• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4431 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ مرداد

يك نقره و كلي باخت سهم جودوي دختران از مسابقات قهرماني آسيا

تك‌نوازي بربط در اركستر شكست‌خوردگان

رقابت‌هاي جودوي رده‌هاي سني بانوان آسيا و اقيانوسيه در چين تايپه برگزار شد و تيم دختران ايران نتوانست انتظارات را برآورده كند. تيم كشورمان در اين مسابقات در دو بخش نوجوانان و جوانان حاضر بود و تنها يك مدال نقره در بخش جوانان را با خودش به تهران آورد. اين نتيجه و همچنين نمايش ضعيف ورزشكاران نشان داد كه جودوي بانوان هنوز به درستي در مسير پيشرفت قرار نگرفته و بايد فكري اساسي به حال آن بشود.

تنها مدال‌آور كاروان

تنها مدال كاروان ايران توسط مريم بربط در وزن 70- كيلوگرم جوانان به دست آمد. بربط در اين مسابقات ابتدا در ديدار اول حريف هندي‌اش را از پيش‌رو برداشت و در نيمه نهايي جودوكاري از كشور ميزبان را شكست داد. بربط در فينال برابر نارينووا از قزاقستان قرار گرفت و با وجود نمايش خوب بازي را واگذار كرد تا گردن‌آويز نقره را براي خودش و تيم ملي ايران به ارمغان بياورد. مدال نقره بربط اولين مدال نقره تاريخ جودوي بانوان كشور در رده سني جوانان محسوب مي‌شود. اين جودوكار پيش از اين نقره قهرماني نوجوانان آسيا، دو برنز قهرماني جوانان آسيا و برنز كاپ آزاد را هم در كارنامه دارد. البته دختر 20 ساله و پرافتخار ايراني ديگر نمي‌تواند در مسابقات جوانان حاضر شود و بايد با بزرگسالان مصاف بدهد. بربط بعد از مسابقات در مورد تلاش براي كسب بهترين عنوان گفت: «چندين سال است كه به دنبال طلايي كردن رنگ مدال هستم اما اين نقره برايم خيلي با ارزش است چون آن را با جنگيدن به دست آوردم. علاوه بر اين همه كساني كه مسابقه‌ام را ديدند از فدراسيون گرفته تا مربيان و دوستانم همگي از من تشكر كردند چون ديدند كه هر چه در توانم بود را به كار گرفتم. حريفان ما با مرد هم تمرين مي‌كنند و سطح تمريني‌شان بالاتر از ايران است به همين دليل قهرمانان كمي در بخش بانوان داريم. تقريبا سه تا چهار بانوي ايراني موفق به كسب برنز اين مسابقات شده‌اند.»

شكست پشت شكست

نقره بربط در شرايطي به دست آمد كه شكست‌هاي متوالي ساير نمايندگان ايران، طعم تلخي به مدالش مي‌داد. ابتدا اين دختران نوجوان كشورمان بودند كه مبارزات‌شان را آغاز كردند. نيكي كريمي در 44- كيلوگرم با دو شكست مقابل حريفاني از هند و قزاقستان كنار رفت. در 57- مرضيه كمايي با باخت به حريفي از چين تايپه حذف شد. در 63- نيز سايان چگيني پس از باخت به حريفي از قزاقستان بدون بازي و به دليل تعداد كم شركت‌كنندگان راهي ديدار رده‌بندي شد، اما در آن مسابقه هم با شكست مقابل حريفي از چين تايپه از كسب مدال بازماند. مارال مرداني در وزن منهاي ۷۰ كيلوگرم نيز ‌با ۲ باخت متوالي برابر حريفاني از مغولستان و هند حذف شد. پس از نوجوانان نوبت به جوانان رسيد. محدثه حسيني در 57- با شكست مقابل حريفي از قرقيزستان حذف شد. در 63- صدف بيرانوند نيز با باخت مقابل حريفي از ميزبان كنار رفت تا كار تيم ايران با نقره بربط به پايان برسد.

پاسخ فدراسيون

آرش ميراسماعيلي رييس فدراسيون جودو بعد از نتايج ضعيف تيم ايران گفت: «بحث ضعف ما در جودوي بانوان ريشه‌اي است و بايد به صورت اساسي به دنبال حل آن باشيم. واقعا سطح فني بانوان ما نسبت به حريفان بسيار پايين‌تر است و با آنها فاصله زيادي دارند. بايد فكر اساسي در اين باره داشته باشيم. قرار است يك مدرس اواخر مردادماه به ايران بيايد و يك هفته به مربيان ما آموزش بدهد تا دانش‌شان بيشتر شود. بايد با شوراي فني بانوان نيز جلسات منظمي برگزار كنيم تا برنامه‌ريزي بلندمدتي در حوزه جودوي بانوان داشته باشيم و مشكلات را به صورت ريشه‌اي در اين بخش حل كنيم.» اين در حالي است كه صديقه كعبي‌زاده، نايب رييس بانوان فدراسيون معتقد است نتايج تيم ملي قابل انتظار بوده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون