• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4423 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ مرداد

متهم بانك سرمايه مطرح كرد

از اعتماد به بالادستي صدمه خوردم

بيست‌ودومين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده بانك سرمايه روز گذشته با حرف‌هاي قهرماني، نماينده دادستان شروع شد. او با كسب اجازه از قاضي مسعودي‌مقام گفت:«نكته‌اي درباره آقاي اعلايي هست و اينكه يكي از ويژگي‌هاي منفي او در بانك سرمايه اين بود كه بسيار حرف گوش كن بود و به طور جدي ابزار دست طراحان فشار در سرمايه محسوب مي‌شد.»

قهرماني ادامه داد:«متهم اعلايي گاهي شخصا در شعبه حاضر مي‌شد و دستورات مديران فاسد را به كارمندان تحميل مي‌كرد از جمله در اظهارات خانم يديسار و پويان‌مهر اين نكته به چشم مي‌خورد. البته اينكه متهم اعلايي اهداف پشت پرده را مي‌دانست را احراز نكرده‌ايم اما او مي‌دانست كه قوانين رعايت نمي‌شود كه اين موضوع ثابت‌كننده جرم اوست.» بعد از اين حرف‌هاي نماينده دادستان، متهم اعلايي براي بيان اظهاراتش در جايگاه حاضر شد و گفت:«اولا امثال خانم يديسارها آن دنيا بايد جواب بدهند و به اين سادگي نيست. اينكه مي‌گويند من حرف گوش كن بودم، ما در بانك سرمايه بايد سلسله مراتب را رعايت مي‌كرديم من از كجا مي‌دانستم كه آقاي امامي يا آقاي غندالي اين‌گونه هستند.»

متهم اعلايي ادامه داد:«آنها مي‌گفتند براي بانك سرمايه برنامه‌ريزي مي‌كنيم ما هم خوشحال شديم كه مي‌خواهند كار كنند، وقتي آقاي بخشايش يا آقاي كاظمي سر ما داد و بيداد مي‌كردند ما چگونه به آنها نه مي‌گفتيم. ما فكر مي‌كرديم همه آنها امامزاده هستند. آقاي غندالي خودش آدم معرفي مي‌كرد و سهامداران بانك از سوي آقاي غندالي و ريخته‌گران معرفي مي‌شدند.»

اين متهم مدعي است كه تمام اتفاقات در ۴ يا ۵ شعبه روي داده كه من نقشي نداشتم آنها براي امضا و دست‌خط ما ارزشي قائل نبودند فقط مي‌خواستند پرونده سير خودش را داشته باشد.

اعلايي گفت:«از سال ۹۱ تا ۹۳ همكاران بودند و بخش كوچكي از كار با من بود تا پاسي از شب كار مي‌كرديم ۱۳ هزار ميليارد تومان وصول نقدي داشتيم ما زحمت كشيديم اين طور نبود كه كار نكنيم.»

او ادامه داد:«هر ساله مي‌آمدند و ضوابط و سياست‌ها را براي بانك طراحي مي‌كردند و اين سياست به كليه افراد ابلاغ مي‌شد. ما نيز به مديران بالايي و اداره اعتبارات اعتماد داشتيم، چه مي‌دانستيم چه مي‌خواهد بشود.»

به گفته اعلايي، تمام اقدامات در بانك سرمايه هدايت شده و به خواست و اراده مديرعامل بانك بوده است. من بارها در بازپرسي گفته‌ام هر چه كه امضا كرديم تا وقتي مديرعامل آن را تاييد نمي‌كرد، اتفاقي نمي‌افتاد.

اين متهم مدعي شد كه «ما هيچ‌وقت مشتري‌ها را نمي‌شناختيم، چون مشتري خاص آقايان غندالي، بخشايش، توسلي و كاظمي بودند، مدارك هم در اين باره دارم.»

او گفت:«در هر سمت و شغلي كه بودم به دستورات سلسله‌مراتب اداري مافوق عمل كردم و آن را خدمت به اين آب و خاكم مي‌دانستم و امروز از اعتماد به بالادستي صدمه خوردم، اگر من و امثال من بعد از سال‌ها فعاليت سالم در بانك امروز به اتهامات متعدد در بانك سرمايه اينجا هستيم به دليل اعتماد به مديران بود نه از گناه، آنها موجب اين دشواري و مخمصه شدند.»

متهم اعلايي ادامه داد:«در جايي گفتند آقاي ضيايي به ما فشار مي‌آورد كه من اينجا مي‌گويم اين طور نبود، او فشاري به ما نمي‌آورد من به خاطر فشار در بانك سرمايه استعفا دادم و به خاطر مشكلات اقتصادي در جاي ديگري مشغول به كار شدم. از اين دادگاه مطالب زيادي آموختم از شما تشكر مي‌كنم و از مقام رياست دادگاه تقاضاي حكم برائت دارم.»

بعد از حرف‌هاي متهم اعلايي، وكيل او در جايگاه قرار گرفت و در بخش‌هايي از دفاعياتش گفت:«آقاي اعلايي گفته من يك بار به بخشايش نامه زدم كه آقاي بخشايش در پاسخ گفته «سوال جاي سوال است» يعني شما اصلا نبايد سوال كنيد. با يك برگه آ چهار سفيد و يك اثر انگشت پول را به طرف داده‌اند و حالا به عراق رفته است. اگر آقاي اعلايي به وظايف نظارتي خود عمل نكرده در اينجا گفته به دلايلي مانند فشار بوده كه رعايت نكرده است.»

وكيل متهم اعلايي در بخش ديگري از دفاعيات گفت: «كاري به بحث فشارها به متهمان و رفتارهاي ديكتاتورمآبانه 3 مديرعاملي كه حكم آنها صادر شده ندارم ولي در مورد موضوعي كه دوستان در بازرسي كل كشور اشاره كردند بايد بگويم، جوهره اين استدلال درست است ولي ممكن است با بعضي از شرايط حاكم بر بانك سرمايه كه اين اقدامات انجام شده در تعارض باشد.»

وكيل متهم اعلايي در ادامه دفاعياتش از دادگاه خواهش كرد كه «اينكه متهمان اعلام مي‌كنند تحت فشار بوده‌اند و طبق ضوابط رفتار كرده‌اند، لحاظ شود.» و ادامه داد:«البته به موكلانم هميشه مي‌گويم وقتي موضوع وظايف مطرح است بايد خودتان پاسخگو باشيد و مورد شركت سيماي زيباي كيش جزو مواردي است كه جزو اتهامات آقاي اعلايي است.» بعد از آن قهرماني، نماينده دادستان براي ارايه توضيحاتي درباره دفاعيات اعلايي و وكيلش در جايگاه قرار گرفت. او درباره موضوع فشار از سوي مديران كه از سوي متهمان مطرح شده، گفت:«هم نوع سبك دفاعيات و فرياد ما نشان مي‌دهد فريادي كه ما مي‌زنيم بر سر آقاي اعلايي نيست اما باز جرم، جرم است و ما با توجه به همه شواهد در كيفرخواست دفاع مي‌كنيم.» بعد از آن قاضي مسعودي‌مقام از نماينده دادستان خواست كه راجع به اظهارات آقاي كلهر مبني بر اعلام مخالفتش با تسهيلات توضيح دهد كه قهرماني گفت:«ما رفتيم و درخواست و اصل مصوبه را ديديم. در شركت كژال مصوبه‌ها را
در آورديم كه آقاي كلهر در اينجا مصوبه امضا نكردند. آقاي بيرانوند گفتند، نمي‌شود كه بعد آقاي كلهر مي‌رود و امضا مي‌كند و در اتوماسيون وجود دارد.»

او ادامه داد:«بعد از اينكه مصوبه صادر و در سررسيد درج مي‌شود آقاي كلهر به مصوبه دسترسي پيدا مي‌كند و حتي رنگ خودكار امضاي قبلي با امضاي جديد تفاوت دارد. اينكه ايشان چگونه به بايگاني بانك دست پيدا كرده هم جاي سوال است.» بعد از حرف‌هاي نماينده دادستان، رياست دادگاه ختم اين جلسه را اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون