• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

تاكيد مطهري بر ضرورت حل اختلافات صداوسيما و دولت

شايد كاري از دست «علي‌عسگري» برنمي‌آيد

احسان قاضي‌زاده‌هاشمي، نماينده مجلس و عضو شوراي نظارت بر صداوسيما در توييتي مدعي شد كه دولت به دليل پخش سريال گاندو، كل بودجه سه ماهه دوم سال صداوسيما را صفر كرده است كه در رد ادعاي او، بحث تخصيص بودجه براساس عملكرد مطرح شد. ظاهرا در مدل جديد تخصيص بودجه صداوسيما، مبناي دولت گزارشي است كه اين سازمان به دو عضو ناظر دولت در هيات نظارت بر صداوسيما ارايه مي‌كند و بعد از بررسي و راستي‌آزمايي اين گزارش عملكرد، بودجه متناسب با آن تخصيص داده مي‌شود. بر همين اساس با تقديم گزارش عملكرد صداوسيما و بررسي و تاييد آن، اعتبارات منطبق و متناسب با اين عملكرد تخصيص پيدا خواهند كرد، به همين دليل هم پخش نشدن سريال گاندو، ارتباطي به دولت نداشته و مربوط به روش تخصيص بودجه براساس عملكرد است كه همين موضوع ادعاي قاضي‌زاده را به طور كامل رد مي‌كند.

در هفته‌هاي گذشته نمايندگان زيادي در تاييد اين نوع جديد تخصيص بودجه اظهارنظر كرده‌اند اما نمايندگاني هم هستند كه به اين روش انتقاد‌هايي داشته‌ و معتقدند هنوز اجراي اين موضوع پيش‌نيازهايي لازم دارد.

روزگذشته، علي مطهري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درباره برخي حواشي مطرح شده درباره نحوه تخصيص بودجه صداوسيما و مشروط كردن تخصيص آن به تاييد نمايندگان رييس‌جمهور در شوراي نظارت بر صداوسيما، به ايسنا گفت: «من اين موضوع را سوال كردم و گفتند در اين باره قدري تاخير شده است نه اينكه سازمان برنامه و بودجه نخواهد بودجه صداوسيما را بدهد.» او ادامه داد: «اگر اين موضوع بخواهد به حالت گروكشي در بيايد كار خوبي نيست، ضمن اينكه اگر گفته مي‌شود تخصيص بودجه صداوسيما منوط به ارايه گزارش عملكرد اين سازمان است در اين صورت بايد براي همه نهادها و سازمان‌ها چنين قيدي گذاشته شود در حالي كه اين طور نيست، لذا اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه اين كار نوعي انتقام‌گيري است كه به نظر من روش درستي نيست.»

مطهري البته تاكيد كرد كه براساس آنچه سوال كرده، چنين تصميمي اتخاذ نشده و تنها قدري تاخير در تخصيص بودجه رخ داده است. البته در گزارشي كه روزنامه ايران بعد از توييت قاضي‌زاده منتشر كرده بود، گفته شده بود كه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي دولتي هم از همين مسير تخصيص بودجه براساس عملكرد، منابع بودجه خود را دريافت مي‌كنند.

نماينده مردم تهران در مجلس همچنين با بيان اينكه تعامل خوبي بين دولت و صداوسيما برقرار نيست، ادامه داد: «آقاي علي‌عسگري نماينده رسمي صداوسيما در دولت است ولي من فكر مي‌كنم ايشان قدرت كافي ندارد و نماينده تام‌الاختيار نيست كه در جلسات دولت شركت مي‌كند. مي‌دانيم كه بخش سياسي و خبر صداوسيما از جاي ديگري دستور مي‌گيرد و شايد كاري هم از دست آقاي علي‌عسگري برنمي‌آيد. مطهري در پايان بر ضرورت تقويت تعامل بين دولت و صداوسيما و حل اختلافات في‌مابين تاكيد كرد.

اما ماجراي اختلاف‌هاي بين دولت و صداوسيما داستان جديدي نيست. بسياري معتقدند كه صداوسيما تريبونش را دراختيار گروهي خاص قرار مي‌دهد و از هر فرصتي براي تخريب دولت و دولتمردان استفاده مي‌كند. آخرين گواه ادعاي اين افراد هم پخش سريال گاندو بود. اين سريال كه در واقع درباره پرونده جيسون رضاييان ساخته شده بود، حواشي و اعتراض‌هاي زيادي به همراه داشت؛ سريالي كه بسياري معتقدند برخلاف ادعاي سازندگان نه تنها قصد شفاف‌سازي نداشته كه در جهت تخريب دولت و وزارت امور خارجه ساخته شده است. البته در مقابل مسوولاني هم بودند كه از ساخت اين سريال استقبال كرده و گفتند كه اين سريال فراجناحي بوده و احساس امنيت در كشور را افزايش داده است. در راستاي همين حمايت‌ها از ساخت سريالي كه به گفته سخنگوي وزارت خارجه، غيرواقعي بوده، روز جمعه مراسمي براي تقدير از عوامل گاندو در حاشيه نماز جمعه شهر قم برگزار شد. البته اين اولين‌باري نيست كه از عوامل سريال گاندو تقدير مي‌شود و پيش از اين هم خبرگزاري تسنيم مراسمي براي تجليل از گاندويي‌ها با حضور احسان قاضي‌زاده هاشمي برگزار كرد. در مراسم تقديري كه در حاشيه نماز جمعه شهر قم برگزار شد مجتبي ذوالنوري، رييس جديد كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم حضور داشت و در حاشيه اين مراسم، سخنراني كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون