• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران خبر داد

سرمايه‌گذاري يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون يورويي صنعت مس براي توسعه پايدار

فرصت طلايي براي توسعه

اردشير سعدمحمدي مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران در مجمع عمومي عادي سالانه شركت ملي صنايع مس با بيان اينكه در سال گذشته به بالاترين ركورد توليد كنسانتره مس به ميزان يك ميليون و 180 هزار تن دست يافتيم گفت: همچنين در سال گذشته شاهد توليد بيشترين ميزان توليد مس محتوي معدني به ميزان ۲۹۸ هزار تن از زمان راه‌اندازي شركت تاكنون بوديم.

وي افزود: در سال گذشته علاوه بر توليد خوب بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان فروش با ميانگين قيمتي ۶۵۰۰ دلار به ازاي هر تن مس داشتيم كه ۵ هزار ميليارد تومان آن سود بود.

مديرعامل شركت مس با اشاره به جايگاه كنوني شركت مس در بازار سرمايه گفت: در پايان سال ۹۷ رتبه شركت مس در بين ۵۰ شركت فعال‌تر بورس از ۳۰ به ۳ ارتقا يافت كه اين رتبه بر اساس آخرين گزارش سازمان بورس براي سه‌ماهه نخست سال ۹۸ همچنان حفظ شده است.

سعدي محمدي با تأكيد بر ارزش بنيادي شركت ملي صنايع مس ايران در بين شركت‌هاي كشور و سودآوري آن براي سهامداران طي سال‌هاي متمادي گفت: شركت مس در 12 سال گذشته بازدهي مثبت 1616 درصدي را نصيب سهامدارانش كرده است.

مديرعامل شركت مس با اشاره به اينكه هم‌اكنون ارزش بازار شركت مس ۳۲۶ ميليارد ريال است گفت: براي حفظ جايگاه شركت مس و افزايش سودآوري بايد استراتژي‌ شركت مس را بر مبناي توسعه اكتشافات و بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه و افزايش توليد تعريف كنيم تا بتوانيم علاوه بر حفظ موقعيت كنوني شاهد ارتقاي رتبه توليد در بين شركت‌هاي برتر دنيا باشيم.

 

چرا توسعه؟

سعد محمدي با طرح اين پرسش‌ كه چرا صنعت مس ايران بايد به سمت توسعه و افزايش توليد پيش برود خطاب به سهامداران گفت: بررسي جايگاه فلز مس نشان مي‌دهد كه ۵ عامل بر روند تقاضاي اين فلز موثر هستند كه بايد آنها را در حوزه توسعه مدنظر قرار داد و بر اساس آن تصميم‌گيري كرد.

به گفته سعد محمدي نبود جايگزين مناسب براي مس، افزايش مصرف كشورهاي دنيا به‌ويژه چين، امريكا و آلمان با 5.61 درصد از كل مصرف مس دنيا، استراتژي كشور امريكا مبني بر بازسازي زيرساخت‌ها و تقويت عوامل بنيادي ازجمله موارد الكتريكال، فرودگاه‌ها، صنايع هوايي و فضايي، حركت دنيا به سمت بهره‌گيري از خودروهاي برقي و كشف ذخاير جديد مس در دنيا و دستيابي به رقم 830 ميليون مس محتوي ذخيره قابل‌برداشت معدني از رقم 790 ميليون در سال 2016 پنج عامل بنيادي براي تصميم‌گيري در اجراي طرح‌هاي توسعه است.

وي در ادامه گفت: براي تدوين استراتژي آينده شركت مس علاوه بر اين عوامل بنيادي بايد به سياست‌گذاري‌هاي معدني دنيا هم توجه كرد. براي نمونه اتحاديه اروپا در بخش صنعت و معدن استراتژي براي سرمايه‌گذاري‌هاي سودده طي ۱۰ سال آينده تدوين كرده است كه در آن 20 عنصر و ماده جهت سرمايه‌گذاري مشخص شده‌ است.

سعد محمدي تصريح كرد: خوشبختانه در اين استراتژي مس جزو يكي از پرسودترين عناصر است؛ چراكه تا سال ۲۰۲۳، 2.5 ميليون تن به تقاضاي جهاني مس افزوده خواهد شد و اين موضوع نشان مي‌دهد كه شركت مس فرصت سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي توسعه را نبايد از دست بدهد. وي با اشاره به تغييرات مصرف مس در جهان از ۱۹۰۰ تاكنون گفت: ميزان مصرف جهاني مس طي اين بازه زماني به‌طور مداوم در حال افزايش بوده است و در ۲۰ سال گذشته شيب توليد مس 2 برابر شده و ما نبايد از اين روند عقب بيفتيم.

مديرعامل شركت مس با عنوان اينكه در سال 2018 حدود 99 درصد از شركت‌هاي دنيا در حوزه مس سودده بودند خطاب به سهامداران گفت: هيچ صنعتي مانند مس سوددهي مطمئن ندارد.

 

فرصت طلايي براي توسعه

وي تأكيد كرد: در 5 سال اخير، دنيا در بخش كنسانتره سرمايه‌گذاري كرده است و ما هم يك فرصت طلايي براي اين امر داريم؛ چراكه آمار ارقام جهاني مصرف مس و همچنين روند افزايشي قيمت مس تا سال ۲۰۲۳ اين موضوع را تاييد مي‌كند. وي با بيان اينكه متوسط قيمت جهاني مس طي ۵ سال آينده به بيش از ۷۵۰۰ دلار بر تن مي‌رسد گفت: امروزه به ازاي هر تن مس حدود 12 هزار و 570 دلار سرمايه‌گذاري لازم است كه اين ميزان در ايران به 8 هزار دلار مي‌رسد؛ بنابراين ايران يك فرصت عالي براي سرمايه‌گذاري در مس در اختيار دارد، در غير اين صورت از دنيا عقب مي‌مانيم. سعد محمدي با اشاره به انجام طرح‌هاي توسعه‌اي صنعت مس در حوزه افزايش ظرفيت توليد كنسانتره شركت مس گفت: با توجه به افزايش مصرف جهاني مس، وجود ظرفيت ۴۰۰ هزار تني ذوب در كشور و همچنين حفظ جايگاه صادراتي شركت مس در حوزه كنسانتره به خاطر ارزش سودآوري آن نياز به يك ميليون تن كنسانتره داريم كه از اين ميزان ۴۵۰ هزار تن با طرح‌هاي در‌آلو، دره‌زار و چاه‌فيروزه تأمين خواهد شد و بايد براي دستيابي به ذخاير جديد و فعال‌سازي آنها برنامه‌ريزي كنيم.

اكتشافات ضامن پويايي شركت مس است

مديرعامل شركت مس با تأكيد بر اينكه يك كارخانه ۱۰۰ هزارتني كنسانتره با قيمت‌هاي امروزي روي ۵ ميليارد تومان فروش دارد كه 2.5ميليارد تومان آن سود است گفت: در راستاي دومين هدف شركت مس كه انجام سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در حوزه اكتشافات و گسترش ذخاير با هدف افزايش توليد كنسانتره است 60 هزار كيلومترمربع از كشور را اكتشاف خواهيم كرد.

به گفته سعد محمدي جمعا 11 پهنه در استان‌هاي كرمان، آذربايجان شرقي، يزد، اصفهان و سيستان و بلوچستان در اختيار داريم.

مديرعامل شركت مس اضافه كرد: در حال حاضر جمع ذخاير قطعي شركت مس به 2 ميليارد و 200 ميليون تن مي‌رسد كه با اكتشافات جديد اين ميزان افزايش خواهد يافت؛ بنابراين با ذخاير كنوني تا 50 سال و با اكتشافات تكميلي تا 100 سال ذخيره خواهيم داشت.

 

معادل نيمي از درآمد كل سال گذشته فروش داشتيم

او با بيان اينكه شركت مس در سال قبل 247 هزار تن كاتد توليد كرد كه اين ميزان توليد در تاريخ شركت بي‌سابقه بود گفت: مطمئن هستيم با وجود توقف چندماهه كارخانه ذوب خاتون‌آباد براي انجام اورهال و توسعه و نوسازي ذوب امسال بيشتر از سال قبل كاتد توليد خواهيم كرد و ركورد سال قبل را با همت زحمتكشان و پرسنل خدوم مس خواهيم شكست.

وي با اشاره به عملكرد خوب شركت مس در حوزه فروش در سال جاري گفت: در سال 98 با توجه به آمار توليد و فروش از همه بخش‌هاي برنامه جلوتر هستيم و در اين بازه زماني با وجود تحريم‌هاي ظالمانه فروش 5100 ميليارد توماني داشتيم يعني معادل نيمي از درآمد كل سال گذشته شركت مس.

مديرعامل شركت مس اذعان كرد: ارزش سرمايه‌گذاري‌هاي شركت مس يك ميليارد و 800 ميليون يورو و حدود 13 هزار ميليارد تومان است. اميدواريم با انجام پروژه‌هاي جديد به توليد 540 هزار تن مس دست ‌يابيم.

وي در پايان با بيان اينكه قطعا با همدلي و صداقت مي‌توان طرح‌هاي توسعه را به سرانجام رساند و باعث رونق و اشتغال‌زايي بيشتر و رقم زدن روزهاي خوب براي كشور شد، گفت: در سال جاري با توجه به روند كنوني شرايط مناسبي خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون