• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4429 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۰ مرداد

سازهاي ناكوك انتخاباتي زير چتر اصولگرايي

مصباحي‌مقدم: جامعه روحانيت مبارز بنا ندارد محوريت انتخابات را برعهده گيرد

«همه به دنبال وحدت هستيم اما ...» اين حكايت اين روزهاي جناح راست است. آنها معمولا از ماه‌ها پيش از انتخابات شعار وحدت سر مي‌دهند اما هر قدر فاصله تا روز موعود كمتر مي‌شود، شكاف بين احزاب و چهره‌هاي اصولگرا بيشتر خودنمايي مي‌كند تا نهايتا حكايت وحدت اصولگرايان، باز تبديل شود به همان آش و همان كاسه انتخابات قبل. شوراي وحدت از يك‌طرف، جمنا از سوي ديگر نداي وحدت سر داده اما هر يك خود را منادي اين حركت معرفي كرده‌اند، البته اين موضوع تنها مختص به شوراي وحدت و جمنا نيست؛ بلكه پايداري‌ها هم چندان بدشان نمي‌آيد اين پرچم را به دست بگيرند و از اين انزواي چندساله‌شان خارج شوند. همين موضوع هم باعث شده تا مرتضي‌ آقاتهراني كه رهبري حلقه تهران را به عهده دارد، درست با شدت گرفتن وحدت اصولگرايانه زير بيرق شوراي وحدت از مدل انتخاباتي مخصوص پايداري سخن به ميان ‌آورد. او چندي پيش گفته بود: «جبهه پايداري بر اساس بررسي‌ها و استفاده از تجارب گذشته خود با جريان‌هاي انقلابي براي انتخابات مجلس در سال جاري به مدلي براي هم‌افزايي و وحدت رسيده است و بر اساس آن مدل، ارتباطات و فعاليت‌هاي خودش را با ديگر تشكل‌هاي انقلابي در جهت تحقق گفتمان انقلاب اسلامي و روي كار آمدن مجلس انقلابي عملياتي مي‌كند.»

 

محوريت از دست رفته

تا بود، جامعتين حرف اول و آخر را در جريان اصولگرايي مي‌زد اما با كمرنگ‌ شدن چهره‌هاي تاثيرگذار، كم‌كم آن جايگاه‌ و پايگاه نيز كمرنگ‌تر شد تا آنجا كه با فوت آيت‌الله مهدوي‌كني تقريبا اين تشكل هم با روزهاي اوج خود فاصله پيدا كرد. با ظهور بروز طيف نواصولگرايان و قدعلم كردن جريان‌هايي مانند پايداري، رهپويان و ... ديگر به سختي مي‌شد گفت اين تشكل رهبر و محور اين جريان است. اختلافات راستي‌ها بر سر اينكه نقطه فرماندهي هر روز ابعاد تازه‌تري به خود گرفت تا اينكه يك روز مانده به پايان تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 خنده تلخ محمدباقر قاليباف در مصلاي تهران وقتي به نفع ابراهيم رييسي از انتخابات كنار كشيد، معلوم بود اين دلخوري قرار است، روزي تسويه شود. چند هفته بعد از مشخص شدن نتيجه انتخابات، بيانيه‌هاي قاليباف هم در راستاي فراخوان براي جوانان اصولگرا و راه انداختن نواصولگرايي شروع شد و در همان بيانيه‌ها بود كه انتقادات جدي را متوجه جمنا كرد، از رهبران جمنا با عنوان «پدرخوانده» نام برد و كيست كه نداند محوريت اصلي جمنا، متوجه جامعه روحانيت مبارز بود. اين فراخوان قاليباف عليه جمنا و طيف سنتي اصولگرايان باعث شد تا جامعه روحانيت براي بازيابي جايگاه و پايگاه سابق خود به فكر بيفتد؛ براي همين در اولين گام به اصلاح مرامنامه روي آورد و در پي همين اصلاحات بود كه مصطفي پورمحمدي به عنوان چهره‌اي جوان‌تر و شايد به‌روز‌تر از ديگران، به ‌جاي موحدي‌كرماني رداي دبيركلي بر تن كرد. اما تلاش‌هاي جامعه روحانيت مبارز به همين‌جا ختم نشد و گام دوم در جهت حل و فصل اختلافات با ديگر جريان‌ها برداشته شد. كم‌كم سلسله جلسات جامعه روحانيت با احزاب ديگر اصولگرا شروع شد و تا امروز چند جلسه‌اي برگزار شده است.

حالا اما پس از مدت‌ها كه دوباره اما و اگرها بر سر محور بودن يا نبودن جامعه روحانيت بيشتر شده، غلامرضا مصباحي‌مقدم سخنگوي اين تشكل در نشست‌ خبري‌اش مي‌گويد: «ما از هر اقدامي مبني بر وحدت نيروهاي ارزشي حمايت مي‌كنيم و تاكيد داريم اين حركت‌ها بايد به ائتلافي بزرگ منجر شود. ما از هر گونه اقدام و حركتي كه موجب همگرايي نيروهاي انقلابي و ارزشي باشد، حمايت مي‌كنيم.» او ادامه مي‌دهد: «جامعه روحانيت مبارز بنا ندارد كه محوريت انتخابات را بر عهده گيرد بلكه ما به دنبال وفاق حداكثري نيروهاي انقلابي و ارزشي هستيم.» او درباره نشست‌هاي مشترك اين تشكل با ديگر احزاب اصولگرا نيز مي‌گويد: «حدود 6 ماه قبل جامعه روحانيت با دعوت از سران 31 حزب اصولگرا و انقلابي جلسه برگزار كرد و در آن جلسه دبير عالي جامعه روحانيت اساسنامه جديد جامعه را براي حضار تبيين كرد كه اين جلسات با درخواست سران احزاب ادامه پيدا كرده است.» مصباحي‌مقدم گفته است: «در پي دو نشست اخير تاكيد زيادي براي محوريت بودن جامعه روحانيت از سوي سران احزاب مطرح شده كه ما ابتدا آن را رد كرديم ولي اصرار دوستان موجب شد تا در نهايت سناريويي را براي حضور در انتخابات تعريف و با شوراي وحدت مطرح كرديم كه اگر اين سناريو مورد تاييد شوراي وحدت قرار گيرد، اميدواريم نتيجه مطلوب در انتخابات حاصل شود.» البته او معتقد است جلسات هنوز تا رسيدن به آن سر منزل مقصود فاصله دارد و مي‌گويد: «نشست‌هاي مشترك ما هنوز تا رسيدن به مطلوب فاصله دارد و اميدواريم متصديان شوراي وحدت نسبت به توصيه‌هاي صورت گرفته، اهتمام لازم را داشته باشند.»

 

سازهاي ناكوك

هر چند جبهه پايداري درميان خود اصولگرايان، به «بازي خراب‌‌كن» معروف شده و تا امروز كابوس جريان راست براي رسيدن به وحدت ساز ناكوك اين طيف بوده اما به نظر مي‌رسد، موضوع فقط متوجه پايداري‌ها نيست و موتلفه‌اي‌ها هم كه داعيه بيش از نيم قرن سابقه را به دوش مي‌كشند، تصميم گرفته‌اند تا اين‌بار نه به ‌شدت و حدت پايداري اما تا حدودي با همان دست فرمان در انتخابات مجلس يازدهم شركت كنند. حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي به اعتماد‌آنلاين مي‌گويد: « فكر نمي‌كنم ليست ‌جدا دادن كار عاقلانه‌اي باشد. در كل وقتي دنبال وحدت هستيم، دادن ليست ‌جدا معنا ندارد.» او همچنين درباره احتمال همراهي حزب موتلفه با هر تصميم جريان اصولگرايي توضيح مي‌گويد: «طبيعتا موتلفه همراه با جريان اصولگراست.» اين عضو شوراي مركزي موتلفه درباره عملكرد اين تشكيلات قديمي اصولگرا مي‌گويد: «احزاب كه كار خود را در جريان برنامه‌هاي انتخابات تعطيل نمي‌كنند! نظرات كارشناسي مي‌دهند و پيشنهادهاي‌شان را آماده و بعد در شوراي وحدت مطرح مي‌كنند. اگر احزاب بخواهند دست خالي به شوراي وحدت بروند، حرف و پيشنهادي نداشته باشند و فقط تابع باشند كه حزب نيستند. حزب بايد كار خود را به‌ لحاظ وظيفه‌ و كاركرد حزبي انجام دهد، نيروهاي خود را شناسايي كند تا پيشنهادهاي لازم و كافي را براي مطرح‌ كردن در ائتلاف داشته باشد.» البته در حالي كه اهالي شوراي وحدت اصولگرايان و جبهه پايداري بر سر انتخاب اصلح و صالح در حال دعوا هستند، موتلفه يك‌گام جلوتر برداشته و آن طور كه ترقي مي‌گويد چهره‌هاي اصلي براي حضور در انتخابات مجلس را هم شناسايي كرده است. او در پاسخ به اينكه آيا حزب موتلفه به مرحله شناسايي چهره‌هاي انتخاباتي خود رسيده است، مي‌گويد: «ما در حزب مشغول اين كار هستيم.» البته اينكه چند و چون اين ليست به چه صورت است و چه چهره‌هايي قرار است در اين ليست قرار بگيرند، از آن دست راز‌هاي مگوي موتلفه است كه ترقي مي‌گويد به وقتش از آن رونمايي مي‌كنيم.

 


آيت‌الله جنتي، كدخدايي، صادقي‌مقدم، ره‌پيك و محسني‌اژه‌اي بر انتخابات نظارت مي‌كنند

سخنگوي شوراي نگهبان از انتخاب اعضاي هيات مركزي نظارت بر يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات اولين ميان‌دوره‌اي پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در نشست روز گذشته اين شورا خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شوراي نگهبان، عباسعلي كدخدايي در يك گفت‌وگوي كوتاه تلويزيوني در اين باره گفت: بر اساس انتخاب اعضاي شوراي نگهبان، حضرت آيت‌الله احمد جنتي، محمدحسين صادقي‌مقدم و سيامك ره‌پيك و اينجانب، به ‌همراه حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، عضو خارج از شوراي نگهبان به عنوان اعضاي هيات مركزي نظارت بر يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات اولين ميان‌دوره‌اي پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري انتخاب شديم كه ان‌شاءالله برنامه‌ها و دستور كار اين هيات متعاقبا اعلام خواهد شد. بر اساس ماده ۱ قانون نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب (9/۵/۱۳۶۵) و ماده ۲ آيين‌نامه نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات مجلس خبرگان رهبري مصوب (۲۳ و ۳۰/۱/ ۱۳۸۵)، پيش از شروع انتخابات، از سوي شوراي نگهبان ۵ نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد (به عنوان هيات مركزي نظارت بر انتخابات) با اكثريت آرا انتخاب و به وزارت كشور معرفي مي‌شوند. طبق قانون از 5 نفر عضو هيات مركزي نظارت حداقل يك نفر بايد عضو شوراي نگهبان باشد كه رياست هيات را يكي از اعضاي شوراي نگهبان بر عهده خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون