• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

نماينده دادستان مطرح كرد

عليرضا كلهر، مهره كليدي در فساد بانك سرمايه است

در بيست و يكمين جلسه از دور سوم رسيدگي به پرونده بانك سرمايه به رياست قاضي مسعودي‌مقام، قهرماني نماينده دادستان از مهره كليدي در فساد شبكه‌اي و اقيانوسي بانك سرمايه پرده برداشت. بعد از اينكه عليرضا كلهر، فرزند غلامرضا با حضور در جايگاه، اتهام انتسابي مبني بر مشاركت در اخلال عمده از طريق اخلال در نظام پولي و بانكي به مبلغ 2 هزار و 145ميليارد و 702 ميليون ريال را رد و دفاعياتش را مطرح كرد، قهرماني، نماينده دادستان گفت: «امروز در رابطه با مهره كليدي و اساسي در فساد شبكه‌اي و اقيانوسي بانك سرمايه صحبت مي‌كنيم. ايشان در گذشته با وزارت دفاع همكاري مي‌كردند و شركت‌هاي حاجي محمدجواد و حاجي ميري توسط ايشان همراهي مي‌شده است. او اقدامات گسترده‌اي را درباره ضمانتنامه‌هاي كارتن‌خواب‌ها انجام مي‌دهد. آقاي كلهر مدتي در شركت سايه گستر بودند و ميلياردها از سهام اين شركت منتقل شده و پول آن برنگشته است.»

نماينده دادستان با طرح اين سوال كه اين سهام توسط چه كساني و براي چه كساني تامين شده است؟ ادامه داد: «يكي از شركت‌هاي كارتن خواب شركت فنل كژال است كه 110 ميليارد تومان به ذي‌نفعي قيرپاسارگاد ضمانتنامه گرفته است. سندي هست كه آقاي كلهر به عنوان دبير هيات‌مديره امضا نمي‌كند و در آن قيد مي‌كند كه آقاي بخشايش اين سند را امضا نمي‌كند. با اين جمله به هيات‌مديره القا مي‌كند كه پشت شركت، صندوق آتيه صبا است و نياز به كارشناسي ندارد. امضاي بيرانوند را مي‌گيرند تا پرداخت شود. آقاي بيرانوند متوجه مي‌شود و به زاهدي نامه مي‌زند كه اعضاي كميته اعتباري 4 نفر هستند اما اين سند چرا 2 امضا دارد؟ اينجا بيرانوند بو برده است.»

به گفته قهرماني، نهايتا آقاي كلهر مجبور به امضا مي‌شود. يعني همان روغن ريخته نذر امامزاده شدن است. بعد از صدور ضمانتنامه و پرداخت آقاي كلهر صورت مجلس را
بر مي‌دارند و بالاي آن مي‌نويسند مخالف هستم در صورتي كه مخالف اصلا امضا نمي‌كند و اين مرسوم نيست. اين سند اسكن شده و رنگ و نوع آن متفاوت است. يعني ضمانتنامه صادر شده و فساد شكل گرفته است و طراحي مي‌كردند خودشان بيرون بروند و بقيه درگير شوند. بعد از همه اين اتفاقات به زاهدي نامه مي‌زنند كه درست نيست، بخشايش ماده 129 است. اين را هم در اسناد بانكي مي‌گذارند تا امروز بيايند و از خود دفاع كنند. تعدادي سكه هم اخذ شده است كه متاسفانه قابل رديابي نبوده است.»

نماينده دادستان در ادامه گفت: «در مورد شركت جهان گستر پژواك 110 ميليارد ضمانتنامه امضا مي‌كند و بعد مي‌گويد موافقت ندارم و ناجوانمردانه پاي خود را بيرون مي‌كشد. در مورد شركت پايدار تجارت پاسارگاد هم همين طور است و آنجا اصلا امضايي ندارد.»

او تاكيد كرد: «بارها ايشان را خواستيم و گفتند مريض هستند حتي بارها ايشان را توبيخ كرديم و خواستيم واقعيت را بگويند اما توجهي نكردند. درخواست اشد مجازات براي ايشان دارم.»

در اين لحظه، قهرماني با بيان اينكه «سربازان گمنام امام زمان(عج) با وجود فشارها، تحقيقاتي انجام دادند كه از نمونه آن تخليه و ريكاوري اطلاعات گوشي افراد بوده است» به بازخواني بخشي از پيامك‌هاي ارسالي در گوشي‌ها پرداخت و گفت: «براي نمونه آقاي امامي به خانم شاماني پيام مي‌دهد كه «مجيد دست تنهاست و تنها محرم آن كلهر است» يا جايي مجيد زاهدي به امامي پيام مي‌دهد «كلي (اسم رمز كلهر) امضاي لر (بيرانوند) را گرفته است.»

قهرماني توضيح داد: «كلهر به مجيد زاهدي زنگ مي‌زند و مي‌گويد امضاي بيرانوند را گرفتم. تصويري دارم كه آقاي مهدي محمدي كارهاي پرداختي و انجام رشوه را انجام مي‌داده و اين تصوير نشان مي‌دهد كه محمدي توسط امامي به فرزان در دوبي اين سند را ارسال مي‌كند كه بيانگر ارتباط با فرزان بوده است.»او در ادامه ساير پيامك‌هاي رد و بدل شده ميان اين افراد را خواند و گفت: «بعد از بركناري كلهر حكم بركناري براي فرزان ارسال مي‌شود و فرزان هم آن را براي امامي ارسال مي‌كند. اين اقدام نشان مي‌دهد كه ارتباط كلهر با دوبي بيشتر از اركان داخلي بوده است. ارسال تصوير چت فرزان و فاروقي توسط فرزان براي امامي مستندا موجود است. در اين پيامك‌ها اطلاعات فوق‌العاده‌اي از زد و بندهاي بانك سرمايه وجود داشته است.»

نماينده دادستان در ادامه خطاب به متهم كلهر پرسيد: «در مورد سايه گستر چرا به اسم اشخاص به عنوان اجاره به تمليك تسهيلات داده شده است؟ اينها را به دستور چه كساني و براي چه كساني واگذار كرديد؟ با شركت‌هاي حاجي ميري و حاجي محمدجواد چه ارتباطي داشتيد؟ اينها را توضيح بدهيد شايد بتوان نگاه متوقعانه‌اي در مورد مجازات شما داشت.» كلهر پاسخ داد: «من در چارچوب كيفرخواست پاسخ مي‌دهم. شركت سايه گستر از شركت‌هاي زير مجموعه بانك سرمايه است. اوايل امضاي برجام بود و موقعيت‌هاي اقتصادي خوبي ايجاد شده بود.
28 درصد از سهام شركت قبل از امضا طبق نامه امور مالي از بين رفته بود. براي آنكه اين 28 درصد را جبران كنيم شركت بازرگاني جهان‌بين را تاسيس كردم كه جهت افزايش سرمايه بود و اين شركت صد درصد براي بانك سرمايه بود.» در بخش ديگري از دادگاه، متهم كلهر در پاسخ به اين سوال قهرماني كه در رابطه با ارتباط خود با امامي و فرزان توضيح دهيد، گفت: «هيچ ارتباطي با آنها ندارم و از پيامك‌ها هيچ اطلاعي ندارم. اينكه كلي يعني كلهر چه استنباطي است؟ شايد منظور كريمي بوده است. در دادگاه حتي صدا هم مسموع نيست. در اين موارد هيچ دفاعي ندارم زيرا در موضوع كيفرخواست نيست.»

اين متهم ادامه داد: «در مورد امضاها در كميته اعتباري مخالفت كردم و نتيجه مخالفت‌ها اين بود كه من را از بانك خارج كردند. اصلي به نام اصول اسناد وجود دارد كه از ابتدايي‌ترين مسائل است. بگوييد استكتاب كنند.»

بعد از اظهارات متهم و پاسخ‌هايي كه به برخي سوالات قاضي و نماينده دادستان داد، قاضي مسعودي‌مقام خطاب به او گفت: «شما ارتباط‌هايي كه داشتيد را غالبا كتمان مي‌كنيد اما ما مستنداتي اعم از تماس تلفني، پيامك و تصاوير داريم و اين زيبنده نيست كه شما همه ارتباطات نادرست خود را انكار كنيد. صداقت در گفتار متهمان مي‌تواند به خود آنها كمك كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون