• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

نقد استاد حوزه از برخورد مسوولان با حجاب:

برخي اسلام واقعي را نشناخته‌اند

بار ديگر «مساله حجاب» به رسانه‌ها بازگشته است، گرچه آغاز فصل تابستان و تشديد شدن فعاليت گشت‌هاي ارشاد واكنش‌هاي كاربران فضاي مجازي در اين زمينه بي‌تاثير نبود. در اين ميان از سياستمدار تا روحاني در مدت اخير از «حجاب» گفته‌اند و بر اين تاكيد كرده‌اند كه نبايد اجباري در كار باشد. محمدتقي فاضل‌ميبدي، روحاني و استاد حوزه نيز از جمله همان روحانيوني است كه خوانشي معتدل از اين مساله دارد. او روز گذشته به اظهارات سيداحمد علم‌الهدي واكنش نشان داد و درباره اينكه از پشت تريبون‌هاي رسمي همچون نمازجمعه شاهد توهين به مردم هستيم، گلايه كرد.

او به «ايلنا» گفته: «اگر ادبيات اين آقايان معقول، انساني و اسلامي بود تا امروز جوانان را به اسلام جذب كرده بودند. با اين همه تبليغات، تريبون و خطبه امروز نسل جوان از اين حضرات فاصله مي‌گيرد و اين نشان‌دهنده اين است كه چنين رفتارهايي نتيجه معكوس دارد.»

فاضل‌ميبدي ادامه داد: «اينكه ما بياييم زن‌ها را ولنگار معرفي كنيم و تعابير ديگري به كار ببريم به خاطر اينكه كمي حجاب‌شان سبك است هيچ بازتابي در جامعه ندارد.» اين عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم با بيان اينكه منطق اسلام هيچ‌گاه اين نبوده كه به مردم توهين كنيم، روايت كرد: «فردي پيش رسول خدا آمد و اقرار به زنا كرد. ايشان احترامش را حفظ كرد و ‌گفت، برو و اين حرف‌ها را نزن؛ در صورتي كه برخي از ما درصدد هستيم جرم طرف را ثابت كنيم، آبروي افراد را ببريم و توهين و تحقيرشان كنيم كه خلاف اسلام است.»

او تاكيد كرد: «مشكلي كه برخي از اين آقايان دارند اين است كه اسلام واقعي را نشناختند، اطلاعات‌شان كم است، مشغله‌شان زياد است، مرتب مي‌خواهند سخنراني كنند و وقت اينكه بروند كتاب و حديث بخوانند هم ندارند، بنابراين دشمني فرضي را مطرح و براي آن سخن مي‌گويند.»

ميبدي با اشاره به اينكه متاسفانه رفتارهايي كه تاكنون انجام شده است، نتيجه عكس داشته است، گفت: «هر سال هم كه تابستان مي‌شود با تندي با مساله حجاب برخورد مي‌شود در صورتي كه اگر از اول در اين مساله يك منطق و اخلاق در كار بود، امروز نتيجه‌اش اين نبود كه ما مي‌بينيم.»

او تاكيد كرد كه «اگر در جامعه ما در حال حاضر بدحجابي و بي‌حجابي رواج پيدا كرده است و سال به سال هم بدتر مي‌شود، قبل از آنكه خود خانم‌ها منشا آن باشند، برخورد برخي آقايان باعث شده است كه به اينجا برسيم.»

اين عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم با اشاره به اينكه مشكل حجاب در وهله اول برخود بد بعضي‌ها نسبت به اين مساله است كه درحال تبديل شدن به يك مساله سياسي است، گفت: «امروز با توجه به شرايط و اينكه مشكلات اقتصادي و بيكاري در كشور وجود دارد كه در حال تبديل شدن به مساله سياسي است، ابتدا بايد به اين موضوعات رسيدگي شود. يكي از عوامل بدحجابي و بي‌حجابي اين نوع ادبياتي است كه آقايان در تريبون‌ها به كار مي‌برند كه بسيار قيم‌مآبانه و ادبيات تندي است، به طور مثال زن جواني تحصيلكرده است و براي خودش شخصيتي قائل است در برابر اين نوع ادبيات قرار مي‌گيرد و مي‌گويد من اصلا حجاب را قبول ندارم و اين خودش يك نوع ايستادن است ديگر.» ميبدي در پايان با تاكيد بر اينكه امروز مشكل جامعه بدحجابي و بي‌حجابي نيست، بيان كرد: «اگر وقتي كه آقايان براي مساله حجاب مي‌گذاشتند براي مسائل اقتصادي، سوءاستفاده‌هاي مالي و اختلاس‌ها مي‌گذاشتند قطعا مشكلات برطرف مي‌شد.»

 

به دخترانم گفتم مختاريد

چادر يا مانتو را انتخاب كنيد

از ديگر چهره‌هايي كه نسبت به موضوع حجاب واكنش نشان داده محمدرضا تابش، نماينده عضو فراكسيون اميد است كه روايتي جالب از برخورد خود با دخترانش در مورد حجاب دارد.

تابش براي «اعتمادآنلاين» روايت كرده: «من فردي مذهبي هستم و خانواده و اجدادم از علماي دين بوده‌اند، اما هيچ‌وقت در خانواده ما حجاب اجباري و تحكم‌آميز مطرح نبوده، بلكه برمبناي اخلاق، آموزش آموزه‌هاي ديني، با خلق خوب، با سعه صدر و مدارا، خود افراد با عنوان برازندگي و افتخار حجاب‌شان را انتخاب مي‌كردند. دختران من كه در تهران بزرگ شده‌اند زماني كه به سن تكليف رسيدند، گفتم مختاريد مانتو و روسري بپوشيد يا چادر، اما هر دوي آنها گفتند كه ما به چادر عادت داريم و پوشيدن چادر را افتخار خودمان مي‌دانيم. براي اينكه در خانواده ما تحكمي نبود.»

او در مورد خانواده سيدمحمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات نيز گفته‌ «پدربزرگم هم كه عالم ديني بود هيچ تحكمي نسبت به حجاب نداشت. دايي بنده آقاي خاتمي اصلا تحكم نداشت، اما دخترانش هم چادري هستند با وجود اينكه هيچ تحكمي نبوده است؛ روش‌هاي تشويقي و آگاه كردن نسبت به مزايا و معايب حجاب و بي‌حجابي و دادن قدرت انتخاب به خود افراد باعث شده آنها حجاب‌شان را در حد اعلا حفظ كنند و رضايت‌مند هم باشند. حجابي كه با اجبار باشد و رضايتمندي به دنبال نداشته باشد، زيبنده نيست.» تابش با تاكيد بر اينكه ورود نهادهاي قضايي و انتظامي تاكنون كمكي به ماجراي حجاب نكرده اين‌گونه قوانين را با قوانيني چون منع استفاده از ماهواره مقايسه كرد و گفت: «در خانه كدام روحاني، كدام وزير و وكيلي ماهواره نيست؟ بيش از 90درصد مردم از ماهواره استفاده مي‌كنند، اما قانون منع استفاده از ماهواره داريم، بنابراين اين قانون ايراد دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون