• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4419 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير

كودكان كار مهم هستند

حسن موسوي چلك

دغدغه‌ها و اخباري كه اين روزها بيش از همه دنبال مي‌كنم در چند حوزه متفاوت است. يكي بحث سيل‌زدگان است در 4 استان كشور. بحث بعدي نيز كودكان كار و خياباني است كه همچنان از دغدغه‌هاي جدي اين روزهاي افكار عمومي است و در مجموع بحث گسترش آسيب‌هاي اجتماعي ا‌ست و موضوع سياسي كاري در حوزه اجتماعي. شايد در ادامه موضوع سالمندان هم از اخبار مهم اين روزهاي كشور براي من به حساب مي‌آيد.

در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي كه عملا موضوع روز كشور است، پوشش خبري گسترده و خوبي را شاهديم و مانند گذشته رسانه‌ها و روزنامه‌ها درگير سانسور نيستند. كساني كه در اين حوزه موضوعاتي را منتشر مي‌كنند، ملايم‌تر از قبل عمل مي‌كنند و رسانه‌ها هم براي پرداختن به چنين موضوعاتي محدوديت‌هاي كمتري نسبت به قبل دارند. بحث سالمندان شايد كم‌رنگ‌تر از باقي اخبار اجتماعي دنبال مي‌شود؛ البته به نسبت اهميتي كه موضوع سالمندان در كشور ما دارد و همين‌ طور دغدغه‌اي كه درباره بازنشستگان در كشور ما وجود دارد، پوشش خبري اين حوزه به تناسب نيازي كه دارد و گستره تحت پوشش اين جمعيت مناسب نيست. به ويژه در حوزه حمايت‌هاي رواني و اجتماعي تقريبا مغفول است كه يقينا توجه بيشتري مي‌طلبد.

اما در ميان تمام اين موضوعات بحث كودكان خياباني از اهميت بالايي برخوردار است و چند وقتي به دليل پروژه غيركارشناسي كه در استان تهران صورت گرفته اين موضوع مهم‌تر شده است. پروژه‌اي كه در آن جناب فرماندار مي‌گويد با اجراي آن 60 تا 70 درصد خيابان‌هاي شهر از كودكان كار پاك‌سازي شده است. اولا كه در ادبيات حوزه اجتماعي پاك‌سازي آدم‌ها بي‌معناست ثانيا در اين حوزه مشكل جدي‌تر فقر و آثار اجتماعي ناشي از فقر است. امروز بخش بزرگي از جامعه شرايط خوبي را از نظر اقتصادي تجربه نمي‌كنند. طبيعتا بخشي از اين شرايط مي‌تواند تاثير منفي خود را بر جامعه بگذارد. بخشي از اين كودكان كار و خيابان هم ناشي از همين شرايط نابسامان اقتصادي هستند؛ موضوعي كه كسي نمي‌تواند آن را كتمان كند اما گويا كسي هم علاقه‌اي ندارد كه به آن بپردازد يا آن را جدي بگيرد. به گمان من اگر شرايط به همين صورت رها شود در آينده شاهد بهبود وضع كودكان كار نيستيم؛ مگر آنكه تدبير درستي اتخاذ شود تا راه خروجي از شرايط بد اقتصادي ايجاد شود. اگر تدبير مناسبي اتخاذ نشود بي‌ترديد جامعه آثار نامطلوبي از فقر را تجربه مي‌كند و اگر به روال امروز كارها دنبال شود، بعيد است اتفاق خاصي را براي بهبود اوضاع شاهد باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون