• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

نماينده مسلمان كنگره مورد استقبال طرفداران خود قرار گرفت

جدال ترامپ، عمر

ميثم سليماني

 

 

طرفداران ايلهان عمر نماينده كنگره امريكا در مينسوتا براي او سنگ تمام گذاشتند. او هنگامي كه براي سخنراني وارد اين ايالت شد، طرفدارانش دور او جمع شدند تا از او حمايت كنند. استقبالي پرشور از او تا نشان دهند حرف‌هاي دونالد ترامپ در خصوص ايلهان عمر براي بازگشت به محل تولد خود بي‌معني است. ايلهان عمر نيز شايد حتي تصور هم نمي‌كرد با چنين حمايتي از سوي مردم همراه شود. حتي افرادي همچون برني سندرز سناتور و نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده امريكا نيز در صفحه اينستاگرام خود با انتشار عكسي با ايلهان عمر از او به شخصه حمايت كرد. طرفداران عمر از رهبران دموكرات در واشنگتن خواستند تا موضع خود در خصوص عمر را حفظ و از او به خوبي حمايت كنند. يكي از شهروندان سومالي‌-امريكايي كه در اين تظاهرات حضور داشت به رويترز گفت: برخي كلماتي كه در خصوص ايلهان استفاده شد، خارج از چارچوب بود. من مي‌دانم كه او از قانون اساسي حمايت مي‌كند. او يك امريكايي است و به آن افتخار مي‌كند. هر چند شايد او عقايدي خاص داشته باشد اما اين نبايد او را در موقعيتي قرار دهد كه ما به او حمله كنيم.

ايلهان عمر از مهاجران سوماليايي است كه در ماه نوامبر با راي مردم وارد مجلس نمايندگان امريكا شد. با اين حال دونالد ترامپ در توييتر خود با انتشار ويديويي مدعي شده كه ايلهان عمر حملات يازده سپتامبر را رد نكرده است. اين ويديو تركيب شده بود با يك سخنراني عمر كه ماه گذشته منتشر شد كه در آن با اشاره به حوادث يازده سپتامبر اشاره شده بود كه برخي مردم در يازده سپتامبر كاري انجام دادند.

دونالد ترامپ سپس با حمله به نانسي پلوسي نوشت: او قبل از اينكه تصميم بگيرد از عمر دفاع كند، به اظهارات ضد اسراييل و غير واقعي او در مورد امريكايي‌ها نگاه كند. ترامپ با اشاره به عمر نوشت كه از كنترل خارج شده است، مگر اينكه نانسي پلوسي او را كنترل كند. شعبه مينسوتاي شوراي روابط امريكايي‌ها و مسلمانان (CAIR) كه يك گروه در راستاي حمايت از حقوق مدني مسلمانان محسوب مي‌شوند، سعي كرد با اعلاميه‌هاي متعدد يك تجمع را در راستاي حمايت از عمر سازماندهي كند. يكي از حاضران در اين تظاهرات مي‌گويد: دموكرات‌ها مي‌توانستند كار بيشتري براي كمك به عمر انجام دهند، اما در نهايت من فكر مي‌كنم آنها بيشتر به تصوير خودشان اهميت مي‌دهند. در حال حاضر بحث بر سر صحبت‌هاي ايلهان عمر بسيار زياد شده است. هر چند جمهوري‌خواهان علاقه‌مند هستند تا از اين فضاسازي عليه عمر استفاده كنند، اما واقعيت آن است كه عمر به هيچ عنوان منظوري كه دونالد ترامپ و همراهان او قصد داشتند برسانند را نداشته است. حزب جمهوري‌خواه و به خصوص طرفداران ترامپ بسيار علاقه‌مند هستند كه ايلهان عمر را متهم به همكاري و حمايت از حملات يازده سپتامبر و احساسات ضد مسلمانان در امريكا را تقويت كنند. اما نكته اينجاست كه ايلهان عمر در يك مهماني كه CAIR در كاليفرنيا ترتيب داد در سخنراني جنجالي صحبت‌هايي را در خصوص حوادث يازده سپتامبر انجام داد كه به نوعي تاثير آن بر زندگي شهروندان مسلمان امريكايي را به نمايش مي‌گذاشت. او با ناراحتي بيان كرد كه پس از يازده سپتامبر مسلمانان تبديل به شهروندان درجه دوم شده‌اند، من از اين وضعيت خسته شده‌ام و بسياري از مسلمانان ديگر نيز خسته شده‌اند. نانسي پلوسي نيز كه اخيرا از يك هيات اروپايي ميزباني مي‌كرد، گفت كه رييس‌جمهور نبايد از حوادث يازده سپتامبر استفاده ابزاري كند. او در ادامه گفت: من فكر مي‌كنم اين اشتباه است و اين اقدام در شأن رييس‌جمهور نيست و اميدوارم كه رييس‌جمهور اين بازي را انجام ندهد.

عمر نيز هفته گذشته عنوان كرده بود كه او افزايش تهديدات را در زندگي خود تجربه كرده كه اشاره مستقيم او به ويديوي رييس‌جمهور بود كه عليه او انتشار يافته بود و به ‌شدت بر زندگي او تاثير گذاشت. پلوسي نيز از تيم امنيتي كنگره امريكا خواسته است تا اين اطمينان حاصل شود تا ايلهان عمر، خانواده و كاركنانش در امنيت كامل به سر ببرند و مورد تهديد امنيتي قرار نگيرند. البته كاخ سفيد عنوان كرده است كه توييتي هفته گذشته هيچ آسيبي را به خانم عمر وارد نمي‌كند. با اين حال يو‌اس‌اي تودي در گزارشي در خصوص ادعاهاي مطرح شده از سوي ترامپ عليه ايلهان عمر را مورد بررسي قرار داده است. با اين حال اين گزارش نشان مي‌دهد كه ادعاهاي ترامپ در خصوص نمايندگان زن كنگره و صحبت‌هاي او در مورد بازگشت نمايندگان كنگره به كشورهاي خود با حمايت چنداني از سوي مردم همراه نبوده است. از طرفي او به‌طور غلط عنوان كرده است كه ايلهان عمر از القاعده حمايت مي‌كند و عاشق اين گروه است كه هيچ مدركي براي آن ندارد. ترامپ مدعي است كه من ايلهان عمر را از نزديك نديده‌ام، اما گاهي صحبت‌هاي او كه در خصوص عشق به القاعده است را شنيده‌ام. گروهي كه تعداد زيادي از شهروندان ما را كشته است. عمر يك‌بار عنوان كرده هنگامي كه در مورد القاعده فكر مي‌كنم، دستم را روي قفسه سينه‌ام مي‌فشارم كه ترامپ اين موضوع را نشان‌دهنده عشق عمر به القاعده در نظر گرفته است. اما نكته اصلي درباره ايلهان عمر اينجاست كه دونالد ترامپ قصد دارد او را نمادي از يهودستيزي، حمايت از تروريسم و نمادي از يك مسلمان تندرو به نمايش بگذارد كه حزب دموكرات آن را به خود جذب كرده است. اما واقعيت آن است كه ايلهان عمر هيچ يك از آنها نيست. عمر سخنان ضد اسراييلي را بيان كرده در حالي كه موجي از مقابله با لابي صهيونيستي در ايالات متحده امريكا ايجاد شده است. شايد بسياري از اين نگاه عمر نگران هستند كه به سراسر جامعه امريكا سرايت پيدا كند و نحوه فعاليت اسراييل در امريكا محدود شود. از طرفي او در حال تبديل شدن به الگوي يك زن مسلمان در امريكاست كه مي‌تواند به جايگاهي مهم در كنگره دست پيدا كند. اما جمهوري‌خواهان و شخص ترامپ قصد دارند از اين موضوع عليه دموكرات‌ها و شخص ايلهان عمر استفاده كنند تا او را تضعيف كنند. اما حمايتي كه از او در مينسوتا شد، نشان داد كه او نيز تنها نيست، هر چند كه دونالد ترامپ در توييتر خود بنويسد ميزان حاميان عمر بسيار اندك بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون