• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4429 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۰ مرداد

«اعتماد» از حاشيه جلسه هيات دولت گزارش مي‌دهد

از نامه ظريف به رهبري تا تغيير رويكرد اماراتي‌ها

جلسه روز چهارشنبه هيات دولت بيش از هر چيز تحت تاثير اقتصاد، «كارايي پول ملي» و داستان تكراري حذف 4 صفر بود با اين حال آنچه در حاشيه اين جلسه بيشتر شنيده شد به حوزه ديپلماسي كه اين روزها پر التهاب است، ارتباط داشت.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كه اين روزها بيش از هر زماني با رسانه‌هاي متعدد امريكايي گفت‌وگو مي‌كند در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت ابتدا به سوالي در مورد تقاضاي وزير خارجه امريكا براي مصاحبه با رسانه‌هاي ايران پاسخ داد‌. او گفت: «من اگر به امريكا سفر مي‌كنم در واقع به سازمان ملل سفر مي‌كنم. در اين سفر درخواست‌هايي توسط رسانه‌ها براي مصاحبه انجام مي‌شود و ما بر اساس احترامي كه به مردم امريكا داريم به آن مصاحبه‌ها جواب مي‌دهيم، زيرا دعواي ما با سياست‌هاي حكومت امريكاست نه مردم امريكا. عمده مصاحبه‌ها زنده نيست و همه آنها در محل اقامت من انجام مي‌شود چون اجازه ندارم به استوديوها بروم.»

او ادامه داد: «پمپئو اكنون سياست تبليغاتي آغاز كرده در حالي كه پيش از اين تعداد زيادي از درخواست‌هاي مصاحبه با مقامات امريكا بوده ‌است كه همه آنها را رد كرده‌اند.»

وزير امور خارجه همچنين تاكيد كرد كه امريكايي‌ها مردم ايران را هدف قرار داده‌اند و جنگ اقتصادي كه به راه انداخته‌اند، عليه دولت نيست، بلكه عليه مردم و كودكان مريض است. ظريف در نهايت پيشنهاد داد كه پمپئو با خبرنگاراني كه پيش از اين درخواست مصاحبه‌ دادند، مصاحبه كند.

 

اروپا بايد جرات داشته باشد تا تعهدات خود را اجرايي كند نه منويات امريكا را

او درباره‌ نتايج نشست اخير كميسيون برجام كه به تازگي در سطح معاونان برگزار شد نيز توضيحاتي ارايه داد. ظريف گفت: «ما تاكيد داشتيم اروپا بايد تعهدات خود را اجرايي كند. اينستكس هم كه هنوز كامل عملياتي نشده و اگر عملياتي شود حتما ضرورت دارد كه پول نفت وارد اينستكس شود.»

ظريف با اشاره به اينكه امريكا نبايد بگويد كه اينستكس چگونه كار كند، متذكر شد: «اينستكس سازوكاري براي اجراي تعهدات اروپاست و نبايد با موافقت امريكا كار كند. اروپا بايد جرات داشته باشد تا تعهدات خود را اجرايي كند نه منويات امريكا را. گام سوم ما در شرايطي عملياتي مي‌شود كه تعهدات طرف اروپايي اجرايي نشود. با اين حال اعضاي كميسيون برجام بر اجراي تعهدات خود تاكيد كردند ولي بايد ببينيم در عمل چه مي‌كنند.»

 

گفت‌وگو با ماكرون و ساير اعضاي اروپايي برجام و 1+4 را ادامه مي‌دهيم

ظريف با اشاره به مذاكره تلفني رييس‌جمهور با امانوئل ماكرون كه شب گذشته انجام شد نيز گفت: «رييس‌جمهور بيان كرده ‌است، اقدامات اروپا هيچ تناسبي با تعهدات آنها ندارد. بنابراين اگر بخواهند توقعات آنها عملياتي شود موظفند كه تعهدات خود را اجرايي كنند. فروش نفت ايران، حمل نفت ايران و بازگشت درآمد نفتي ايران از تعهدات آنهاست. ما فعلا از تعهد سرمايه‌گذاري آنها عبور كرديم و آنها بايد تعهدات خود در زمينه نفت را اجرايي كنند.»او همچنين تاكيد كرد: «ما مطرح كرديم كه امريكا از تروريسم اقتصادي و اعمال فشار براي متوقف شدن فروش نفت ايران دست بردارد. اروپا هم تعهداتي دارد كه بايد آن را اجرايي كند. صحبت روحاني با ماكرون در اين زمينه است و ماكرون هم اعلام كرده است هم با امريكا و هم در داخل اروپا در حال رايزني است. ما هيچ‌گاه مخالف گفت‌وگو نيستيم و گفت‌وگو با ماكرون و ساير اعضاي اروپايي برجام و 1+4 را ادامه مي‌دهيم.» ظريف در بخش ديگري از سخنانش به ارتباطات منطقه‌اي و تمايل ايران به اين روابط اشاره و تاكيد كرد: اميدواريم تيم B كاهش يابد و به نتانياهو و بولتون محدود شود.

 

ما هيچ وقت ميز مذاكره را ترك نكرديم

وزير امور خارجه در پاسخ به پرسشي مبني بر احتمال مذاكره با امريكا نيز توضيح داد: «ما هيچ وقت ميز مذاكره را ترك نكرديم و اين امريكاست كه مذاكرات را ترك كرد و تعهدات خود را زير پا گذاشت. ما هيچ وقت ابايي از مذاكره نداريم. آنهايي كه مذاكره را ترك كردند بايد تعهدات خود را اجرا كنند و آنها هم كه در ميز مذاكره هستند بايد به تعهدات خود عمل كنند. تنش‌ها و تشنج‌ها همگي ناشي از تروريسم اقتصادي امريكا و همراهي اروپا با اين تروريسم است.»

 

توضيح ظريف در مورد نامه به رهبري

او درباره‌ نامه خود به رهبري كه دو روز پيش خبر آن منتشر و حمايت رهبري از وزير خارجه در اين زمينه مشخص شد نيز صحبت كرد. ظريف گفت: «چند صدايي در كشور، تضارب آرا، نقد و گفت‌وگو، يك نعمت در كشور ماست. اما تخطئه، افترا و توهين كفران اين نعمت است. در داخل نبايد به گونه‌اي عمل شود كه دشمن سوءاستفاده كند. امريكا چون در مقابل تهاجم ديپلماتيك ما چاره ديگري نداشت، مطرح كرد كه وزير خارجه ايران قدرت بيان نظريات نظام را ندارد. من با تمام وجود آماده‌ام كه از آزادي بيان دفاع كنم...وزارت خارجه در برابر بيگانگان از منافع كشور و منافع همان گروه‌هايي كه به ما تهمت زده و پشت تهيه اين فيلم‌ها هستند، دفاع مي‌كند. اين اقدامات مخل وحدت ملي ماست و اعتماد مردم را خدشه‌دار مي‌كند.»

ظريف افزود: «به اين دليل كاري را كه در جهت منافع ملي بود، انجام دادم. رهبري همواره خواستار منافع ملي هستند و به من نگاه خطاپوش داشته و لطف دارند و من را مورد شفقت و مهرباني خود قرار دادند. همواره من از ايشان سپاسگزارم كه نمي‌گويم با وجود همه ناجوانمردي‌ها بلكه مهرورزي‌هاي زياده از حد، ايشان به من محبت كرده و موجبات دلگرمي بنده و همكارانم را فراهم كردند.» او در بخش ديگري از سخنانش در مورد شايعه درخواست مذاكره از امريكا و طرح اين بحث نزد مراجع نيز توضيح داد كه تنها بر اساس احترامي كه براي مراجع قائل است به آنها گزارش مي‌دهد ولي در اين ديدارها حرفي از مذاكره با امريكا نبوده ‌است.

وزير امور خارجه در مورد تاثيرگذاري سفر هيات عراقي به ايران براي ماجراي نفتكش‌ها تنها بر ضرورت گفت‌وگو تاكيد كرد؛ همچنين در واكنش به مذاكره با عربستان نيز اعلام آمادگي كرد. او همچنين مطرح كرد كه سفر به سازمان ملل در دستور كار است، اما محدوديت‌هاي سفر به نيويورك براي او و رييس‌جمهوري وجود دارد.

 

افزايش حقوق بازنشستگان هيات علمي

در دستور كار دولت

علي ربيعي كه به قول خودش براي خوش و بش با خبرنگاران به حياط پاستور آمده ‌بود در حاشيه جلسه هيات دولت به تعدادي از سوالات خبرنگاران نيز پاسخ داد. او بعد از توضيح در مورد حذف 4 صفر از پول ملي در مورد موضوع دريافتي اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها صحبت كرد و گفت: «امروز در دولت مباحثي درباره افزايش حقوق بازنشستگان هيات علمي مطرح و مقرر شد كه بر اساس روال سابق در اين زمينه عمل كنيم. بنابراين اعضاي هيات علمي كه در آستانه بازنشستگي هستند، نگراني در خصوص دريافتي خود نداشته باشند.» او همچنين در ادامه درباره مقررات وضع شده در خصوص سن مديران دستگاه‌هاي مختلف نيز توضيح داد: «بر اساس روالي كه در گذشته جاري بود، افرادي كه تا پيش از 45 سال سمت مديريتي كسب نكرده بودند، در صورتي كه براي اين سمت‌ها معرفي مي‌شدند، كارگروه ارزيابي كه در هر وزارتخانه تشكيل مي‌شود بايد در اين زمينه رسيدگي و اعلام نظر مي‌كرد. شوراي عالي اداري اين سن را كه 45 سال بود تغيير و آن را به 47 سال تغيير داد.»

امارات در حال تجديدنظر در مورد رويكردهاي خود است

محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور نيز از جمله اعضاي هيات دولت بود كه در حياط پاستور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به پرسشي درباره اقدام اخير امريكا براي به پاي ميز مذاكره كشاندن مقامات ايراني طي يك عمليات فريب توضيح داد: «سياست اخير امريكا سياست جديدي نيست و اين دولت از ابتداي روي كار آمدن ترامپ با روش‌هاي مختلف دنبال به پاي ميز مذاكره كشاندن ما بوده است.» رييس دفتر رييس‌جمهوري درباره طرح روسيه براي تامين امنيت منطقه خليج‌فارس توسط كشورهاي منطقه كه توسط نماينده اين كشور در سازمان ملل مطرح شده، گفت: «اين طرح از ابتداي انقلاب جزو سياست‌هاي ايران بوده است و ما همواره اعلام كرديم كه خليج‌فارس بايد امن باشد و امنيت آن هم توسط كشورهاي منطقه تضمين شود. اگر اين سياست در سازمان ملل يا هر جايي مطرح شود ما به عنوان مبدع، از آن حمايت مي‌كنيم.»

او در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره توييت اخير ترامپ درباره ايران با تاكيد بر اينكه تلاش‌هاي رييس‌جمهوري امريكا هم در مذاكره و هم در تحريم شكست خورده است، اظهار كرد: «ترامپ در حال حاضر در تمام سياست‌هاي خود عليه ايران با شكست مواجه شده ‌است؛ او به كشورهاي اروپايي قول داده بود كه در صورت همكاري با امريكا طي يك تا ۲ ماه با فشار حداكثري به هدف خود خواهد رسيد اما الان بيش از يك سال از تحريم‌هاي امريكا مي‌گذرد و مشاهده مي‌كنيم كه هيچ اتفاقي نيفتاده است.»

همچنين واعظي با اشاره به سفر هياتي از امارات به ايران تاكيد كرد كه امارات در حال تجديدنظر در رويكرد تند خود درباره يمن، تغيير آرايش نيروهاي خود در اين كشور و ايجاد تفاوت كمي در ديدگاه‌هاي خود با عربستان در موضوع يمن است. واعظي با اشاره به نگراني‌هاي امارات درباره امنيت خليج‌فارس گفت: «امارات با روش‌هايي علاقه‌مند است در اين زمينه با ايران ارتباط داشته باشد.»

 

به سوالات مجمع پاسخ مي‌دهيم

لعيا جنيدي، معاون حقوقي رييس‌جمهور همچنين در حاشيه هيات دولت درباره آخرين وضعيت ۹ سوال ارجاع شده از سوي مجمع تشخيص به دولت نيز گفت: «اين سوالات به بخش‌هاي اقتصادي و حقوقي دولت به ويژه حوزه بانكي ارجاع شده است كه منتظر پاسخ آنها هستيم.»

معاون حقوقي رييس‌جمهور با اشاره به تمديد مهلت دوباره به ايران از سوي FATF و اعمال دو اقدام مقابله‌اي ديگر عليه ايران گفت: «مباني پاسخ به سوالات آماده شده است و دولت حتما قبل از پايان مهلت تعيين شده پاسخ‌ها را به مجمع ارسال خواهد كرد. به‌طور قطع مجمع نيز تا زمان تعيين شده درباره لوايح پالرمو و CFT اظهارنظر خواهد كرد.» همچنين امير حاتمي، وزير دفاع در حاشيه جلسه هيات دولت در مورد اخبار منتشر شده در مورد آزمايش موشكي ايران توضيح داد و تاكيد كرد كه برنامه‌هاي تحقيقاتي نيروهاي مسلح هر سال تدوين و به موقع اجرا مي‌شود و در كل دنيا امري طبيعي است و اگر روي بعضي از موضوعات كار رسانه‌اي خاص مي‌كنند دنبال اهداف خاص خودشان هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون