• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

ماجراي بدهي چند نهاد به شهرداري مديريت گذشته در گزارش حسابرسي شورا

روز حسابكشي

حميدرضا خالدي

 

 

گزارش حسابرسي تلفيقي سال 1393 شهرداري تهران در حالي در صحن قرائت شد كه مسائلي پيرامون طلب از «بانك شهر»، «قوه قضاييه»، «بنياد تعاون ناجا»، «شركت اس‌سي‌تي بانكرز كيش» و «بنياد خيريه امام رضا(ع)» در آن برجسته بود. ديروز بالاخره بعد از تذكرهاي پي در پي برخي اعضاي شوراي شهر بخشي از گزارش حسابرسي تلفيقي سال ۹۳ شهرداري تهران در صحن علني شوراي شهر قرائت شد.اين گزارش كه توسط بهرام همتي، حسابرس منتخب شورا در صحن قرائت شد از بندهاي مختلفي تشكيل شده بود كه بخش عمده آن به طلب‌هاي شهرداري مربوط مي‌شد. طلب‌هايي از بانك شهر گرفته تا يك بنگاه خيريه و....

طلب 250 ميليارد ريالي از بانك شهر

طلب شهرداري از بانك شهر اولين سرفصلي بود كه در گزارش حسابرس شورا به آن اشاره شده بود. همتي با ذكر اينكه تنها بخشي از طلب شهرداري از بانك شهر به مبلغ ۲۵۰ ميليارد ريال است، گفت: اين طلب مربوط به سال ۹۲ است كه بر اساس قرارداد ۹۹۱۹۰۹ ملكي به متراژ ۶۶ هزار و ۸۷۰ متر، موسوم به املاك گودال باغچالي به قيمت ۱۲۵۱ ميليارد ريال به بانك شهر فروخته شده است.

شهرداري در برابر قوه قضاييه

قوه قضاييه بر اساس گزارش حسابرس دومين نهادي است كه شهرداري از آن طلب دارد. طلبي معادل ۲۲۹۷ ميليارد ريال
كه به تهاتر قطعه زميني بزرگ بين شهرداري و اين قوه برمي‌گردد. اما قصه اين تهاتر چيست؟

بر اساس اسناد موجود و به موجب توافقنامه شماره ۱۱۹۷۶۳۲ مورخ اول بهمن ماه سال ۹۰ بين شهرداري تهران و قوه قضاييه مبني بر واگذاري يك ميليون و ۷۸۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع از اراضي شمال بزرگراه بابايي توسط قوه قضاييه به شهرداري تهران مقرر شد ۱۴ هكتار از اراضي شمال بزرگراه شهيد خرازي توسط شهرداري تهران به تعاوني مسكن يازده‌گانه قوه قضاييه و شوراي نگهبان با قابليت صدور پروانه ساختماني براي ۵۱۱۲ واحد مسكوني با مساحت ۱۱۰ مترمربع براي هر واحد با حداكثر سطح اشغال ۳۵ درصد بدون اخذ عوارض متعلقه واگذار شود. در اين بين پس از حساب و كتاب‌هاي معمول مشخص شد كه قوه قضاييه بايد چيزي حدود ۲۲۹۷ ميليارد ريال به شهرداري بپردازد كه به گفته حسابرس شوراي شهر اين طلب تاكنون وصول نشده است، ضمن آنكه به گفته او در خصوص معاوضه ياد شده نيز تاكنون هيچ گزارش توجيه اقتصادي ارايه نشده است.

تهاتر 20 ساله با قرارگاه خاتم

همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، بخشي از گزارش حسابرسي شورا از شهرداري به طلب‌هاي آن از بنياد تعاون سپاه و قرارگاه سازندگي خاتم‌‌الانبيا برمي‌گشت. اختلاف حساب‌هايي كه پيش از آن هم بارها چه در دوره قبل و چه در دوره كنوني شورا خبرساز شده بود. اما ديروز جزييات تقريبا كاملي از اختلاف‌هاي بين اين دو نهاد از سوي حسابرس منتشر شد. به گفته حسابرس شورا، طي سال ۸۸ موافقتنامه‌اي با موضوع تامين مالي منابع پروژه‌هاي عمراني و فني شهرداري تهران تا سقف ۲۰ هزار ميليارد ريال بين شهرداري تهران، بنياد تعاون سپاه و قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا منعقد شده است. همين توافقنامه كه در همان سال هم جنجال‌هايي را به پا كرد در نهايت امروز منجر به آن شده كه رقم خالص طلب شهرداري تهران از بنياد تعاون سپاه در تاريخ ترازنامه به مبلغ ۱۸ هزار ميليارد و ۶۲۰ ريال برسد. به گفته همتي اين توافق‌ها و مراودات در حالي صورت گرفته كه استفاده از خدمات بنياد تعاون سپاه در مقابل واگذاري ملك بدون برگزاري مزايده فروش در بودجه سالانه قانون شهرداري‌ها و آيين‌نامه‌هاي ذي‌ربط پيش‌بيني و همچنين مجوزهاي لازم از سوي شورا هم اخذ نشده است.

۸ چك برگشتي از بنياد تعاون ناجا

اما بنياد تعاون سپاه و قرارگاه خاتم تنها مراكزي نيستند كه شهرداري از آنها طلب دارد و هنوز ابهامات زيادي در مورد نحوه مراودات شهرداري با آن وجود دارد. مراوداتي كه به گفته حسابرس شوراي شهر، تاكنون هزار و 524 ميليارد ريال طلب روي دست شهرداري گذاشته كه هنوز وصول نشده است. همتي در مورد جزييات اين طلب كلان از بنياد تعاون ناجا در صحن شورا گفت: در رابطه با مطالبات شهرداري از بنياد تعاون ناجا جمعا مبلغ هزار و 524 ميليارد ريال احصا شده اما اين نكات قابل توجه است كه تعداد هشت فقره چك برگشتي بابت مجوز تغيير كاربري و افزايش تراكم بابت پروژه‌هاي «ياس»، «هنگام» و «باغ آسمان» جمعا به مبلغ هزار و 420 ميليارد ريال تاكنون به حيطه وصول درنيامده است. همچنين مانده طلب از بنياد بابت فروش سه قطعه زمين پروژه «آهو» به مبلغ ۱۰۴ ميليارد ريال كه بعد از انتقال مالكيت زمين‌ها بايد تسويه مي‌شد به علت عدم انتقال مالكيت زمين‌ها وضعيتش مشخص نيست. با توجه به اين توضيحات بايد بگويم كه قابليت وصول مطالبات از بنياد تعاون ناجا به مبلغ ۱۵۲۴ ميليارد ريال مشخص نيست.

شركت‌هاي كارگزاري هم يكي ديگر از محورهاي ابهام‌آميز در گزارش حسابرسي شهرداري در سال 93 است. اما به گفته حسابرس شوراي شهر گزارش كامل منابع واگذار شده به كارگزاران، مبالغ پرداختي توسط آنها به پيمانكاران و مالكان املاك معارض طي سال مالي مورد رسيدگي به اين موسسه ارايه نشده است و مازاد منابع در اختيار كارگزاري‌ها نيز مشخص نيست.به گفته او سازمان بازنشستگي شهرداري تهران با اخذ تخفيف ۵۰ درصدي اجازه ساخت و ساز دريافت كرده است.

باز هم پل صدر

از همان زمان پايان پروژه جنجالي طبقه دوم پل صدر، شايعات و آمار و ارقام متفاوتي در مورد هزينه تمام شده ساخت اين سازه، نحوه تعامل شهرداري با قرارگاه خاتم و... وجود داشت كه هنوز پاسخ درستي در خصوص هيچ يك از آنها داده نشده است. كمااينكه يكي از اعضاي شوراي شهر در آخرين روزهاي عمر شوراي چهارم گفته بود: شهرداري حاضر نيست اسناد مربوط به پروژه صدر را در اختيار ما قرار دهد و آنچه ما مي‌گوييم بر اساس گزارش‌هاي ناقصي است كه داريم. حالا دو سال بعد از روي كار آمدن مديريت جديد شهري، ابعاد تازه‌اي از اين پروژه و ابهامات آن در گزارش حسابرسي شوراي شهر منتشر مي‌شود. بر اساس آنچه در گزارش حسابرسي شوراي شهر آمده است: طي سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ بابت دو فقره پروانه تخريب و ساخت ملك پلاك ثبتي مشخص متعلق به شركت «اس‌سي‌تي بانكرز كيش» مبلغ 2هزار و 285 ميليارد ريال عوارض محاسبه شد كه با اعمال مبلغ ۳۸۳ ميليارد ريال جايزه خوش حسابي و مبلغ ۸ ميليارد ريال بابت استرداد عوارض، خالص طلب از شركت مذكور مبلغ هزارو 896 ميليارد ريال است كه تا پايان سال ۹۳ مبلغ هزار و 809 ميليارد ريال از طلب مزبور با بدهي شهرداري به آن شركت ناشي از فاينانس‌هاي انجام شده براي پروژه بزرگ طبقاتي صدر، تهاتر شده است اما مانده طلب شهرداري از شركت مذكور بابت عوارض تسويه نشده، ضمن آنكه هزينه‌هاي پايدار‌سازي گودبرداري غير اصولي شركت مزبور نيز توسط شهرداري انجام شده جمعا به مبلغ ۱۴۱ ميليارد ريال نيز تاكنون تسويه نشده و قابليت بازيافت آن هم براي موسسه حسابرسي محرز نشده است.

كمك ميلياردي به يك خيريه

خيريه امام رضا(ع)، خيريه ثروتمندي است كه همسر شهردار سابق عضو هيات موسس آن است و در دوره قاليباف، كمك‌هايي را از شهرداري دريافت كرده كه همان زمان هم حاشيه‌هاي بسياري به دنبال داشت. خيريه‌اي كه گفته مي‌شود، قرار است به زودي محمدجواد شوشتري يار وفادار قاليباف سكان هدايت آن را در دست بگيرد. فردي كه در دوره مديريت طولاني او، در سمت‌هايي مانند رييس دفتر شهردار و رييس بازرسي شهرداري به عنوان دست راست او خدمات شاياني را به دوست قديمي‌اش كرده بود.

همتي در ادامه گزارش خود در خصوص ابهاماتي در خصوص كمك‌هاي شهرداري به اين بنياد خيريه گفت: در ارتباط با فعاليت‌هاي موسسه خيريه امام رضا(ع) در حوزه شهرداري منطقه ۲ نيز چند نكته قابل ذكر است، طي سال‌ مورد رسيدگي و سال‌هاي ۹۱ و۹۴ جمعا مبلغ ۶۰۰ ميليارد ريال به صورت نقدي تحت عنوان كمك به آن موسسه پرداخت شده است كه ارتباط پرداخت‌ها با موضوع فعاليت شهرداري و ضرورت انجام اين كمك براي حسابرس مشخص نيست.او ادامه داد: در سال ۹۰ يك قطعه زمين به مساحت 3هزار مترمربع (كه بخشي از پلاك ثبتي موضوع ساخت ساختمان اداري مجاور بيمارستان) به همراه 4هزار مترمربع زيربناي ۶۰ درصد تكميل و به مبلغ ۲۹ ميليارد ريال توسط سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌ها به موسسه مذكور واگذار شده كه در اين خصوص گزارش كارشناسي رسمي براي اثبات منصفانه بودن واگذاري‌ها به اين موسسه ارايه نشده است.اما اينها تنها ابهامات موجود در مراودات بين شهرداري و بنياد خيريه امام رضا(ع) نيست. به گفته همتي، در سال ۹۰ يك قطعه زمين به مساحت ۹۱۳ هزار و ۶۹ مترمربع كه بخشي از پلاك ثبتي موضوع ساخت بيمارستان پروفسور سميعي است جمعا به مبلغ ۹۵ ميليارد ريال توسط سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌ها به اين موسسه خيريه واگذار و در اين خصوص مبلغ ۱۶ ميليارد ريال نيز تخفيف به او اعطا شده كه در اين خصوص مجوز تخفيفات و گزارش كارشناس رسمي جهت اثبات متعارف بودن واگذاري‌ها به اين موسسه و از طرفي پروانه صادره و نحوه محاسبه مربوطه نيز ارايه نشده است.اين ابهامات كه به گفته مجيد فراهاني، رييس كميته بودجه و نظارت مالي شوراي شهر تهران تعدادشان به بيش از 132 مورد مي‌رسد آنچنان جدي و شوك‌برانگيز بود كه در نهايت باعث شد تا با پيشنهاد هاشمي گزارشي براي بررسي مجدد به كميسيون برنامه و بودجه ارسال شود و در جلسات آينده مورد بررسي قرار گيرد. گرچه كليات آن در همان ابتداي جلسه به تصويب اعضا رسيده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون