• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

سكوهاي خالي در انتظار تماشاگران

بهرام سرگوسرايي

 

 

در سنوات گذشته، تا اين روزها ليگ برتر فوتبال ايران شروع شده بود و هفته اول را پشت‌سر گذاشته بوديم. امسال اما هنوز قرعه‌كشي ليگ برتر هم انجام نشده و حتي نمي‌دانيم هفته اول كدام تيم‌ها با يكديگر بازي دارند و مسابقات از چه تاريخي استارت خواهد خورد. ليگ هجدهم چهارم مرداد، ليگ هفدهم پنجم مرداد و ليگ شانزدهم هشتم مرداد آغاز شدند. اما فوتبال بي‌برنامه ايران اين روزها در بي‌نظم‌ترين حالت ممكن است و هنوز هيچ‌كس چيزي در مورد شروع ليگ برتر نمي‌داند. شرايطي براي شروع مسابقات گذاشته شده كه محقق شدن آنها زمان‌بر است. باتوجه به شواهد موجود، برخي تيم‌هاي ليگ برتري حداقل در هفته‌هاي ابتدايي مسابقات امكان ميزباني در ورزشگاه خانگي را نخواهند داشت؛ چراكه هنوز با استانداردهاي موردتاييد فدراسيون فوتبال فاصله زيادي دارند. به عنوان مثال ورزشگاه امام علي سيرجان كه ميزبان مسابقات تيم تازه ليگ برتري شده گل‌گهر سيرجان است، هنوز حتي در تامين نور و وضعيت جايگاه ويژه مشكل دارد و در هفته اخير مسيرهايي كه براي ورود به جايگاه تماشاگران ساخته شده بود، فرو ريخت. در شهرهايي مثل مسجدسليمان و آبادان هم اوضاع چندان تعريفي ندارد، به همين دليل است كه سعيد فتاحي روز گذشته اعلام كرده با آماده شدن
6 ورزشگاه، مسابقات استارت خواهد خورد. مي‌توان حدس زد كه مسوولان برگزاري مسابقات به اين نتيجه رسيده‌اند برخي ورزشگاه‌ها به قدري بي‌كيفيت هستند كه به اين زودي امكان درست شدن‌شان نيست و به ورزشگاه‌هايي مثل آزادي، امام رضا، شهداي فولاد، نقش جهان، يادگار امام و غدير اهواز دل بسته‌اند.

اما اين تاخير در شروع مسابقات چه اثراتي روي تيم‌ها دارد؟ بدترين تاثير كه شايد تا پايان نيم‌فصل هم گريبان تيم‌ها را رها نكند، وضعيت بدنسازي است. زمان بدنسازي تيم‌ها معمولا 6 تا 8 هفته به طول مي‌انجامد و مربي‌هاي بدنساز با دستورات سرمربي تمريناتي مشخص براي اين مدت زمان طراحي مي‌كنند. طراحي تمرينات باتوجه به فاصله تا شروع برگزاري ليگ انجام مي‌شود و بدنسازي تيم‌ها هر هفته تمرينات مخصوص به خود و با فشار مشخص دارد. حال در چنين شرايطي كه نقطه آغاز ليگ مشخص نيست، برنامه بدنسازي تيم‌ها به‌شدت دچار مشكل شده است. پيش‌فصل دوره‌اي بسيار پرفشار است كه بازيكنان تحمل بيشتر شدن فشار آن را ندارند؛ دوره‌اي طولاني كه در اردوهاي سخت و به دور از خانواده سپري مي‌شود. پيش‌فصل در شرايط بلاتكليف و معلق كنوني، بسيار خسته‌كننده‌تر از شرايط عادي مي‌شود و احتمال مصدوميت بازيكنان در اين دوره پرفشار بسيار بيشتر از حالت نرمال است. بازيكنان از نظر رواني نيز دچار مشكلاتي مي‌شوند، چراكه اغلب تيم‌ها كمپ‌هاي تمريني مناسبي را انتخاب نمي‌كنند و وضعيت بعد از تمرين بازيكنان هم چندان ساده نيست. چه در زمان تمرين و چه بعد از آن، شرايط بازيكنان دشوار است. كمپ‌هايي كه تيم‌ها چه در داخل و چه در خارج انتخاب مي‌كنند، امكانات چندان زيادي ندارند. طولاني شدن مدت اقامت بازيكنان در اين كمپ‌ها نيز آسيب‌زاست. همچنين تيم‌هايي مثل گل‌گهر سيرجان كه در شهرهاي همجوارشان تيم‌هاي ليگ برتري و باكيفيتي حضور ندارند، مجبورند در تهران اردو بزنند و اين براي باشگاه بسيار هزينه‌بر است. باشگاه‌هاي ديگر هم وضعيت بهتري ندارند و تمرينات بدنسازي باشگاه‌هاي بزرگ هم دچار مشكل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون