالي كه نجاتي در مورد آن مي‌گويد: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده، يك‌طرفه شدن ويلا تاثيري روي رفت و آمد شهروندان نخواهد داشت، چراكه اين خيابان فرعي‌هاي بسياري دارد و از چند جهت به خيابان‌هاي اصلي راه دارد، بنابراين جاي نگراني نيست.

تجربه‌اي متفاوت از 30 تير

روايت مشاور اين طرح از دلايل اجراي آن و همچنين تغييراتي كه قرار است در اين طرح اجرا شود، كاملا با آنچه گفته مي‌شود، متفاوت است. اميرحسين پورجوهري در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد پيش‌بيني‌هاي اين طرح در خصوص تبديل ويلا به راسته صنايع‌دستي و گردشگري مي‌گويد: ما چندين ماه روي اين طرح كار كرديم. محدوده ياد شده داراي پتانسيل بسيار بالقوه‌اي براي تبديل شدن به يك راسته گردشگري است. وجود 47 كافه و رستوران، بورس صنايع‌دستي، خانه‌هاي تاريخي، كليسايي نام آشنا؛ اولين آژانس مسافرتي ايران و... در كنار همزيستي اقوام مختلف مسلمان، زرتشتي، ارامنه و.... اين راسته را به يكي از محله‌هاي اصيل تهران بدل كرده كه مي‌تواند مقصد هر گردشگري باشد.

او با ذكر اينكه متاسفانه هم اينك اين راسته نتوانسته به قطبي گردشگري بدل شود، ادامه مي‌دهد: در بررسي‌هايي كه انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه مي‌توان با عريض كردن پياده‌روهاي اين محدوده و كم كردن از عرض خيابان و يكسري اقدامات ديگر مثل پيرايش ساختمان‌هاي قديمي و تاريخي و... شرايطي را فراهم كرد كه گردشگران، توريست‌ها و .... بتوانند به راحتي در اين خيابان قدم بزنند و از داشته‌هاي آن لذت ببرند. حتي نگراني تاكسي‌ها نيز بي‌مورد است، چراكه شركت تاكسيراني كه زيرمجموعه شهرداري است، احتمالا به زودي مسيرهاي جديدي را براي آنها در نظر خواهد گرفت و مشكل آنها هم حل خواهد شد. پورجوهري در مورد انتقاد برخي شهروندان كه معتقدند قرار است ويلا هم به سرنوشت 30 تير بدل شود، گفت: اصلا چنين چيزي صحت ندارد. قرار نيست تجربه 30 تير در تمام نقاط شهر به همان شكل اجرا شود! آنجا شرايط خاص خودش را دارد و ويلا شرايط مختص خودش را. كمااينكه در ويلا قرار نيست خيابان سنگفرش شود يا دستفروش‌ها به اين خيابان هجوم آورند يا خيابان بسته شود. ما فقط به دنبال آرام‌سازي محله و تبديل آن به يك قطب گردشگري هستيم كه فاز به فاز آن را اجرا خواهيم كرد.

 

مي‌ماند يا متوقف مي‌شود؟

اما در تمامي گفت‌وگوهاي انجام شده با مسوولان ذي‌ربط يك مساله مشترك به چشم مي‌خورد؛ اينكه اين طرح موقتي است و در صورت مخالفت شهروندان، اجراي آن متوقف خواهد شد. پورجوهري با تاكيد بر اينكه در طول اين مدت با بسياري از شهروندان و كسبه راسته ويلا مذاكره شده است، افزود: با خيلي از آنها صحبت كرديم و بعد از جلب رضايت آنها طرح را تدوين كرديم، اما مخالفت‌هايي كه مي‌شنويد ريشه در مسائل رواني دارد. يعني به دليل اينكه ما طرح شاخص شهري- فرهنگي در تهران كم داريم. مردم از طرح‌هايي مثل 30 تير و... خاطره خوشي ندارند و فكر مي‌كنند قرار است همان طرح در ويلا هم اجرا شود. در حالي كه اصلا اينچنين نيست. ولي در نهايت براي اجراي نهايي آن، فرصتي دو هفته‌اي را مشخص كرديم. يعني در طول اين مدت از شهروندان نظرخواهي خواهد شد و بازخوردها را بررسي مي‌كنيم تا اگر نظرخواهي‌ها مثبت بود و مردم رضايت داشتند، طرح به صورت قطعي و دايمي اجرا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون