• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4437 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ مرداد

خبر

در خواست براي پاكسازي عناصر بوتفليقه در الجزاير

مردم الجزاير با برگزاري تظاهرات اعتراض‌آميز در بيست‌ و پنجمين جمعه متوالي خواستار بركناري عناصر دوره بوتفليقه از دولت و اجراي نافرماني مدني شدند. تظاهرات‌كنندگان در دو ميدان «موريس أودان» و «البريد المركزي» پايتخت الجزاير تجمع كرده و در ميان حضور گسترده نيروهاي امنيتي شعارهايي عليه دولت سر دادند.به گزارش فارس، همچنين تظاهرات‌هاي مشابهي در شهرهاي تيارت، بجايه، تيزي وزو، قسنطينه، وهران و غيره برگزار شد. طبق گزارش شبكه الجزيره، هفته گذشته نيز برخي معترضان خواستار نافرماني شده و شعارهايي در مخالفت با دعوت دولت به گفت‌وگو سر دادند. برگزاري اين تظاهرات در حالي است كه روز پنجشنبه گذشته «احمد قايد صالح» در سخناني گفت كه خواسته‌هاي معترضان محقق شده است.

تظاهرات‌كنندگان همچنين شعارهايي عليه «كريم يونس» هماهنگ‌كننده كميته گفت‌وگو كه دولت الجزاير براي مشورت جهت تعيين شروط انتخابات آتي رياست‌جمهوري تعيين كرده است، سر دادند. از جمله اين شعارها عبارت بود از: «گفت‌وگو با گروهك‌ها نه»، «ملت خواهان استقلال از استعمار سركوبگر و اقتصادي است»، «زندانيان را آزاد كنيد».از زمان استعفاي «عبدالعزيز بوتفليقه» در تاريخ ۲ آوريل گذشته كه تحت فشار افكار عمومي صورت گرفت، مردم الجزاير خواهان بركناري عناصر دوره بوتفليقه از جمله «عبدالقادر بن صالح» رييس‌جمهور انتقالي، «نورالدين بدوي» و «احمد قايد صالح» رييس ستاد مشترك هستند. پيش از اين قرار بود انتخابات رياست‌جمهوري چهارم جولاي برگزار شود اما به دليل آنكه هيچ كس براي اين انتخابات نامزد نشد، اين انتخابات به زمان ديگري موكول شد و دوره رياست‌جمهوري بن صالح نيز تمديد شد.

دوست ترامپ در زندان خودكشي كرد

جفري اپستين، رييس باند قاچاق دختران زير سن قانوني و يكي از دوستان صميمي «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا، مدت كوتاهي پس از بازداشتش در سلول زندان خودكشي كرد. به گزارش فارس به نقل از اي‌بي‌سي، اين خبر را سه تن از مقامات قضايي امريكا تاييد كرده‌اند. آنها گفتند اپستين جمعه شب خود را در سلول زندانش در منطقه «منهتن» نيويورك حلق‌آويز كرده است.

اين ميليونر معروف امريكايي به آزار جنسي و قاچاق ده‌ها دختر زير سن قانوني متهم شده و در انتظار حكم دادگاه بود. او سه هفته پيش نيز تلاشي ناموفق براي خودكشي داشت و از ۲۳ جولاي تحت نظر بود تا از اقدام مجدد او به خودكشي جلوگيري شود. اپستين ۶ جولاي دستگير شد اما اتهامات عليه او به سال‌ها قبل برمي‌گردد. اگر محكوميت او توسط دادگاه تاييد مي‌شد، بايد ۴۵ سال را در زندان سپري مي‌كرد. او همچنين يكي از دوستان نزديك و قديمي ترامپ بود و پس از دستگيري تصاوير زيادي از اين دو ميليونر در دهه‌هاي مختلف روي خط رسانه‌ها قرار گرفت. سال ۲۰۰۷ پليس فدرال امريكا «اف‌بي‌آي» تلاش كرد او را به‌خاطر وادار كردن دختران زير سن قانوني به تن‌فروشي، تحت پيگرد قرار دهد. از نظر حقوقي چند سال زندان و حتي زندان ابد در انتظار اين بانكدار بود، اما او در عمل تنها به ۱۸ ماه حبس محكوم شد. علت اين مجازات سبك، معامله‌اي بود كه خارج از دادگاه براي مختومه شدن پرونده انجام گرفت. اپستين با پرداخت رشوه دهان قربانيان اين پرونده را بست. او به خاطر رفتار مناسب، پس از ۱۳ ماه از زندان آزاد شد.

الكساندر آكوستا دادستان وقت «ميامي» در سبك شدن حكم اپستين و دادن رشوه به قربانيان به او كمك كرد. آكوستا بعدها توسط ترامپ به عنوان وزير كار انتخاب شد و پس از روشن شدن نقشش در عدم اجراي صحيح قانون، استعفا داد. در فوريه ۲۰۱۹ دادگاهي در فلوريدا اعلام كرد كه توافق مربوط به پرونده اپستين، قوانين امريكا را نقض كرده است. اين دادگاه قربانيان ماجرا را فراخواند و از آنها دوباره تحقيق كرد.

نامه غريب‌آبادي به سفراي مستقر در وين

كاظم غريب‌آبادي سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل و ساير سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، با ارسال نامه‌اي به مديران كل سازمان‌هاي بين‌المللي و همچنين سفراي مستقر در وين، نسبت به اقدام غيرقانوني ايالات متحده امريكا در تحريم محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، هشدار داد و خواستار اقدام جامعه بين‌المللي در مقابله با اين رويه و جلوگيري از عواقب منفي آن بر ديپلماسي و چندجانبه‌گرايي شد. غريب آبادي با تاكيد بر اينكه تحريم وزير خارجه يك دولت عضو سازمان ملل نقض فاحش اصول و هنجارهاي اساسي حقوق بين‌الملل از جمله منشور ملل متحد بوده و خدشه‌اي بر ديپلماسي و چندجانبه‌گرايي است، اضافه كرد: اين تصميم خودسرانه امريكا، بار ديگر دوگانگي سابقه‌دار مقامات اين كشور در ارايه اظهارات متناقض را افشاء كرد. اين اقدام همچنين در ضديت با اصول و قوانين تاسيسي حقوق ديپلماتيك و مصونيت مقامات عاليرتبه كشورها است.وي همچنين با اشاره به محدوديت‌هاي اعمالي از سوي دولت امريكا در تردد و فعاليت‌هاي محمدجواد ظريف در سفر اخير خود به نيويورك را نشان‌دهنده نقض تعهد امريكا به عنوان كشور ميزبان سازمان ملل بر اساس توافقنامه مقر در سال ١٩۴٧ و تمامي قطعنامه‌هاي مرتبط مجمع عمومي سازمان در اين خصوص برشمرد. سفير و نماينده دايم كشورمان با هشدار به مقامات سازمان ملل و سفراي مستقر در وين در خصوص عواقب جدي نقض بي‌وقفه بنيان‌هاي گفت‌وگوي ميان دولتي، همكاري بين‌المللي و چندجانبه گرايي، تحريم وزير خارجه ايران را توهين به همه ديپلمات‌ها در سراسر جهان خواند و افزود: دولت امريكا، اهانت آشكار خود به ديپلماسي را به واسطه تحريم ظريف، يك ديپلمات مورد احترام در سطح جهاني كه نقش بزرگي را در برقراري صلح جهاني از طريق تعاملات حرفه‌اي با ديگران ايفا كرده، آن هم در زماني كه جهان به‌شدت به ديپلماسي نيازمند است، نشان داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون