• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

برخيز و اول بكش (242) فصل بيست و سوم

انتقام از مغنيه - اسراييل رو دست خورد

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

تشييع جنازه فواد مغنيه روز بعد انجام شد. موساد در طول مسير و در چهار نقطه متفاوت و در قبرستان مامور گذاشته بود. اما مغنيه دست موساد را خوانده بود؛ او از ترس اينكه مبادا موساد منتظرش باشد به تشييع جنازه نرفت .

در همين حال حزب‌الله به سرعت رد هالك را گرفت. ترتيبي داده شد تا هالك فرار كند او به سمت دريا رفت و با زيردريايي كه منتظرش بود تا او را به اسراييل برود به آن كشور رفت. (حنان كه طرح فرار او را از كشور ريخته بود در حين فرار در فرودگاه دستگير و در بازجويي‌ها شكنجه شد و در نهايت به پانزده سال حبس با اعمال شاقه محكوم شد.) موساد هالك را با هويت جديد به يكي از كشورهاي آسياي جنوب شرقي فرستاد اما او هرگز نتوانست با اين هويت كنار بيايد. او در يك ديداري كه با مامور تلاقي موساد كه او در ارتباط بود، اينچنين گلايه كرد: «من هرگز اين مردم را درك نمي‌كنم؛ آنها كوچولو و غريب هستند.» بعد از شش ماه موساد به او پيشنهاد سكونت در يكي از شهرك‌هاي عرب‌نشين در جليليه را داد اما هالك در بازگشت به لبنان مقاومت مي‌كرد. در مارس 1996 يك جاسوس دوجانبه اسراييلي كه براي حزب‌الله كار مي‌كرد، ترتيبي داد تا او فريب دعوت به يك ناهار را بخورد. هالك را بي‌هوش كردند و او را با كاميون به بيروت برگرداندند كه در آنجا توسط مغنيه و همكارانش شكنجه شد. سپس او را تحويل مقامات لبناني دادند كه به مرگ با آتش جوخه محكوم شد.

--

بيش از سه سال از زماني كه عباس موسوي ترور شده بود، گذشت. بسياري از مردم در چرخه خونين انتقام كشته شدند و حزب‌الله با يك رهبر تازه، نصرالله كه بسيار پرقدرتمندتر و موثرتر از موسوي بود، قوي‌تر و قوي‌تر مي‌شد.

سرهنگ يوري ساگي گفت: «من دقيقا نمي‌توانم واكنش حزب‌الله را پيش‌بيني كنم. من دقيقا نمي‌توانم عماد مغنيه را ارزيابي كنم.» و آرنز، وزير دفاع هم تاييد كرد كه «اين يك فرآيند تصميم‌سازي شتابزده بود.»

همچنين اهود باراك رييس ستاد هم حقايق را تاييد كرد اما خطاها را نه. او گفت: «سوال اين است كه ما بايد چگونه به چيزها در زمان عمليات نگاه كنيم؟ ما موسوي را به مثابه يك تهديد شناسايي و فكر كرديم كه اين ضربه در آن زمان درست بوده است. براي آن لحظه، اين يك فكر صحيح بود. در آن موقع خيلي سخت بود كه پيش‌بيني كنيم جانشين او نصرالله كه در آن زمان كمتر قابل توجه و بانفوذ بود، مي‌شود و اينكه او با چنين قدرت بزرگي رهبر مي‌شود. همچنين سخت بود كه بدانيم مغنيه كه در عمليات‌ها بسيار ماهرانه عمل مي‌كند، نفر دوم حزب‌الله مي‌شود.»

تا سال 1995 او زنده مانده بود و فقط يكي از دشمنان آشتي‌ناپذير اسراييل شده بود.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است نه اعتقاد مترجم و روزنامه

پايان فصل بيست و سوم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون