• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4419 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير

پيدا و پنهان

رانت دو روزه براي راه‌اندازي كسب‌وكار

«مهر» به نقل از رحيم سرهنگي مديركل دفتر توسعه كارآفريني و بهره‌وري نيروي كار گزارش داده كه متوسط ايجاد كسب‌وكار جديد در كشور ۷۲.۵ روز است؛ اما برخي به‌واسطه رانت ۲ روزه مي‌توانند كسب‌وكار خود را راه‌اندازي كنند. او اين مطلب را در راستاي شفافيت در عملكرد كسب‌وكارها عنوان كرده و با بيان مثالي در بخش پوشاك مي‌گويد: اگر حذف تعرفه واردات پارچه يا پنبه منافع عده‌اي را به خطر مي‌اندازد از طرفي ممكن است منجر به رشد توليدهاي پوشاك شود و بتواند ۸۰ درصد پوشاك قاچاق كشور را جايگزين كند.

اداره بزرگ‌ترين گمرك با سرپرست

«تسنيم» خبر داده كه در روزهاي گذشته بعد از اداره 7 ماهه مهم‌ترين گمرك كشور با سرپرست، فرد ديگري به عنوان سرپرست در حوزه نظارت گمركات استان هرمزگان مشغول به كار شده است. بر اين اساس در حالي كه به مدت 7 ماه مديركل گمرك قشم به عنوان سرپرست، مديريت بزرگ‌ترين گمرك كشور را بر عهده داشت، به يكباره شاهد تغيير او و انتصاب يكي از معاونان به سمت سرپرستي در گمرك شهيد رجايي و حوزه نظارت گمركات استان هرمزگان بوديم. بر اساس شنيده‌ها معاونان مالي و اداري، معاونت گمركي، معاونت حقوقي و قضايي و همچنين معاونت صادرات و ترانزيت اين گمرك نيز حكم سرپرستي دارند.

از فروش سهام خودروسازان چه خبر؟

به گفته رييس سازمان خصوصي‌سازي، سهام ايران‌خودرو و سايپا تاكنون در اختيار سازمان خصوصي قرار نگرفته است. ميرعلي اشرف عبدالله پوري حسيني به «خانه ملت» گفته: مسوولان سازمان گسترش (ايدرو) در سال‌هاي گذشته سهام اين دو شركت خودروسازي را در ازاي تشكيلاتي كه دريافت كردند يا تعهداتي كه داشته‌اند وثيقه كرده‌اند و در دسترس سازمان خصوصي نيست كه آنها را عرضه كنند. به گفته او، ابتدا بايد سهام ايران‌خودرو و سايپا از وثيقه خارج و سپس درباره واگذاري آنها صحبت شود، البته هيات واگذاري شرايط واگذاري و قيمت پايه را تصويب كرده است، اما امكان عرضه آن فعلا وجود ندارد.

مشكلات مديريتي در بزرگ‌ترين بندر كشور

شنيده شده بندر شهيد رجايي به عنوان بزرگ‌ترين بندر كشور درگير مشكلات مديريتي شديد شده است و اين مشكلات مديريتي بعضا استعفاي برخي از افراد در رده‌هاي مختلف مديريتي اين بندر را به دنبال داشته است. به گزارش تين نيوز، در خردادماه گذشته نيز يك آتش‌سوزي منجر به خسارت جاني نيز در اين بندر رخ‌داده است. بر اساس اين گزارش عصر روز چهارشنبه؛ ۱۵ خرداد، يك دستگاه ريچ‌استاكر فرسوده در اراضي تحت مديريت منطقه آزاد قشم در بندر شهيد رجايي دچار آتش‌سوزي شد كه به دليل همجواري آن با بشكه‌هاي روغن‌پايه و قير، دامنه حريق افزايش يافت. مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در آن زمان در مورد اين حادثه گفت: يك نفر بر اثر حادثه آتش‌سوزي در بندر شهيد رجايي جان خود را از دست داد.

هشدار برزيل به شركت‌هاي خود درباره تحريم ايران

ژايير بولسونارو، رييس‌جمهور برزيل در اظهاراتي ضد ايراني گفته كه دولت اين كشور به شركت‌هاي داخلي در مورد تحريم‌هاي اعمال‌شده توسط امريكا عليه ايران و پيامدهاي احتمالي آنها هشدار مي‌دهد. اظهارات رييس‌جمهور برزيل پس از آن ايراد شد كه دو كشتي ايراني ساحل برزيل را ترك كردند ولي نتوانستند به خاطر كمبود سوخت به ايران بازگردند. پتروبراس، شركت نفت دولتي برزيل كه بازار سوخت داخلي را در دست دارد، از فروش سوخت به آنها خودداري كرد. بولسونارو اضافه كرده است: «من مخصوصا دارم به ترامپ نزديك مي‌شوم. دو بار با او ديدار كرده‌ام. امريكا اقتصاد شماره يك جهان است. دومين بازار بزرگ ما و حالا برزيل آغوشش را براي معامله و همكاري با امريكا باز كرده است».

تحليل «راشاتودي» از استخراج بيت‌كوين در ايران

«راشاتودي» در گزارشي از اشتياق به ارز مجازي در ايران خبر داده و نوشته است: «اوج‌گيري استخراج بيت كوين در ايران مقامات اين كشور را نگران كرده چون فرآيند انرژي بر استخراج بيت‌كوين باعث سوءاستفاده از سيستم برق يارانه‌اي ايران شده است. در حال حاضر نرخ برق يارانه‌اي (نيم‌سنت در هر كيلووات) سوخت استخراج ارز مجازي در كشور را تامين مي‌كند. صنعت برق ايران اخيرا اعلام كرده قصد دارد قيمت برق را به 7 سنت در هر كيلووات افزايش دهد.» به نوشته اين خبرگزاري روسي، «حدود هزار واحد سخت‌افزار استخراج بيت كوين از دو كارخانه در ايران توقيف شده‌اند. مقامات همچنين قبل از افزايش برنامه‌ريزي‌شده قيمت انرژي، برق استخراج‌كنندگان بيت كوين را قطع كرده‌اند. اين ممنوعيت باعث شد برخي استخراج‌كنندگان از برق مساجد كه رايگان است سوءاستفاده كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون