• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4427 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد

خبرخوان

شكر فقط با تاييد شركت بازرگاني دولتي ترخيص مي‌شود

گمرك ايران شكر وارداتي را صرفا با ارايه تاييديه شركت بازرگاني دولتي ايران ترخيص مي‌كند. به گزارش گمرك ايران، علي‌اكبر مهرفرد معاون وزير جهاد كشاورزي در نامه‌اي به رييس كل گمرك ايران شرط ترخيص شكرخام را اعلام كرد. در اين نامه آمده است: با توجه به بند سوم مصوبات سي و نهمين جلسه كارگروه تنظيم بازار به شماره 60/۸۲۱۳۱ مورخ ۹۸/۳/۱۹ در خصوص مكانيزم عرضه واردكنندگان شكرخام با مداخله و نظارت شركت بازرگاني دولتي ايران به استحضار مي‌رساند: بر اساس تفاهمات به عمل آمده، عرضه شكر خام توسط انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر به قيمت مصوب با نظارت و هماهنگي شركت بازرگاني دولتي ايران به شبكه توزيع معرفي شده از سوي وزارت صمت صورت خواهد پذيرفت. لذا خواهشمند است، دستور فرماييد نسبت به ترخيص شكر وارداتي با ارايه تاييديه از شركت بازرگاني دولتي ايران اقدام شود.

 

مردم ۴ كشور با بهره منفي تسهيلات بانكي مي‌گيرند

نرخ بهره تسهيلات در ايران در حالي دورقمي است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد، بسياري از كشورها به دوره بهره صفر درصدي تسهيلات و حتي بهره منفي ورود كرده‌اند. از دهه ۹۰ ميلادي بسياري از كشورهاي جهان براي بهبود وضعيت اقتصادي اقدام به كاهش نرخ بهره خود كردند به گونه‌اي كه در حال حاضر نرخ بهره وام در بسياري از كشورهاي جهان صفر است. در اين ميان، برآوردها حاكي از آن است كه ژاپن، سوييس، سوئد و دانمارك به دليل شرايط اقتصادي خود نسبت به پرداخت تسهيلات با بهره منفي اقدام مي‌كنند و در كنار اينها ۲۱ كشور ديگر قرار دارند كه نرخ بهره آنها صفر است. نرخ بهره ارتباط مستقيمي با قيمت تمام شده پول در ايران دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد تحت تاثير اقتصاد متورم و نرخ بهره بالاي تسهيلات بانكي ايران يكي از بالاترين قيمت‌هاي تمام شده پول را داراست كه اين مهم اقتصاد مولد را با خطراتي جدي مواجه مي‌كند. در ادامه به بررسي نرخ بهره در كشورهاي جهان مي‌پردازيم و اين موضوع را نيز مورد بررسي قرار مي‌دهيم كه چرا و چگونه نرخ بهره آنقدر كاهش پيدا كرده است؟ در اين ميان هستند كشورهايي كه «پول» همچنان براي‌شان نكته با اهميتي تلقي مي‌شود و بهره متوسط به بالا از دريافت كنندگان تسهيلات مي‌گيرند. نرخ بهره متوسط به بالا در رده‌بندي‌هاي بين‌المللي به نرخ بهره‌اي گفته مي‌شود كه بين ۳ تا ۱۳ درصد باشد. به اين ترتيب بانك‌هاي اغلب كشورهاي آفريقايي و آسيايي كه هنوز معضل تورم و دسترسي به «پول» براي آنها حل نشده چنين نرخ‌هايي را براي تسهيلات در نظر مي‌گيرند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد ايران در زمره كشورهايي با نرخ بهره بسيار بالا قرار دارد. كارمزد تسهيلات در ايران به دليل بالا بودن نرخ تورم بالاست، چراكه در صورت عدم تطبيق نرخ تورم با بهره تسهيلات، وام‌دهي به نوعي با حراج منابع مالي بانك‌ها همراه مي‌شود.

ترخيص يك ميليون تن كالاي اساسي در بندر امام

با توافق روز دوشنبه ۷ مرداد ۹۸ وزارت صنعت، معدن و تجارت با گمرك جمهوري اسلامي ايران و هماهنگي و مساعدت ويژه مديركل امور گمركي بندر امام‌خميني(ره)، دستور ترخيص يك ميليون تن كالاهاي اساسي موجود در بندر امام خميني(ره) صادر شد. اين كالاها متعلق به شركت پشتيباني امور دام كشور بوده كه به زودي روانه انبارها و سپس بازار خواهد شد. يك مقام مسوول در وزارت صمت با تاييد اين خبر گفت: در حال تجهيز ناوگان حمل اين كالاهاي اساسي به شبكه توزيع كشور و انبارهاي تعيين شده هستيم.

تاثير احتمال كاهش نرخ بهره در امريكا روي قيمت طلا

قيمت طلا در معاملات ديروز در آستانه نشست فدرال رزرو در اواخر اين هفته كه احتمالا نرخ بهره بانكي را كاهش خواهد داد، تغييرات چنداني را شاهد نبود. هر اونس طلا در بازارهاي جهاني با 4 سنت افزايش 1418.94 دلار فروخته شد. قيمت طلا به علت تقويت دلار و انتشار آمار اقتصادي قوي امريكا، هفته گذشته نيم درصد كاهش يافته بود. كونال شاه، تحليلگر بازار در بمبئي گفت:«اين هفته ما نشست كميته بازار آزاد فدرال را داريم كه احتمالا چشم‌انداز ملايمي را شاهد خواهيم بود و اين امر به تضعيف دلار و تقويت طلا منجر خواهد شد». انتظار مي‌رود، فدرال رزرو نرخ بهره را با حداقل 25 واحد در نشست 30 و 31 جولاي كاهش دهد. در عين حال، مذاكرات تجاري آمريكا و چين اين هفته برگزار خواهد شد و مذاكره‌كنندگان هر دو كشور براي نخستين بار از ماه مه ‌در شهر شانگهاي با يكديگر ديدار خواهند كرد. انتظار چنداني براي موفقيت اين مذاكرات وجود ندارد.

ايران از مرداد امسال صادركننده بنزين مي‌شود

مديرعامل بورس انرژي با اشاره به خودكفايي كشور در توليد بنزين، از آغاز نخستين عرضه اين محصول داخلي از طريق رينگ صادراتي بورس انرژي ايران خبر داد. سيد علي حسيني از خودكفايي ايران در توليد بنزين و آغاز صادرات آن از طريق رينگ بين‌الملل بورس انرژي خبر داد و گفت: با تمهيدات صورت ‌گرفته در قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نفت مكلف به عرضه نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي در بورس انرژي شده و در اين راستا نيز طي تفاهم ثمربخش اخير با اين وزارتخانه و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي نسبت به عرضه بنزين در بورس انرژي تصميم‌گيري شده است. او ابراز اميدواري كرد: مطابق برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌ گرفته انتظار مي‌رود با توجه به تكميل فاز سوم عمليات بنزين‌سازي پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، در مردادماه امسال ايران نخستين محموله بنزين خود را از طريق رينگ صادراتي بورس انرژي صادر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون