• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

«اعتماد» انتشار فيلم پرت كردن كودكي در آبدان بوشهر را بررسي كرده است

ماموريت خشونت ‌بار يا بهانه‌اي براي داغ‌ شدن شبكه‌هاي اجتماعي

گروه اجتماعي| هنوز افكار عمومي برخوردهاي قهري و خشن ماموران شهرداري با دستفروش‌ها در تهران، فومن، كرمان، قم و... را فراموش نكرده كه بار ديگر انتشار تصاويري از كودك‌آزاري و كتك زدن يك كودك دستفروش توسط مامور شهرداري در استان بوشهر خبرساز شد. كليپي كه در آن فردي كه گفته مي‌شد از ماموران شهرداري شهر «آبدان» در استان بوشهر است به كودكي كه در حال ور رفتن به كشوي ميزي در خيابان است، حمله مي‌كند و به ‌شدت او را كتك مي‌زند و در نهايت نيز كودك را به سويي ديگر پرتاب مي‌كند. انتشار‌دهندگان اين كليپ در فضاي مجازي، مدعي بودند كه كودك
ياد شده دستفروش بوده است. شايد به همين دليل هم بود كه اين كليپ به سرعت به يكي از سوژه‌هاي داغ فضاي مجازي بدل شد. اما انعكاس انتشار اين كليپ به حدي بود كه مسوولان شهر آبدان را وادار به واكنش كرد. ابوالحسن گنخكي، بخشدار آبدان ضمن تاييد برخورد خشن مامور شهرداري آبدان با كودك افغانستاني كه با كتك زدن و پرتاب بود، گفت:«اقدامات قانوني لازم از طريق مراجع قضايي در اين خصوص صورت خواهد پذيرفت».

ساعاتي بعد اما ايسنا «توضيح» مصطفي تفضلي‌نيا، شهردار آبدان را منتشر كرد كه كودك را نه دستفروش بلكه «دوره‌گرد و اتباع خارجه» خوانده و ادعا كرده بود كه اين كودك تاكنون چندين ‌بار به صندوق نذورات امامزاده دستبرد زده است. تفضلي‌نيا همچنين در مورد مامور كودك‌آزار گفت: فرد مذكور مامور اجرايي يا كارمند شهرداري نيست بلكه به صورت پاره‌ وقت كارهاي تاسيساتي شهرداري را انجام مي‌دهد و اقدام «مناسبي» انجام نداده است. شهردار آبدان در ادامه مدعي شد: آن كودك در حال «دستبرد» بوده است. تفضلي‌نيا با اين حال گفت: برخورد لازم با فرد خاطي و كودك‌آزار انجام خواهد شد.

اما توضيحات نماينده استان بوشهر در شوراي عالي استان‌ها به «اعتماد» به نظر كامل‌تر از بقيه مسوولان مي‌آيد. سيدعلي‌اكبر فاطمي با اشاره به سخنان شهردار آبدان كه گفته، فرد مورد نظر از جمله ماموران پاره‌وقت شهرداري بوده است، گفت: گفته مي‌شود كه اين كودك بارها ماموران شهرداري و اهالي محل را به انحاي مختلف آزار داده است يا اينكه مي‌گويند، فرد ياد شده مامور پاره‌وقت شهرداري بوده و اين اتفاق هم در ساعت‌هاي خارج از وقت اداري رخ داده است. اما اين بهانه‌ها نمي‌تواند بهانه‌اي باشد براي فرار از مسووليت. چراكه به هر حال به نظر مي‌رسد يكي از ماموران شهرداري در راستاي وظيفه‌اي كه برعهده داشته، تخلفي را انجام داده كه بايد پيگيري شود. وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوي مسوولان آبدان براي برخورد با مامور متخلف نيز گفت: تا جايي كه اطلاع دارم، مامور ياد شده از سوي مراجع قضايي احضار شده و پرونده وي در حال رسيدگي است. ضمن آنكه فرماندار و بخشدار و برخي ديگر از مسوولان شهر آبدان نيز به خانه كودك ياد شده، رفته‌اند و از وي دلجويي كرده‌اند. اما همانطور كه گفته شد، اين اولين ‌بار نبود كه ماموران شهرداري با دستفروش‌ها و شهروندان درگير مي‌شدند. به بياني كاربران فضاي مجازي هر چند وقت يك ‌بار شاهد انتشار كليپ‌هايي از برخوردهاي ماموران شهرداري با دستفروش‌ها و شهروندان هستند. حوادثي كه گويا تكرار آن تمامي ندارد. فاطمي اما معتقد است كه بايد برخورد قاطعي در اين زمينه صورت گيرد: بايد بكبار براي هميشه فكري براي شيوه برخورد ماموران شهرداري با شهروندان و دستفروش‌ها و... بشود. اينكه نمي‌شود هر از گاهي در يكي از نقاط كشور كليپي منتشر شود و با اوج گرفتن واكنش‌ها و عصبانيت مردم، مسوولان با ماموران متخلف برخورد كنند. به نظرم نهادهاي مرتبط بايد فكري اساسي براي ساماندهي اين برخوردهاي ماموران شهرداري بكنند تا اين مشكل به صورت ريشه‌اي حل شود وگرنه بايد چند ماه ديگر منتظر كليپي ديگر از گوشه‌اي ديگر از كشورمان باشيم كه باز هم ماموران شهرداري، دستفروش يا شهروندي را به باد كتك گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون