• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

ديوان عالي امريكا راي به ساخت ديوار مرزي امريكا و مكزيك داد

ترامپ به آرزويش رسيد؛ ديوار

ميثم سليماني

 

 

دونالد ترامپ جمعه شب به يكي از آرزوهايش دست پيدا كرد. او حالا مي‌تواند يكي از وعده‌هاي بزرگ خود به طرفدارانش را اجرايي كند و ديواري را كه مي‌خواهد در مرز با مكزيك ايجاد كند. ديوان عالي امريكا جمعه شب راي داد كه دونالد ترامپ مي‌تواند 2.5 ميليارد دلار از بودجه وزارت دفاع امريكا را براي ساخت بخش‌هايي از ديوار در امتدار مرز جنوب غربي امريكا با مكزيك استفاده كند. دونالد ترامپ قصد دارد تا با اين بودجه امنيت مرزها را تقويت كند و ديوان عالي نيز به همين بهانه از ترامپ حمايت كرده است. اين تصميم ديوان عالي عملا مي‌تواند به جنگ قضايي در امريكا بر سر چگونگي تامين بودجه ساخت ديوار پايان دهد. عمده ‌اين بودجه در فرمان اجرايي كه دونالد ترامپ صادر كرد بنا بود از طريق پنتاگون تامين شود. اما به دليل اينكه دادگاه‌هاي فدرال جلوي اين بودجه را گرفته بودند، ديوان عالي به‌ طور مستقيم وارد شد و رايي داد كه يك پيروزي بزرگ براي دونالد ترامپ محسوب مي‌شد. 5 قاضي از 9 قاضي در ديوان به نفع ترامپ راي دادند. در حال حاضر تركيب قضات ديوان عالي به نحوي است كه هر پرونده‌اي كه به آن ورود پيدا كنند به نفع دونالد ترامپ خاتمه پيدا مي‌كند.

دستور فعلي نيز يك پيروزي قابل توجه براي ترامپ است كه از آن مي‌تواند به عنوان يك برگ برنده در مقابل طرفداران خود در انتخابات استفاده كند. ترامپ در سال 2016 وعده ساخت ديوار را به طرفداران خود داده بود و در نهايت به نظر مي‌رسد بودجه آن را نيز به نحوي در اختيار خواهد گرفت. با صدور حكم ديوان، احكام دادگاه‌هاي پايين‌تر لغو مي‌شود چرا كه دستور آنها جلوي انتقال پول را گرفته بود. از همين رو اكنون اين مجوز بالاتر اجازه مي‌دهد بودجه در نظر گرفته شده براي ساخت ديوار مورد استفاده قرار گيرد. دونالد ترامپ در توييتر خود با ابراز خوشحالي از اين تصميم نوشت: ديوان عالي ايالات متحده راي دادگاه پايين‌تر را لغو و اجازه ساخت ديوار مرزي جنوبي را نيز صادر كرد. اين يك پيروزي بزرگ براي امنيت مرزها و حاكميت قانون بود. دادگاه‌هاي پايين‌تر و حتي استيناف اين استدلال را مطرح مي‌كردند با توجه به اينكه كنگره اجازه مصرف اين بودجه را براي ساخت ديوار نداده است دولت نمي‌تواند از اين بخش از بودجه نيز استفاده كند. اما از آنجايي كه راي ديوان عالي بيش از حقوقي بودن سياسي است شاهد اين راي از سوي ديوان به نفع دونالد ترامپ بوديم. گفته مي‌شود اين 5/2 ميليارد دلار بنا بوده در راستاي استخدام پرسنل جديد، توسعه برنامه‌هاي موشكي و همچنين صندوق آموزشي نيروهاي افغان صرف شود. اما پنتاگون مدعي است كه اين پول را مي‌تواند از طريق صرفه جويي در منابع ديگر خود تامين كند و برنامه‌ريزي مجدد براي اختصاص بودجه انجام دهد؟ حالا با توجه به راي ديوان اين پول به بخش مبارزه با مواد مخدر وزارت دفاع منتقل مي‌شود كه از آن براي ايجاد موانع مرزي و ديوار استفاده شود. گفتني است براي تامين بودجه ديوار از ماه دسامبر تا آغاز سال نو حدود 35 روز دونالد ترامپ دولت را تعطيل كرد. دموكرات‌ها قصد نداشتند به ترامپ اين اجازه را دهند كه بودجه عمومي صرف ساخت ديوار شود و با نفس ساخت ديوار مخالف بودند. اما پس از روزها كلنجار در نهايت دموكرات‌ها 1.4 ميليارد دلار براي افزايش امنيت مرزها در بودجه مدنظر قرار دادند تا مشكل با دولت حل شود. اما اين پايان راه نبود. دونالد ترامپ با صدور يك فرمان اجرايي بودجه‌اي 8 ميليارد دلاري را براي ساخت ديوار در نظر گرفت و اگر چه مي‌دانست با چالش زيادي مواجه خواهد شد اما اين كار را پيش برد تا به ديوان عالي كشيده شد. قانونگذاران تلاش فراواني كردند كه اجازه انتقال بودجه به وسيله اين فرمان اجرايي داده نشود اما در نهايت به نظر مي‌رسد كه نتوانستند اين كار را انجام دهند. سخنگوي پنتاگون به سي‌ان‌ان گفت: ما از تصميم دادگاه بسيار خشنود هستيم. وكلاي دولت پس از آنكه مي‌دانستند نمي‌توانند در خصوص آراي دادگاه‌هاي فدرال كاري را پيش ببرند به سرعت كار را به ديوان عالي كشاندند و با مطرح شدن اضطراري بودن براي تصميم‌گيري در اين خصوص ديوان به سرعت در اين زمينه وارد عمل شد. حالا برخي وكلا مي‌گويند كه پروژه‌ها بايد شروع شود و كماكان چالش وجود دارد زيرا اين منابع مالي تا 30 سپتامبر 2019 كه سال مالي به پايان مي‌رسد، وجود دارد و پس از آن ديگر وجود نخواهد داشت. گفته مي‌شود اين ارقام براي ساخت 100 مايل ديوار كه بتواند راه‌هاي انتقال قاچاق مواد مخدر را ببندد، كافي نيست. طي سال‌هاي اخير هزاران تن هرويين و كوكايين به داخل امريكا قاچاق شده است. اما نكته اينجاست ساخت اين ديوار چالش‌هاي زيست محيطي و اجتماعي فراواني مي‌تواند در پي داشته باشد و اين فرآيند را قطعا با چالش مواجه مي‌كند.

بسياري از فعالين حقوق معتقدند كه دولت در حال انتقال غيرقانوني پول است چرا كه كنگره درخواست ساخت ديوار را رد كرده است. در مناطق آريزونا، كاليفرنيا و نيومكزيكو بسياري از فعالان نگران آسيب‌هاي
محيط زيستي ساخت ديوار هستند. اما نكته اينجاست كه در راي ديوان عالي امريكا ترامپ تنها برنده اين بازي بود اما تمام امريكا بازنده بودند. بنيان‌هاي دموكراتيك امريكا با آسيب جدي مواجه هستند. دونالد ترامپ در حال تبديل شدن به فردي افسار گسيخته مي‌شود. راي ديوان عالي نشان داد كه ترامپ مي‌دانست نمي‌تواند از طريق كنگره كاري كند و به دنبال فرمان اجرايي و سپس ديوان عالي رفت. مي‌دانست كه در جنگ حقوقي پيروز خواهد بود. او رسما كنگره امريكا را دور زد تا به هدف خود برسد. اين بزرگ‌ترين آسيب به دموكراسي امريكاست. كنگره سوپاپ اطمينان در امريكا است و ديوان عالي پايه اصلي حفظ دموكراسي در امريكا محسوب مي‌شود همگي به نوعي وظيفه خود را انجام نمي‌دهند و اين دونالد ترامپ است كه در اين كشور يكه‌تازي مي‌كند. خطر دونالد ترامپ در امريكا بسيار نگران‌كننده است. اگر ترامپ همين‌ گونه به راه خود ادامه دهد مشخص نيست تا چند سال ديگر دموكراسي كه امريكا مدعي آن است باقي بماند. پايه‌ها يك به يك آسيب مي‌بينند و جمهوريخواهان تنها به نظاره نشسته‌اند و دموكرات‌ها نيز منفعلانه عليه دونالد ترامپ موضع‌گيري مي‌كنند تا شايد بتوانند او را در انتخابات 2020 كنار بگذارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون