• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4419 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير

بوستان پدر هم به بوستان‌هاي تهران پيوست

حميدرضا خالدي

تهران باغ‌هاي زيادي دارد كه مالكيت آن را نهادهاي مختلفي برعهده دارند. سال‌هاست كه در همين راستا مديريت شهري اعلام كرده آماده است باغ‌هاي اين نهادها را تهاتر كند تا بتواند آنها را به بوستان‌ها و سرانه‌هاي خدمات شهري اضافه كند. اما آن طور كه از شواهد و قراين برمي‌آيد تاكنون فقط بنياد مستضعفان و آن هم به دستور سعيدي‌كيا- رياست اين بنياد- به اين دعوت شهرداري لبيك گفته و 2 باغ وثوق‌الدوله و عبقري را با شرايطي، به شهرداري واگذار كرده است. شايد براي همين هم بود كه ديروز شهردار تهران با گلايه تلويحي از نهادهايي كه باغ يا فضاي سبزي در اختيار دارند، از آنها خواست تا براي توسعه فضاي سبز پيشقدم شوند و با شهرداري همكاري كنند. پيروز حناچي با اشاره به همراهي بنياد مستضعفان براي واگذاري باغ عبقري به شهرداري و تبديل آن به بوستان پدر گفت: تمام دستگاه‌هايي كه لكه‌هاي سبزي در تهران دارند براي ادامه اين راه با مديريت شهري همكاري كنند. او در آيين بهره‌برداري از پروژه‌هاي مديريت شهري و «بوستان پدر» در منطقه ۲ كه با حضور محمدرضا تابش، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران برگزار شد، گفت: در آموزه‌هاي ديني تاكيد شده است كه «مومن وقتي قول مي‌دهد بايد به آن وفادار باشد»؛ ما قول داده بوديم جلوي تخريب باغات را بگيريم و شهر را با نگاهي براي همه اداره كنيم. خوشحال هستم كه امروز مصاديق آن قول را تعقيب مي‌كنيم.

شهردار تهران با ذكر اينكه تبديل باغ عبقري به بوستان «پدر» با همكاري بنياد مستضعفان ممكن شد، گفت: البته هزينه‌هاي آن نيز از سوي مديريت شهري پرداخت شده است. او با بيان اينكه هم‌قسمي ما با اعضاي شوراي‌ شهر مبني بر اين است كه به مردم شريف تهران خدمت كنيم و دوره‌اي را بسازيم كه براي شهروندان به يادگار باقي بماند، ادامه داد: عهد بسته بوديم كه تهران را به عنوان «شهري براي همه» ببينيم تا تمام مردم به‌شكل برابر از مواهب شهر بهره‌مند شوند. تلاش مي‌كنيم پروژه‌هايي كه بيشتر از جنس محيط‌زيست هستند را تعقيب كنيم. هر چند اين پروژه‌ها كمتر مگاپروژه به حساب مي‌آيند، شكل محلي آنها مي‌تواند بسيار براي مردم كاربرد داشته باشد. ما به مگاپروژه‌هايي كه در اسناد بالادستي مطرح شده‌اند نيز مي‌پردازيم، اما در نگاه كلان پروژه‌هاي محلي اهميت فراواني دارند.حناچي در ادامه اشاره‌اي هم كرد به تاكيد چند سال قبل مقام معظم رهبري كه در آن با گلايه از وضعيت موجود فضاي سبز تهران و شهرهاي بزرگ و تخريب باغ‌ها، با جديت از مسوولان خواسته بودند تا جلوي اين رويه را بگيرند. او با يادآوري سخنان معظم له در آن ديدار گفت: مقام معظم رهبري در تاريخ سيزدهم اسفند ١٣٩٣ به تمام دستگاه‌هاي مرتبط گفتند كه جلوي تخريب باغات و زمين‌هاي كشاورزي را بگيريد؛ ايشان در آن سخنراني از اصطلاح «جنم داشتن» استفاده كردند؛ امروز خوشحاليم گزارش دهيم كه جلوي تخريب باغات را گرفتيم و مصوبه برج ‌باغ‌ها را به نتيجه رسانديم.

شهردار تهران كه معمولا كمتر از عملكرد مديران شهري در دوره‌هاي قبل انتقاد مي‌كند، اين ‌بار برخلاف رويه خود با اشاره به تخريب باغ‌ها در دوره گذشته گفت: در دوره گذشته حدود ١۴٠ هكتار از باغ‌هاي تهران زير بار رفت و آن ايده كه ٣٠ درصد بنا ساخته شود و ٧٠ درصد باغ در عمل به نتيجه نرسيد. براي تغيير شرايط همه بايد كمك كنند تا اين مسير ادامه پيدا كند چرا كه اين امر به تنهايي در بضاعت شهرداري تهران و شوراي‌ شهر نيست.حناچي همچنين به صورت ويژه از رييس وقت بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي براي واگذاري دو باغ خود به شهرداري تشكر كرد و خطاب به ساير دستگاه‌ها گفت: همه دستگاه‌هايي كه لكه‌هاي بزرگ سبز در سطح شهر دارند مشمول فراگيري اين موضوع مي‌شوند؛ شورا و شهرداري نيز تلاش مي‌كنند به عنوان دستگاه‌هاي محوري در اين زمينه فعال باشند.يكي ديگر از سخنرانان اين مراسم محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران بود كه ترجيح داد به جاي صحبت در مورد باغ پدر و ساير پروژه‌هايي كه افتتاح شده بود از شوراياري‌ها و دغدغه‌هاي مديريت شهري سخن بگويد. او با اشاره به اينكه بالاخره انتخابات شوراياري‌ها توسط وزارت كشور قانوني خوانده شده از برگزاري اين انتخابات در چهارم مردادماه خبر داد و گفت: از روز شنبه هفته تبليغات شوراياري‌ها آغاز مي‌شود و اين انتخابات توسط وزارت كشور قانوني خوانده شده و به اين ترتيب چهار مرداد ماه اين انتخابات برگزار خواهد شد.

او افزود: شوراهاي شهر و روستا و انجمن‌هاي محلي در كنار شوراي نگهبان، مجلس و ... كه در قانون از آنها ياد شده با يكديگر ساختار نظام جمهوري اسلامي ايران را تشكيل مي‌دهند و هر كجا هر يك از اين موارد تشكيل نشود و يا ناقص باشد، قطعا در تكميل اين روند با مشكلات مواجه خواهيم شد.او اشاره‌اي هم به آمار
12 هزار نفري كانديداهاي شوراياري‌ها در تهران كرد و گفت: در انتخابات شوراياري‌ها ۱۷۰۴ صندوق در محلات شهر تهران به صورت الكترونيك به برگزاري اين انتخابات كمك خواهند كرد. ردصلاحيت‌هاي حداقلي آن هم تنها به دليل كمبود مدارك بوده و بايد تا اينجا و براي اين عملكرد از تشكيلات اجرايي اين انتخابات تشكر كنيم.

يك باغ و چند روايت

اما با وجود آنكه شهردار تهران از همكاري نزديك بين بنياد مستضعفان و شهرداري براي واگذاري باغ‌ها به شهر خبر مي‌داد، درپاسخ به اين سوال كه اين باغ در ازاي چه چيزي به شهرداري واگذار شده مدعي شد كه براي تملك باغ‌هاي عبقري و وثوق‌الدوله در توافق با بنياد، شهرداري ۱۶۰ ميليارد تومان پرداخته است. اما يك منبع موثق در بنياد مستضعفان كه در جريان مذاكرات انجام شده در اين خصوص است روايت ديگري از واگذاري اين دو باغ را پيش مي‌كشد و مي‌گويد: واگذاري اين دو باغ به صورت تهاتر بوده است و شهرداري تعهداتي را در قبال آن به بنياد داده كه اميدواريم به تعهداتش پايبند باشد و حسن نيتي كه بنياد داشته را با خوش قولي جبران كند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون