• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4437 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ مرداد

جنگ داخلي در عدن ادامه دارد

ائتلاف جنگ‌زده

ميثم سليماني

 

 

جنوب يمن طي روزهاي اخير شاهد درگيري‌هاي خونين زيادي بوده است. نيروهاي وابسته به دولت مستعفي منصور‌هادي و جدايي‌طلبان جنوب از روز چهارشنبه وارد درگيري با يكديگر شدند. درگيري‌هايي كه موجب توقف همه پروازها به فرودگاه عدن شده و افراد ديگر در خيابان‌هاي عدن امنيت جاني ندارند و خيابان‌ها پر شده است از نيروهاي مسلح و صداي انفجار خمپاره و بمب‌هاي متعدد كه نشان از درگيري‌هاي خانه به خانه در شهر بندري عدن دارد. سالم الصباحي يكي از مقام‌هاي بهداشتي محلي به نيويورك تايمز گفت: از زمان شروع درگيري در روز چهارشنبه حداقل 25 نفر جان خود را از دست دادند و چهار نفر نيز زخمي شدند.

عدن محل نمادين استقرار دولت مستعفي يمن است كه سازمان ملل متحد آن را به رسميت مي‌شناسد. اتفاقي كه در عدن رخ داده يك جنگ داخلي در داخل يك جنگ داخلي ديگر در يمن است. پنج سال است كه يمن درگير يك بحران داخلي است و عربستان سعودي به همراه امارات همه روزه برسر مردم بيگناه غيرنظاميان بمب مي‌ريزد كه تاكنون هزاران غيرنظامي جان خود را در اين جنگ از دست داده‌اند. عربستان را مي‌توان عامل اصلي فرو رفتن يمن به بحران داخلي دانست كه به گفته سازمان ملل متحد بدترين بحران بشردوستانه جهان محسوب مي‌شود.

درگيري‌هايي كه از روز چهارشنبه آغاز شده بين دو گروهي است كه به لحاظ اسمي متحد يكديگر هستند، اما در اين ميان يك گروه به دنبال جدايي جنوب يمن است و در طول سال‌هاي اخير به شكل مصلحتي با نيروهاي منصورهادي رييس‌جمهور مستعفي يمن همكاري مي‌كردند و هر دو بخشي از ائتلافي بودند كه در حال جنگ با نيروهاي مردمي و حوثي‌ها بودند. از سال 2015 عربستان به همراه امارات متحده عربي جنگي را آغاز كردند تا منصور هادي رييس‌جمهور مستعفي يمن را بار ديگر بر مسند قدرت بازگردانند و نيروهاي مردمي و حوثي‌هاي يمن را نيز شكست دهند. از همين رو هر طرف از نيروهاي مورد حمايت خود پشتيباني كرد تا براي شكست حوثي‌ها به كار بندند. عربستان از سربازان وفادار منصورهادي حمايت كرد و امارات نيز پشت سر جدايي‌طلبان جنوب يمن قرار گرفت.

اما هرچه مي‌گذرد شكاف در اين اتحاد بيشتر و بيشتر مي‌شود. هرچند اختلافات ميان اين دو گروه بر هيچ كس پوشيده نبود، اما با بالا گرفتن خشونت و درگيري ميان دو طرف سوالات فراواني را در خصوص آينده بحران يمن به وجود آورده است. چرا كه اين اتفاق اندكي پس از آن رخ مي‌دهد كه امارات متحده عربي با تغيير آرايش نظامي در يمن سعي دارد نقش خود را به لحاظ ميداني در اين جنگ كمرنگ‌تر از گذشته كند.

به نوشته نيويورك تايمز، تحليلگران براين عقيده هستند كه هنوز خيلي زود است كه بگوييم كه درگيري ميان نيروهاي تحت حمايت عربستان سعودي و امارات نشانه شكسته شدن گسترده اتحاد ميان آنها است. اما تحليلگران نگران آن هستند كه گسترش اين درگيري‌ها باعث پيچيده‌تر شدن بحران يمن خواهد شد و تلاش‌ها براي پايان آن را مختل مي‌كند. پيتر ساليزبري تحليلگر ارشد گروه بين‌المللي بحران در امور يمن مي‌گويد: اثر اين اتفاق مي‌تواند بسيار بزرگ باشد، چرا كه يك جنگ داخلي را درون يك جنگ داخلي ايجاد مي‌كند.

سازمان ملل متحد سال‌هاست كه تلاش مي‌كند تا درگيري‌ها را از طريق مذاكرات صلح به نحوي حل كند. اما ساليزبري مي‌گويد: شكاف عميق در جنوب يمن مي‌تواند به حوثي‌ها اعتباري بيشتر از گذشته دهد و نشان دهد كه آقاي هادي فاقد توانمندي براي اجراي هرگونه توافق صلح است. منصور هادي 73ساله به همراه وزراي خود بيشتر اوقات در عربستان سعودي به سر مي‌برند، هنگام درگيري‌ها در كشورشان حضور ندارند و كاملا از بيرون شرايط را دنبال مي‌كنند ، توان نقش آفريني در صحنه ميداني بحران يمن را ندارند و نمي‌توانند روي منطقه تحت كنترل خود اعمال حاكميت كنند.

اكنون جنگ يمن در شرايطي قرار گرفته كه آمارها نشان مي‌دهد وبا روز به روز در اين كشور رو به افزايش است. گرسنگي و سوءتغذيه روزبه‌روز بيشتر مي‌شود و به فاجعه انساني دامن زده مي‌شود. اكنون درگيري‌ها در عدن نيز اوضاع كشور را بدتر از قبل مي‌كند. درگيري‌ها باعث شده است كه غيرنظاميان دسترسي به آب در گرم‌ترين فصل سال نداشته باشند. يكي از ساكنين عدن مي‌گويد مردم براي دسترسي به آب آشاميدني مجبور شده‌اند از آب وسايل سرمايشي خود استفاده كنند. احمد سالم يكي ديگر از ساكنان عدن مي‌گويد: ما نمي‌دانيم اكنون چه كسي در خيابان مبارزه مي‌كند و چه كسي دست بالا را دارد. در حال حاضر گفته مي‌شود درگيري‌ها در مناطقي ادامه دارد كه
پررفت و آمدترين مناطق عدن محسوب مي‌شود و نگراني جدي درخصوص امنيت غيرنظاميان در عدن وجود دارد. خبرنگار الجزيره كه اكنون در صنعا مستقر است مي‌گويد بسياري از غيرنظاميان در عدن نگران آن هستند كه اوضاع به حدي خطرناك شده كه بين دو طرف جنگ به دام بيفتند و جان خود را از دست بدهند.

در بيانيه‌اي كه روز جمعه از سوي شوراي پناهندگان نروژ منتشر شد اين گروه نسبت به وضعيت امنيت كارمندان خود و غيرنظاميان ابراز نگراني كرده است چرا كه اكثر اين افراد از زمان آغاز درگيري‌ها به دام افتاده‌اند. گفته مي‌شود كه 9 تن از كارمندان يمني اين شورا در نبردهاي عدن به دام افتاده‌اند و امنيت آنها به خطر افتاده است. يكي از كارمندان محلي اين شورا به الجزيره گفت: بمباران‌هاي سنگيني در حال رخ دادن است و هنوز در محله‌ها صداي درگيري‌ها به گوش مي‌رسد. به گفته اين كارمند NRC تامين آب مردم براي چند روز است كه متوقف شده است. مردم ذخيره آب بسيار كمي دارند و نهايت يك تا دو روز ديگر دوام بياورند. آب كافي وجود ندارد و اين يكي از نگراني‌هاي اصلي است.

دولت منصورهادي رهبر جدايي‌طلبان را متهم به ايجاد فتنه در عدن كرده است و اين اقدام آنها را در راستاي خدمت به حوثي‌ها دانسته است و از دولت‌هاي عربستان سعودي و امارات خواسته است كه براي جلوگيري از ادامه حملات به جدايي‌طلبان فشار وارد كنند.

سماع الحمداني، پژوهشگر موسسه خاورميانه مستقر در واشنگتن به الجزيره گفت: هرچند به لحاظ نظري اين گروه‌ها در حال مبارزه با حوثي‌ها هستند اما آنها در واقعيت ماه‌هاست كه هيچ پيشروي و دستاوردي نداشته‌اند. حمداني مي‌افزايد: نيروهاي جدايي‌طلب جنوب، به ويژه آنهايي كه در شوراي انتقالي جنوبي آنها را نمايندگي مي‌كنند، بارها و بارها خواستار جدايي شده‌اند و احساس مي‌كنند زمان براي خودمختاري بسيار ايده‌آل است.

حمداني معتقد است اگرچه هردو طرف عليه يك دشمن مشترك مي‌جنگند، اما به نظر مي‌رسد زمان آن فرا رسيده است كه دو طرف ابتدا تكليف وضعيت خود را روشن كنند تا اينكه بخواهند در جنگ با حوثي‌ها شركت داشته باشند. گروه بين‌المللي بحران نيز هشدار داده است كه اين جنگ، جنگ داخلي يمن را چندجانبه مي‌كند و معادلات آن را پيچيده‌تر و نامفهوم‌تر مي‌كند. در بيانيه اين گروه آمده است كه چنين درگيري باعث بدتر شدن بحران بشردوستانه در جهان مي‌شود و دستيابي به يك توافق سياسي ملي را نيز سخت‌تر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون