• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4427 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد

اگان برنال فاتح توردوفرانس شد

ركاب زدن به سمت تاريخ

مترجم: علي ولي‌اللهي

 

 

گرينت توماس مي‌گويد هم‌تيمي‌اش مي‌تواند يكي از بزرگ‌ترين دوچرخه‌سواران تاريخ لقب بگيرد و ديو بريل او را كريس فروم (دوچرخه‌سوار بريتانيايي و فاتح چهار دوره توردوفرانس) جديد معرفي مي‌كند.

اولين دوچرخه‌اي كه برنال سوارش مي‌شد زرد رنگ بود. يك انتخاب منطقي به اين خاطر كه برنال كلمبيايي است. او حالا تبديل به اولين كلمبيايي فاتح توردوفرانس شده و به عنوان يكي از جوان‌ترين برندگان اين تورنمنت شناخته مي‌شود؛ كسي كه لباس زرد توردوفرانس را بر تن مي‌كند. او با ثبت زمان كلي 79:52:52 فاتح صدوششمين دوره قديمي‌ترين مسابقه دوچرخه‌سواري دنيا شد.

داستان پيروزي دوچرخه‌سوار 22 ساله، خيلي پيش‌بيني‌پذير نبود چرا كه گرينت توماس براي دفاع از عنوان قهرماني‌اش در مسابقات حضور داشت. در مراحل اوليه تورنمنت، دقيقا در مرحله سوم برنال تصميم گرفت سلسله‌مراتب تيم را در هم بكشند و در حالي كه از سمت چپ تحت فشار قرار گرفته بود، براي سبقت از نفر جلويي‌اش در ساحل موتيجي حمله كند. برنال تا دو هفته ديگر يعني تا زماني كه مراحل كوهنوردي و رقابت تنگاتنگ در كوه‌هاي آلپ به پايان برسد، كم‌كم توانست خودش را به هم‌تيمي‌اش يعني توماس نزديك كند و تماشاچيان را به وجد بياورد. صعود فوق‌العاده او در ارتفاعات Col de l’Iseran با بهترين كوهنوردان جهان مقايسه شد.

با وجود اينكه پيشتازي و تلاش برنال براي رسيدن به جايگاه بهتر اين تصور را به وجود آورده بود كه ممكن است بين او و توماس درگيري و تنش ايجاد شود، مانند تنش‌هايي كه بين برادلي وايگينز و كريس فروم اتفاق افتاده بود، اما در طول تورنمنت نشانه‌‌اي مبني بر وجود مشكل بين اين دو نفر ديده نشد. در واقع توماس پذيرفته بود كه هم‌تيمي‌اش از او بهتر است و بايد در نهايت شكست را بپذيرد.

توماس گفت: «ركاب زدن در كنار برنال لذت‌بخش است. من نمي‌خواهم او را تحت فشار قرار دهم. او تازه 22 ساله است و حداقل 10 سال دوچرخه‌سواري در سطح اول جهان در انتظار اوست. او مي‌تواند به يكي از بزرگ‌ترين دوچرخه‌سواران تاريخ تبديل شود. احتمال دارد كه برنال شبيه به فروم شود كه بهترين ركاب‌زن مسابقات بزرگ شناخته شده. در حال حاضر برنال با فروم فاصله دارد اما من فكر مي‌كنم او مي‌تواند به همان اندازه خوب باشد يا حتي ركوردهاي فروم را هم بهبود بدهد.» با توجه به صحبت‌هاي توماس، ديو بريلسفورد، مربي تيم اينئوس (تيم برنال و توماس) يا همان اسكاي سابق، برنال را كريس فروم جديد معرفي كرد.

ديو گفت: «سخت‌تر شدن مسابقه عملكرد برنال را بهتر مي‌كند. من فكر مي‌كنم در حال حاضر و در آينده او به عنوان يكي از نمادهاي گراندتورها شناخته خواهد شد. توانايي مقاومت او در مقابل خستگي يكي از بزرگ‌ترين نقاط قوت برنال است.» توانايي‌هاي برنال بيشتر توسط پدرش در زمان كودكي، هنگامي كه او در كوهستان ركاب مي‌زد كشف شد. برنال در نوجواني به تيم ايتاليايي آندروني گياكائولي پيوست. او توسط استعدادياب مشهور ايتاليايي جياني ساويو به اين تيم معرفي شد. بعد از مدتي برنال با قراردادي پنج‌ساله براي آينده‌اي بزرگ‌تر به عضويت تيم اينئوس درآمد.

بريلسفورد كه به مربي ديوانه مشهور است در مورد پيوستن برنال گفت: «فروم و توماس دو تا از بهترين‌هاي من بودند؛ كساني كه باعث شدند آينده حرفه‌اي‌ام در اين كار تضمين شود. در مجموع من هميشه خودم را براي چالش‌هاي جديد آماده مي‌كنم. در دو سال گذشته تمام دوچرخه‌سواران جوان را تحت نظر گرفتم براي اينكه فروم جديد را پيدا كنم. من نگاه و تلاش اگان را دوست داشتم. البته مجبور شدم يك سال صبر كنم تا قرارداد قبلي‌اش به اتمام برسد و بعد با او وارد مذاكره شوم.»

اشتياق بي‌اندازه بريلسفورد براي قهرماني از چند ماه پيش مشخص بود. اما زماني كه اسپانسرينگ تيم از اسكاي به يك شركت ديگر تغيير كرد، به نظر مي‌رسيد كه كار براي او سخت شده است. اما دوچرخه‌سوار كلمبيايي توانست او را نجات دهد. بريلسفورد گفت: «حالا كلمبيا مي‌تواند به عنوان يك كشور صاحب دوچرخه‌سواري معرفي شود. همانطور كه برزيل فوتبال دارد، حالا كلمبيا دوچرخه‌ دارد.» ديو در ادامه گفت: «ما روي جذب نيروهاي جوان تمركز كرديم؛ ورزشكاراني كه بتوانند تيم B ما را بسازند. بسياري از اين جوانان هيجان‌زده هستند و تلاش مي‌كنند كه سطح‌شان را بالا ببرند. اين در حالي است كه تيم A ما نيز در بالاترين سطح به سر مي‌برد.» ديو حالا يك استعداد جديد به دنياي دوچرخه‌سواري معرفي كرده است. يك استعداد لاتين. او با فتح جيردوايتاليا با ريچارد كاراپاز كه يك دوچرخه‌سوار اكوادري است، نشان داده به خوبي استعدادهاي امريكاي جنوبي را مي‌شناسد. نبود كريس فروم در تركيب تيم اينئوس مي‌توانست باعث شود كه شكست‌ناپذيري آنها خدشه‌دار شود. اما مديران تيم با يك برنامه‌ريزي صحيح و استفاده از ورزشكاران جاه‌طلب توانستند جايگاه خودشان را در رده نخست حفظ كنند. يكشنبه هنگامي كه برنال به عنوان نفر نخست از خط پايان توردوفرانس عبور كرد، يك معجزه براي تيمي رقم خورد كه تا شش ماه قبل ممكن بود بطور كامل متلاشي شود؛ تيمي كه چند تن از ستاره‌هايش را تيم‌هاي ديگر به غارت برده بودند.

منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون