• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4428 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۹ مرداد

ابهام در پافشاري بر رويكردي اشتباه

محمدحسين كبريا

 

 

در مورد سريال گاندو اظهارنظرها، موضع‌گيري‌ها و نوشته‌ها زياد بوده است، آنهايي كه پشت ساخت اين سريال بوده‌اند، قاعدتا از آن دفاع كرده و اصرار بر تداوم رويكرد موجود در سريال گاندو داشته‌اند و آنهايي كه دغدغه منافع و امنيت ملي داشته‌اند، از اين سريال انتقاد كرده، آن را در راستاي بازي در زمين دشمن معرفي كرده‌اند. البته برخي هم به نوعي ديگر از اين سريال استقبال كرده‌اند: اينكه با ساخت اين سريال در مورد دولت پنهان شفاف‌سازي شده و دولت پنهان از پشت پرده خارج شده است.

قبلا در نوشتاري تحت عنوان «سريال گاندو، حركتي برخلاف نظر مقام معظم رهبري» منتشره در خبرگزاري ايرنا يادآوري گرديد كه رهبر معظم انقلاب، دكتر ظريف سكاندار دستگاه ديپلماسي كشور را با صفاتي چون «مومن، غيور، شجاع و انقلابي» مورد تاييد خود قرار داده‌اند، ولي در سريال گاندو «او و همكارانش در مجموعه دستگاه ديپلماسي ترسو، منفعل، ضعيف، مستاصل، ساده‌لوح و بي‌خبر از دسايس دشمن و مقوله جاسوسي، نشان داده مي‌شوند.» تضاد 180 درجه‌اي رويكرد سازندگان گاندو با نظرات مقام معظم رهبري در خصوص دكتر ظريف با همين چند جمله، به خوبي آشكار است و آنچه موجب تعجب است، اصرار عوامل ساخت اين سريال بر تداوم رويكردي نادرست است. در دو روز گذشته نقل‌قولي از رهبر معظم در پاسخ به نامه دكتر ظريف به ايشان در خصوص سريال گاندو از سوي يكي از روزنامه‌نگاران اصولگرا و سپس سخنگوي وزارت امور خارجه در خروجي رسانه‌هاي كشور قرار گرفت. با توجه به اينكه صداوسيما از نهادهاي تحت نظر مقام معظم رهبري است، دكتر ظريف نامه گلايه‌آميزي را در مورد تخريب دستگاه ديپلماسي در اين سريال به مقام معظم رهبري فرستاده‌اند. مقام معظم رهبري در راستاي همان صفاتي كه قبلا از دكتر ظريف ياد كرده‌اند، فرموده‌اند كه مطلقا راضي نيستند كمترين اهانتي به وزير خارجه ايران صورت گيرد.

اگر روزنامه‌نگار اصولگرا چند روز پيش، خبر از چنين پاسخي از سوي مقام معظم رهبري به نامه مورد نظر داشته است، قطعا عوامل پشت پرده ساخت اين سريال، برگزاركنندگان برخي تريبون‌ها و شخصيت‌هاي سياسي يك جناح مشخص هم از آن خبر داشته‌اند، ولي مشاهده مي‌شود كه نه در ساخت سريال و نه پس از آن با وجود ادعاي ذوب در ولايت بودن، كمترين توجهي به نظرات ايشان نشده است. در نماز جمعه گذشته قم از عوامل ساخت اين سريال با حضور رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و يكي از اعضاي هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي تقدير مي‌شود. اگر يك نماينده ساده مجلس در اين مراسم شركت مي‌جست، شايد خيلي جاي ايراد نداشت، ولي حضور توام با تاييد و تقدير رييس كميسيون مربوط به سياست خارجي در چنين مراسمي معاني زيادي دارد. البته رفتارها و عملكرد‌هاي گذشته نيز رويكردي غير از تخريب دولت برآمده از راي مردم و دستگاه ديپلماسي و در راس آن دكتر ظريف، نشان نمي‌دهد.

در حركتي ديگر يكي از خبرگزاري‌ها، بلافاصله پس از انتشار نقل قول فوق‌الذكر از رهبر معظم، مصاحبه‌اي را با سازنده سريال گاندو طراحي مي‌كند. وي ضمن تاكيد بر تداوم رويكرد موجود در سريال گاندو و ساخت ادامه آن، مي‌گويد: «موضوعات ديگر اهميت ندارند، در حاشيه كار بوده و ربطي به اصل مطلب نداشته است.» به اين معني كه توهين و افترا به رييس دستگاه ديپلماسي و ارسال پيام دلگرم‌كننده به دشمنان قسم‌خورده‌اي چون نتانياهو، بولتون، پمپئو، ترامپ، بن زايد و بن سلمان، حاشيه كار است و از اهميتي برخوردار نيست.

بر كسي پوشيده نيست كه دكتر ظريف با عملكرد موفق خود و با جااندازي اصطلاحاتي چون «تيم بي»، «تروريسم يا جنگ اقتصادي» و مصاحبه‌هاي چالشي خود با رسانه‌هاي معتبر بين‌المللي و نشان دادن حقانيت ايران، عرصه را بر دشمنان ايران تنگ كرده است. در چنين فضايي اگر ساخت سريال گاندو و به‌كارگيري صفت‌هاي توهين و افتراآميز عليه سكاندار دستگاه ديپلماسي، خدمت به دشمن نيست، پس چه نامي دارد؟

فضاسازي‌هاي داخلي عليه دكتر ظريف كار را به جايي رسانده كه رسانه‌هاي غربي ادعا مي‌كنند: «امريكايي‌ها وزيرخارجه را هيچ‌كاره دانسته و خواهان مذاكره با ديگر چهره‌هاي جمهوري اسلامي هستند.» در همين راستا پومپئو بار ديگر دكتر ظريف را دروغگو خطاب مي‌كند. نمي‌توان باور داشت كه در تهاجم عليه دستگاه ديپلماسي و در راس آن دكتر ظريف، ميان مخالفين داخلي و افرادي چون نتانياهو، بولتون، ترامپ، پمپئو، بن‌‌زايد، بن سلمان، هماهنگي وجود دارد، ولي به جرات مي‌توان گفت كه سخنان، رفتار و اقدامات محافل داخلي عليه دستگاه ديپلماسي و سكاندار آن، برخلاف سخنان مقام معظم رهبري و آب ريختن به آسياب دشمنان قسم خورده ايران اسلامي است.

در حالي كه ايران از هر زمان ديگري نياز به وحدت، انسجام و همياري تمامي مردم دارد، نبايد گامي در راستاي اهداف دشمنان برداشته شود و در حالي كه رييس دستگاه ديپلماسي كشور به عنوان يك سرباز در خط مقدم به مقابله با دشمن مشغول است، نبايد از پشت خنجر بخورد. بايد تاكيد نمود كه آنچه خواسته دشمن است، تفرقه ميان حاكميت و مردم از سويي و اختلاف ميان اركان نظام از سوي ديگر است. تمامي اركان نظام در كنار يكديگر مي‌توانند توطئه‌هاي كوچك و بزرگ دشمنان را خنثي و بلااثر كنند، تضعيف يكي از آنها، ضربه به ديگري را به دنبال خواهد داشت. همان‌طوري كه بايد قدردان موفقيت‌هاي دستگاه‌هاي امنيتي كشور در خنثي‌سازي توطئه‌هاي دشمنان بود و آن را تحسين كرد؛ با همان فرمان نيز بايد خدمات ساير ارگان‌ها از جمله دستگاه ديپلماسي را قدردان بود.

كارشناس مسائل سياسي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون