• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4427 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد

رييس دادگاه انقلاب: فيلمبرداري و ارسال براي مسيح‌ علي‌نژاد يك تا ۱۰ سال حبس دارد

مورد عجيب فضاي مجازي

ماجراي فضاي مجازي چند وقتي است كه رنگ و بوي ديگري به خود گرفته. حالا ديگر فضاي مجازي تبديل به مكاني شده براي گروكشي‌هاي سياسي و اعتقادي و هر گروهي با انتشار فيلم‌ها و تصاويرش مي‌خواهد مهر تاييدي بر حقانيتش بزند. فيلترينگ‌ها در عمل چندان موفق نبوده و هر از گاه، همچنان خبري از فيلترينگ اينستاگرام هم به گوش مي‌رسد؛ هر چند اين شبكه اجتماعي هنوز فيلتر نشده است، به جاي آن اما برخي مسوولان كشور تصميم گرفته‌اند در اقدامي متقابل، صفحات اينستاگرامي و كانال‌هايي بسازند تا مردم در آنها كشف حجاب يا اقدامات هنجارشكنانه را گزارش كنند؛ چنان‌كه سرپرست دادسراي ارشاد با معرفي يك صفحه اينستاگرامي و اعلام يك شماره تلفن از مردم خواسته مستنداتي را كه از كشف حجاب و تخلفات ديگر شهروندان جمع‌آوري كرده‌اند، براي آنها ارسال كنند. هر چند اين اقدام با انتقادهايي متعدد مواجه شد و بسياري معتقد بودند، ادامه اين روند مردم را مقابل هم قرار داده و ممكن است منجر به گروكشي‌هاي شخصي شود، اما اين انتقادها هم راه به جايي نبرد و راه براي ارسال فيلم و ويديو همچنان باز است. در واكنش به همين انتقادها بود كه چند روز پيش جليل محبي، دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر هم در توييتي نوشت: «مراقب باشيد عده‌اي شما را از تهيه فيلم ‌و هر نوع سند ديگر براي ارايه به قوه‌ قضاييه در جهت مبارزه با فساد به‌ويژه فساد مسوولان منع نكنند. گرفتن فيلم براي ارسال به دشمن جرم است نه كمك به اجراي قانون و مبارزه با فساد. در آينده نزديك از قوه قضاييه خبرهاي خوبي مي‌شنويد.» حالا چند روز پس از اينكه محبي، ارسال فيلم براي دشمن را جرم خوانده، رييس دادگاه انقلاب اسلامي تهران نيز ارسال فيلم و عكس براي مسيح علي‌نژاد را جرم و مشمول ماده ۵۰۸ (كتاب پنجم) قانون مجازات اسلامي دانسته است. براساس ماده 508 قانون مجازات اسلامي، «هر كس يا گروهي با دول خارجي متخاصم به هر نحو عليه جمهوري اسلامي ايران همكاري نمايد، در صورتي‌كه محارب شناخته نشود ‌به يك تا 10 سال حبس محكوم مي‌گردد.»

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام غضنفرآبادي در اين باره گفته است: «باتوجه به قراردادي كه مسيح علي‌نژاد در بحث خبري با دولت امريكا دارد، كساني كه از خود و ديگران فيلم در رابطه با كشف حجاب بگيرند و ارسال كنند، مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامي هستند كه يك تا ۱۰ سال مجازات حبس دارد.» به گفته او، صرفا فيلم از كشف حجاب نيست، بلكه اگر هر شخصي در هر زمينه‌اي فيلمي به خانم علي‌نژاد ارسال كند كه عليه نظام، مردم و جمهوري اسلامي ايران باشد، مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامي مي‌شود.

 

برخورد پليس با سلبريتي‌هاي بي‌حجاب

در ادامه واكنش‌ها به بي‌حجابي و فضاي مجازي كه حالا چند وقتي است، به موضوع داغ رسانه‌ها تبديل شده، فرمانده انتظامي پايتخت هم ديروز از برخورد با سلبريتي‌هاي بي‌حجاب خبر داده است. باوجود اينكه بارها مسوولان مختلفي گفته‌اند كه برخوردهاي قهري با بدحجابي پاسخگو نيست و اين راه را نمي‌توان به عنوان راه‌حلي براي موضوع حجاب در كشور درنظر گرفت، اما برخوردها با بدحجابي هر روز، با شكل تازه‌تر ادامه مي‌يابد. به گزارش فارس، سردار حسين رحيمي، فرمانده انتظامي پايتخت با اشاره به انتشار تصاوير بدحجابي و بي‌حجابي توسط برخي سلبريتي‌ها در فضاي مجازي، گفت: «هنرمندان، ورزشكاران و افراد مشهور در اين حوزه‌ها به بركت همين سينما و تلويزيون ايران مشهور و معروف شده‌ و مردم براي آنها احترام قائل هستند، پس لازم است قوانين و شؤونات را رعايت كنند.»

 

هشدار بيگ‌ديتا

اما مشكل مسوولان در فضاي مجازي تنها بي‌حجابي و مبارزه با آن نيست. از همان انتخابات 88 كه دو شبكه اجتماعي توييتر و فيس‌بوك فيلتر شدند، برخي مسوولان كشور فضاي مجازي را بستري براي جولان مخالفان قلمداد كرده و با وجود اينكه بارها بسياري از ديگر مسوولان كشور تاكيد كرده‌اند كه فيلترينگ راه‌حل نيست و بايد از فضاي مجازي، براي بيان ديدگاه‌ها و عقايد خود به سراسر دنيا استفاده كنيم اما همچنان از فيلترينگ به عنوان راه‌حلي براي مقابله با مخالفان استفاده مي‌شود. درراستاي همين نگراني‌هاي مسوولان از جولان مخالفان در فضاي مجازي ديروز سيداحمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران هم گفت: «فضاي مجازي در حال پرورش ضدانقلاب بوده، اين خطر جدي است و دشمنان نظام آرام نمي‌گيرند.» اين بحث را سردار جلالي، رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور هم كه در مراسم بزرگداشت شهداي عمليات مرصاد حاضر شده بود، به نوع ديگري مطرح كرد و درباره آن گفت: «منافقين همواره بازيچه دست امريكا بودند و البته براي آنها داراي تاريخ مصرف هستند. خوشبختانه امروز عراق از لوث وجود منافقين پاك شده است اما اكنون آنها در مقري در آلباني حضور دارند كه نفاق جديد را اين‌بار در فضاي مجازي پيگيري مي‌كنند.» به گزارش ايسنا، او ادامه داد: «بسياري از كامنت‌هايي كه سرشار از نفرت، توهين و استهزاست از سوي همين منافقين، آن‌هم با اكانت‌هاي فيك بارگذاري مي‌شوند.» جلالي معتقد است كه «در بسياري از غائله‌ها ردپاي منافقين هويداست. بسياري از جريان‌هاي خبري در فضاي مجازي كه ضدنظام و ضدانقلاب است، ريشه در عمليات رواني منافقين دارد كه اساس آن برپايه «دروغ» است.» او با بيان اينكه شبكه‌هاي اجتماعي غيربومي جولانگاه تروريسم جديد منافقين است، ادامه داد: «آنها در تلاش هستند تا بر افكار عمومي و ذهنيت جامعه ايراني تاثير منفي بگذارند و يأس، نااميدي و ناكارآمدي جمهوري اسلامي را القا كنند.» جلالي معتقد است كه «جنگ جديد با منافقين در فضاي مجازي سخت‌‌تر از عمليات مرصاد است» و «ما بايد سطح «سواد رسانه‌اي» مردم را ارتقا دهيم تا كاربران فضاي مجازي بتوانند قدرت تشخيص جريان‌‌هاي فيك و دروغين را داشته باشند.» رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور همچنين با تصريح اينكه بخشي از برنامه‌هاي دشمن در فضاي مجازي برآمده از داده‌كاوي (Data Mining)، بيگ‌ديتاي (Big Data) ايرانيان است، ادامه داد: «شايد اطلاعات خصوصي يك فرد در شبكه‌هاي اجتماعي در نگاه اول ارزش چنداني نداشته باشد اما تجميع اينها يك كالاي ارزشمند و راهبردي به نام بيگ‌ديتا ايجاد مي‌كند كه امكان تحليل دارد و از دل آن مي‌توان اطلاعات ارزشمند به دست آورد.» او با بيان اينكه اين بيگ‌ديتا مي‌تواند اختلاف‌نظرها، سلايق، نوع ذهنيت و علايق مردم را بسنجد، گفت: «دشمن با استفاده از همين كلان‌داده‌ها برنامه‌هاي عمليات ميداني شورش، اغتشاش مي‌نويسد و اجرا مي‌كند و امريكا، رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي مرتجع منطقه هم خريدار اصلي كلان‌داده‌هاي ايرانيان هستند.»

استفاده از بيگ‌ديتا يكي از همان عواملي است كه براي فيلترينگ تلگرام هم مطرح بود. همان زمان هم بحثي ميان برخي مسوولان و پاول دورف، مدير تلگرام درگرفت كه با انتقال سرورهاي كاربران ايراني به داخل كشور مي‌توان از فيلترينگ تلگرام صرف‌نظر كرد. البته كه پاول دورف قبول نكرد و درنهايت هم تلگرام فيلتر شد. اما به نظر مي‌رسد راه‌حل مشكلاتي كه برخي مسوولان به آنها اشاره مي‌كنند، فيلترينگ نيست و همان‌طور كه خود سردار جلالي هم در سخنانش مورد تاكيد قرار داده است، بهترين راه براي حل مساله فضاي مجازي بالا بردن سطح سواد رسانه‌اي مردم است؛ رويكردي كه پيش از اين نيز بارها از سوي مسوولان مختلف مطرح شده است: «به جاي اعمال محدوديت، بايد فرهنگ‌سازي و آگاهي‌بخشي صورت گرفته و طرز تفكر افكار عمومي ارتقا يابد تا بتوانند به شكل صحيح از رسانه استفاده كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون