• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

سرنوشت قلعه پرتغالي‌ها پس از 20 سال...

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هرمزگان از آغاز مرمت قلعه پرتغالي‌ها پس از ۲۰ سال خبر داد.

به گزارش ايسنا، عباس نوروزي اظهار كرد: پس از ۲۰ سال پيگيري و توافق به ‌عمل‌ آمده با شركت معدن سرخ، سوله‌اي كه در حريم قلعه پرتغالي‌ها قرار داشت، برداشته شد.وي با بيان اينكه با برداشت اين سوله هزار مترمربع از نماي ضلع شرقي اين قلعه آزاد شد، افزود: در اين مرحله از مرمت، دوخت و دوز ترك‌ها، جايگزيني سنگ‌هاي فرسوده و آواربرداري انجام مي‌شود.

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هرمزگان خاطرنشان كرد: در اين مرحله يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

در بندر قشم، كنگ، عمان، رأس الخيمه، جزيره هرمز و مناطق ديگري در حاشيه خليج هميشه فارس، ديوارهايي قطور ديده مي‌شود. اين ديوارها در واقع مهم‌ترين اثر باقي‌مانده از روزگار تسلط پرتغالي‌ها بر سواحل و جزاير خليج‌فارس است. استعمارگران پرتغالي پس از به اشغال درآوردن بخش‌هايي از جزاير خليج‌فارس، قلعه‌هايي ساختند كه امروز بخشي از آنها پابرجاست. در ميان اين مجموعه قلعه در جنوب ايران، قلعه‌هاي پرتغالي در هرمز، قشم و چابهار از بقيه معروف‌تر هستند.

يادگارهاي پرتغالي‌ها كه امروزه تنها عنوان پرتغالي‌ها را با خود يدك مي‌كشد به جذابيت‌هاي توريستي تاريخي شهرهايي چون چابهار و جزايري مانند هرمز، قشم و كيش تبديل شده كه هر ساله هزاران گردشگر داخلي و خارجي را به سوي خود جذب مي‌كند.

قلعه پرتغالي‌هاي قشم در سال ۱۵۰۷ ميلادي به فرمان «آلفونسو آلبركرك» دريانورد پرتغالي در جزيره قشم احداث شد. كاربرد اصلي قلعه مكاني چون يك انبار بزرگ يا جاي نگهداري مهمات و سلاح بوده كه در مواقع اضطراري پشتيبان دژهايي چون دژهاي هرمز، قشم و لارك را به عهده داشته است. آب مصرفي قلعه را آب باران و آب چاه تامين مي‌كردند كه توسط كانالي زيرزميني در بركه‌ها و حوض‌هاي قلعه نگهداري مي‌شد.

قلعه مذكور شامل انبارهاي اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق‌هاي سربازخانه، زندان، كليسا، مقر فرماندهي و تالار است.در زمان حكومت صفويان -توسط «امام‌قلي خان» از سرداران شاه عباس- قلعه پرتغالي‌ها و ديگر پايگاه‌ها در دهانه خليج‌فارس به تصرف ايران در آمد. قلعه قشم با مساحتي بيش از ۲ هزار مترمربع از سنگ‌هاي آهكي و گچي با ملاط ساروج محلي ساخته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون