• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4427 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد

در پايان رقابت‌هاي جهاني شنا و شيرجه رقم خورد

شكست امريكا مقابل چين در نبرد آبي

سامان سعادت

 

 

در پايان 17 روز رقابت‌هاي ورزش‌هاي آبي جهان در گوانگجو كره‌جنوبي، چين با 16 طلا عنوان قهرماني را به دست آورد و امريكا با 15 طلا در جايگاه دوم قرار گرفت. تيم روسيه نيز با 12 طلا بر سكوي سوم مسابقات قرار گرفت. در روز آخر مسابقات شاهد رقابت تنگاتنگي ميان چين و امريكا براي كسب عنوان قهرماني بوديم كه در نهايت شناگران چيني پيروز شدند.

مسابقات جهاني ورزش‌هاي آبي در سال‌هاي اخير صحنه تقابل ايالات متحده و چين بوده است. گرچه تا سال 2007 گهگاه شاهد رقابت بين دو تيم بوديم، مثلا در سال 94 كه چين اول شد و امريكا دوم، اما از سال 2009 جنگ اين دو كشور در آب شكل ديگري به خودش گرفت. در سال 2007 امريكا با 21 طلا اول شد و چين با 9 مدال طلا در جاي چهارم ايستاد. اما از دوره بعد ديگر شاهد چنين تفاوتي ميان دو كشور نبوديم. در سال 2009 امريكا با 11 طلا قهرمان شد و چين هم دقيقا همين تعداد مدال طلا به دست آورد اما امريكا به خاطر تعداد نقره بيشتر نسبت به چين اول شد. در سال 2011 امريكا با 17 مدال طلا و چين با 15 طلا، در جايگاه‌هاي اول و دوم ايستادند. در سال 2013 چين فاصله‌اش را با امريكا به يك مدال طلا كاهش داد اما باز هم اين امريكا بود كه با 15 طلا جايگاه نخست را تصاحب كرد. سال 2015، سالي بود كه بالاخره چيني‌ها موفق شدند در قرن بيست‌ويكم عنوان قهرماني را به دست بياورند. آنها در كازان روسيه با 15 طلا اول شدند و امريكا با 13 طلا دوم شد. سال 2017 امريكا براي جبران شكست سال گذشته وارد مسابقات شد و با اختلافي معنادار، چشم‌بادامي‌ها را ناكام گذاشت. در بوداپست مجارستان امريكا 21 طلا صيد كرد و چين با 12 طلا دوم شد. با آغاز رقابت‌هاي سال 2019، چشم‌ها دوباره به رقابت اين دو كشور دوخته شد تا ببينند كدام كشور برنده اين جنگ قرن بيست‌ويكمي مي‌شود.

رقابت شديد دو كشور ايالات متحده و چين در مسابقات ورزش‌هاي آبي در واقع ربطي به همه رشته‌هاي اين مسابقات ندارد. از ميان 6 رشته حاضر در رقابت‌ها (كه البته امسال به 7 رشته افزايش پيدا كرد) شاهد رقابت شناگران امريكايي و شيرجه روهاي چيني هستيم. در همه ادوار مسابقات مخصوصا از سال 2007 به اين طرف، مدال‌هاي طلاي مسابقات شيرجه به چيني‌ها رسيده است و مدال‌هاي طلاي مسابقات شنا به امريكايي‌ها. همين دو رشته نيز در رده‌بندي نهايي مسابقات نقش تعيين‌كننده براي دو كشور بازي كرده است. امريكايي‌ها از 21 طلاي سال 2007، 20 طلا را از مسابقات شنا به دست آوردند. 10 طلا از 11 طلاي سال 2009، 14 طلا از 17 طلاي سال 2011، 13 طلا از 15 طلاي سال 2013، 8 طلا از 13 طلاي سال 2017 و 14 طلا از 15 طلاي همين مسابقات امسال براي امريكايي‌ها از شنا به دست آمده است. در طرف مقابل چيني‌ها نيز بيشتر مدال‌هاي طلاي‌شان را از رقابت‌هاي شيرجه به دست مي‌آورند. جايي كه امريكايي‌ها هيچ حرفي براي گفتن ندارند. به عنوان مثال چيني‌ها 12 طلا از 16 طلاي امسال‌شان را با شيرجه دشت كردند. با توجه به اينكه رقابت‌هاي شيرجه هميشه قبل از شنا برگزار مي‌شود، هميشه شاهد اين هستيم كه تا دو، سه روز پاياني رقابت‌ها چين با اختلاف زيادي در صدر است و امريكا در رده‌هاي مياني. اما با شروع توزيع مدال‌هاي رقابت‌هاي شنا، امريكا يكي پس از ديگري حريفان را كنار مي‌زند و به صدر جدول نزديك مي‌شود. در چنين شرايطي كه تمركز چيني‌ها بر شيرجه و تمركز امريكايي‌ها بر شنا است، اگر هر كدام از ورزشكاران اين رشته نتوانند انتظارات را برآورده كنند، بطور چشمگيري در رده‌بندي كلي تيم‌شان تاثيرگذار مي‌شوند. همچنين اگر در ساير رشته‌ها مثل واترپلو يا شنا در آب‌هاي آزاد يا شناي موزون، تيمي از اين كشورها بتواند طلا بگيرد، كمك بزرگي به كشورش در صعود به رده نخست ايفا مي‌كند. اما اگر هر كدام از اين كشورها بتوانند در رشته تخصصي حريف، طلا كسب كنند شرايط كاملا دگرگون مي‌شود. امسال چيني‌ها در رقابت‌هاي شنا 3طلا به دست‌ آورند و همين طلاها چين را قهرمان جهان كرد. امسال امريكا در رشته تخصصي چيني‌ها يعني دايو تنها يك مدال نقره به دست آورد. همچنين امريكايي‌ها در سال‌هاي گذشته از وجود شناگري بهره مي‌بردند كه به تنهايي روند مسابقات را عوض مي‌كرد. مايكل فلپس افسانه‌‌اي كسي بود كه مي‌توانست به تنهايي چندين مدال طلا كسب كند و تيمش را تقويت. هرچند امسال نيز امريكايي‌ها چهره جديدي به نام كايلب درسل معرفي كردند كه 5 طلا به دست آورد، اما اين شناگر نتوانست كاري كند كه تيمش قهرمان شود. او اگر طبق پيش‌بيني‌هاي شب ما قبل آخر مي‌توانست ششمين طلايش را نيز به دست آورد، امريكا را قهرمان مي‌كرد. اتفاقي كه نيفتاد و چشم‌ بادامي‌ها موفق شدند عنوان قهرماني رقابت‌هاي جهاني ورزش‌هاي آبي سال 2019 را در كشور همسايه جشن بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون