• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4427 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد

به مناسبت «روز جهاني ببر» آسيب‌شناسي شد

دلايل كاهش جمعيت ببرها در جهان

هر ساله در تاريخ ۲۹ ژوئيه ميلادي مصادف با هفتم مرداد ماه «روز جهاني ببر» با هدف افزايش آگاهي‌ در مورد حفظ اين ‌گونه ارزشمند و تقويت برنامه‌هاي حفاظت از زيستگاه‌هاي طبيعي‌ِ آن گرامي داشته مي‌شود.

به گزارش ايسنا، طبق اعلام صندوق جهاني حيات وحش (WWF) در حال حاضر تنها حدود 3هزار و 900 قلاده ببر وحشي در جهان باقي مانده و اين در حالي است كه حدود يك قرن پيش، بيش از ۱۰۰ هزار ببر در حيات وحش زيست داشته‌اند. از آغاز قرن بيستم بيش از ۹۵ درصد جمعيت ببرهاي جهان از بين رفته و در سراسر آسيا بحراني بغرنج دامن‌گير ببرهاي وحشي شده است. نمي‌توان اين واقعيت را انكار كرد كه ببرها، اين بزرگ‌ترين گونه‌هاي گربه‌سان در سراسر جهان، يكي از نمادين‌ترين حيوانات كره زمين به شمار مي‌روند. ۱۳ كشور مختلف يك هدف زيست‌محيطي بلندپروازانه را براي دو برابر كردن شمار ببرهاي وحشي جهان تا سال ۲۰۲۲ ميلادي تعيين كرده بودند كه آن را با عنوان هدف «TX2» مي‌شناسند. روز جهاني ببر در سال ۲۰۱۰ ميلادي در نشست ببر سنت پترزبورگ انتخاب شد تا به افزايش آگاهي‌ها نسبت به كاهش شمار ببرهاي حيات وحش، قرار گرفتن اين حيوانات در آستانه انقراض و تشويق به تلاش براي حفظ آنها كمك شود. نمايندگانِ كشورهاي حاضر در اين نشست با انتشار بيانيه‌اي هدف «TX2» را تعيين و به انجام آن متعهد شدند. سازمان‌هاي مختلف مربوط به حيوانات از جمله صندوق جهاني حيات وحش (WWF)، صندوق بين‌المللي رفاه حيوانات (IFAW) و موسسه «اسميتسونين» رويدادهاي مختلفي را هر ساله در اين راستا برگزار مي‌كنند. در ادامه دلايل اصلي كاهش جمعيت ببرهاي حيات وحش سراسر جهان به نقل از سايت «جاگرانجاش» آورده شده است:

شكار و تجارت غيرقانوني

با توجه به تقاضاي بالاي طب سنتي چيني براي اعضاي مختلف بدن ببرها، اين حيوانات با مشكل شكار غيرقانوني مواجهند. اين حيوانات در معاملات تجاري غيرقانوني حيات وحش با قيمت‌هاي بسيار بالا به فروش مي‌رسند.

از دست رفتن و تجزيه زيستگاه‌ها

امروزه و با افزايش جمعيت انسان‌ها، تعداد جنگل‌ها رو به كاهش است. از بين رفتن جنگل‌ها به دلايل متعدد مانند كشاورزي، صنايع و غيره حدود ۹۳ درصد از زيستگاه‌هاي طبيعي ببرها را از بين برده است.

تغييرات اقليمي

با افزايش سطح دريا به دليل تغييرات اقليمي، «سونداربانس»ها كه نوعي جنگل‌ حرايي و از زيستگاه‌هاي اصلي ببرهاي سلطنتي بنگال محسوب مي‌شوند در حال ناپديد شدن هستند.

از دست رفتن تنوع ژنتيكي

مطالعه موسسه حيات وحش هند (WII) نشان مي‌دهد كه يكي از دلايل كاهش جمعيت ببرها از دست دادن تنوع ژنتيكي در طول چندين سال‌ بوده است. همچنين از ديگر عوامل بومي‌تر و موثر در كاهش جمعيت اين گربه‌سانان بزرگ مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

تعارض و درگيري‌هايي ميان انسان‌ها و ببرها كه بر كاهش جمعيت اين گربه‌سانان بزرگ تاثير گذاشته است.

فقدان زيرساخت‌هاي محافظتي در اين روند اثرگذار است.

افزايش روزبه‌روزي گردشگري نيز يكي از عوامل كاهش جمعيت ببرها است.

فقدان بودجه براي حفاظت از ببرها نيز يكي از دلايل اصلي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون