• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

فهم؛ شعور و اطلاعات

محسن آزموده

يكي از اشتباهات رايج و آشناي ما كه معمولا در گفت و شنودهاي روزمره نيز شنيده مي‎شود، قضاوت ناروا و نادرست درباره گذشتگان است، بدين صورت كه ناداني يا كمبود اطلاعات آنها را به حساب فهم غلط يا فقدان شعور آنها مي‎نويسيم. به عبارت ديگر ميان اطلاعات، فهم و شعور تمايز قائل نمي‎شويم و آنها را به اشتباه به جاي يكديگر به كار مي‎بريم. البته لازم به يادآوري است كه مراد نگارنده از سه اصطلاح «فهم»، «شعور» و «اطلاعات» معاني عرفي و روزمره آنهاست، به همان معنايي كه وقتي در يك جمله روزمره مي‎گوييم «فلاني فرد مطلعي است» يا «فرد باشعوري است» يا «فرد فهيمي است»، مخاطب منظور ما را درك مي‎كند.

شكي نيست كه رشد و توسعه علم و دانايي در سده‎هاي اخير شگفت‎انگيز و چشمگير بوده و با همه اعصار و قرون گذشته قابل مقايسه نيست و بر اساس تصاعدي هندسي صورت گرفته است. امروز اي ‎بسا يك جوان دانشجو، بارها از يك دانشمند كهنسال كه هزار سال پيش از دنيا رفته، دانش بيشتر و درست‎تري داشته باشد. حجم و تنوع اطلاعات و داده‎هايي كه اين جوان هر روز از رسانه‎هاي مختلف دريافت مي‎كند، چندين برابر معلوماتي است كه دانشمند پير در طول ساليان به تجربه و تلاش، در طول ده‎ها سال از كتاب‎هايي محدود يا از طريق شاگردي كردن در محضر اساتيدي دشوارياب يا از طريق تجربه و آزمايش با وسائلي ابتدايي به دست آورده، دقت و درستي اطلاعات دانشجوي قصه ما نيز با دانش دانشمند كهنسال نيست. بسياري از مفروضات و بنيان‎هاي معرفتي كه مبناي دانايي پيرمرد بودند، اينك به كلي دگرگون شده‎اند و به تاريخ علم پيوسته‎اند، ضمن آنكه انباشت تجربه و معرفت بشري باعث شده كه جوان از ارتفاعي بالاتر به افق‌‎هاي دانش بنگرد و فاصله‎هايي دورتر را ببيند، بلندايي كه بدون شك، چنانكه نيوتن مي‎گفت، از ايستادن روي شانه غول‎ها ناشي شده است.

اما اين برتري كيفي و كمي دانش و اطلاعات نسبت به گذشتگان، گاهي ما را غره مي‎كند و دچار اين تصور غلط كه لابد ما فهم و شعور بيشتري از آنها داريم، در حالي كه دانش و اطلاعات بيشتر ربط مستقيمي به فهم و شعور ندارند، اگرچه كاملا بدون ارتباط نيز نيستند. به عبارت ديگر، اطلاعات معرفتي يا داده‌هاي دانايي، مجموعه‌‎اي از باورهاي درست (صادق) هستند كه به صورت گزاره‌هايي زباني يا به شكل تصويري يا شنيداري يا از طريق ساير حواس به ذهن ما وارد مي‎شوند و در انبان حافظه ما تلنبار. بر اين اساس فرد مطلع‎تر در هر حوزه‎اي و در همه حوزه‎ها، فردي است كه باورهاي صادق بيشتري داشته باشد. اما لزوما چنين فردي، انسان فهيم‎تر و باشعورتري نيست، اگرچه ترديدي نيست كه دانايي بيشتر به انسان كمك مي‎كند هم باشعورتر باشد و هم فهيم‎تر. ممكن است عموم ما به اين گزاره يعني «لزوما، فرد مطلع‎تر، انسان فهيم‎تر و باشعورتر نيست» باور داشته باشيم، به خصوص در مواجهه با هم‎عصران خودمان. اما مشكل چنانكه در بدو سخن آمد، اينجاست كه در مواجهه با گذشتگان، هميشه چنين رهيافتي نداريم و معمولا تصور مي‎كنيم، ما امروزي‎ها از آنها فهيم‎تر و باشعورتر هستيم و به‌طور ناخواسته، چيزي كه اين باور را در ما تقويت مي‎كند، دانايي و اطلاعات بيشتر ماست. به همين دليل بد نيست با دقت بيشتر به تمايز دانايي با فهم و شعور نگاه كنيم.

فهم در معناي عرفي نوعي توانايي انسان در برقرار كردن رابطه ميان اطلاعات است. يعني مهم نيست اطلاعات انباشته در ذهن من نسبت به ديگري بيشتر يا كمتر باشد، بلكه من زماني نسبت به او فهيم‎تر تلقي مي‌شوم كه خواه بر اساس هوش ذاتي يا به دليل ممارست و تمرين يا به دليل شرايط بيروني (نگارنده بيشتر با دو عامل اخير موافق است)، بتوانم رابطه بهتر و دقيق‏تري ميان اطلاعاتي (ولو محدود) كه در ذهن دارم، برقرار كنم و نتايج دقيق‎تر و بديع‎تري بگيرم. شعور نيز (چنانكه از ريشه «شعر» و احساس بر مي‎آيد)، بيشتر به توان و ظرفيت اخلاقي فرد در درك ديگري و از خود برون شدن و قدرت تخيل باز مي‎گردد، امري كه باز مستقيما به اطلاعات و حتي فهم بيشتر ارتباط ندارد، اگرچه قطعا دانايي و فهم بيشتر به من كمك مي‎كند كه باشعورتر باشم. به عبارت ديگر انسان باشعور، با انسان فهيم و انسان مطلع، سه واقعيت مجزا و در عين حال مرتبط است و‌ اي بسا آدم‎هايي كه به دليل شرايط زمانه فرصت نكرده‎اند يا نتوانسته‎اند، دانايي بيشتري كسب كنند، اما نسبت به دانشمندان قرن‎هاي پس از خود انسان‎هاي فهيم‎تر و باشعورتري باشند. كوتاه سخن آنكه ممكن است ما نسبت به گذشتگان داناتر (مطلع‎تر) باشيم، اما اين واقعيت به هيچ وجه به معناي آن نيست كه از آنها باهوش‎تر هستيم يا اخلاقي‎تر (باشعورتر) رفتار مي‎كنيم و اين يكي از علل اصلي نيازمندي ما به تجربه و معرفت گذشتگان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون