• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

سي‌ام تير

مرتضي ميرحسيني

يك: ناسازگاري ميان مصدق و محمدرضاشاه از زماني جدي‌تر شد كه اختلافات ميان دولت و دربار براي تسلط بر ارتش بالا گرفت و كسي حاضر به مصالحه به نفع ديگري نشد. مصدق روز 25 تير در نامه‌اي خطاب به شاه استعفاي خود را اعلام كرد و بعد از آن از نخست‌وزيري كنار كشيد. متني هم براي مردم نوشت و در آن دلايل و انگيزه‌هاي استعفاي خود را توضيح داد. اين استعفا، اعتراض عملي او به نافرماني نيروهاي مسلح و كارشكني برخي فرماندهان ارتش در برنامه‌هاي دولت بود، زيرا نظاميان خود را ملزم به اطاعت از دولت و نخست‌وزير نمي‌ديدند و از مركز ديگري، يعني دربار دستور مي‌گرفتند. حتي وزير جنگ كابينه، گاهي به ديدار شاه مي‌رفت و درباره چگونگي بركناري مصدق با او گفت‌وگو مي‌كرد. البته در كنار نافرماني نيروهاي نظامي، ضرورت اجراي فوري اصلاحات اقتصادي نيز وجود داشت و دولت براي مواجهه با تحريم نفت و كاهش درآمدهاي خود به تدابير تازه‌اي نياز داشت. اما از نظر مصدق و مشاورانش، دولت احاطه‌اي بر اقتصاد نداشت و اختياراتش براي نوسازي آن كافي نبود. خلاصه اينكه در شروع تابستان سال 1331 دولت با دو مانع، يكي نافرماني و كارشكني نظاميان و ديگري كمبود اختيارات براي اصلاحات اقتصادي مواجه بود و نخست‌وزير گزينه‌اي جز كناره‌گيري پيش روي خود نمي‌ديد.

دو: مصدق از مجلس، اختيارات فراقانوني شش‌ماهه و از شاه هم مسووليت وزارت جنگ را درخواست كرد. هر دو درخواستش رد شد و او هم از نخست‌وزيري استعفا كرد. فرداي آن روز، مجلس بدون رسيدن به حد نصاب قانوني به نخست‌وزيري احمد قوام راي داد و او را به جاي مصدق برگزيد. اين تصميم مجلس، التهاب موجود در كشور را تشديد كرد و كار به اعتراض‌هاي خياباني و شورش‌هاي فراگير كشيد. اوج تظاهرات روز سي‌ام تير و تهران كانون اصلي اعتراضات بود. شعار تظاهركنندگان از پشتيباني مصدق گذشت و به مخالفت با شاه كشيد و ارتش نيز در واكنش به اين سيل خشمگين و خروشان، دست به سلاح برد. البته اعتراضات با فراخوان جبهه ملي آغاز شد، اما چنانكه حوادث بعدي نشان مي‌داد، تظاهرات گسترده‌تر از آن بود كه آنها انتظار داشتند و اداره حركت به سرعت از دست‌شان بيرون رفت. وضعيت كشور كه بحراني شد، مجلس به اجبار عقب نشست و به نخست‌وزيري دوباره مصدق راي داد. شاه نيز به اميد ختم غائله با تسلط دولت بر ارتش موافقت كرد.

سه: روز سي‌ام تير دست‌كم بيست شهر در اعتراض و شورش و آشوب فرو رفت و چند ده نفر هم كشته و زخمي شدند. حتي دختر جواني در آبادان زير تانك افتاد و جان خود را از دست داد. چه همان زمان و چه بعدها مصدق و بيشتر هوادارانش، ارتش را به زياده‌روي و سركوب متهم كردند و سياست خشن نيروهاي نظامي را به نقد كشيدند. شايد برخي از آنها صادقانه و بي‌ريا از خونريزي و خشونت آزرده بودند. اما انصافا كل ماجراي موسوم به «قيام سي تير» به نفع مصدق و جريان حامي او تمام شد و او چند روز بعد دوباره، اين‌بار با اختياراتي كه در تاريخ مشروطيت ما سابقه نداشت به قدرت برگشت و زمام امور را به دست گرفت. يكي از نخستين تصميمات او اين بود كه نام وزارت جنگ را به وزارت دفاع تغيير داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون