• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4437 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ مرداد

تلاش‌ براي پيدا كردن گمشده دماوند ادامه دارد

جست‌وجوي بانو در كوهستان

آنچه تمام كوهنوردان به خوبي مي‌دانند، خطراتي است كه در كمين آنها نشسته. هر صعودي درجه‌اي از سختي و به همان نسبت درجه‌اي از خطر را به همراه دارد. تاريخ كوهستان سرشار از انسان‌هايي است كه براي رسيدن به قله از هيچ چيز حتي از جان‌شان هم دريغ نكرده‌اند. واقعيت اين است كه كوهنوردي چيزي وراي ورزش‌هاي ديگر است. اين يك جشن تك نفره است كه موفقيت و شكستش حداقل تا چند روز فقط و فقط براي خود ورزشكار است. آن بالا روي قله نه تماشاچي نشسته نه دوربين تلويزيوني در حال تصويربرداري است.

سه‌شنبه هفته گذشته خبري مبني بر سقوط كوهنوردان در يخچال شمال شرقي كوه دماوند شنيده شد. اين گروه كوهنوردي شامل ۳ نفر بود كه يك خانم و دو آقا اين گروه را تشكيل مي‌دادند. حميد مساعدي، مسوول كميته جست‌وجو و نجات فدراسيون كوهنوردي در آخرين اظهارنظرش اعلام كرد كه گروه‌هاي امداد و نجات كوهنوردي موفق به پيدا كردن دو نفر از مفقودين شده‌ و آنها را به بيمارستان منتقل كرده‌اند اما جست‌وجو براي نفر سوم كه تنها زن حاضر در گروه بوده، همچنان بي‌نتيجه مانده است. آنچه باعث نگراني اهالي ورزش و كوهنوردي شده، اطلاع از نبود تجهيزات كافي به همراه كوهنورد مفقود شده است.

تا همين لحظه كه اين گزارش در حال نگارش است خبري مبني بر پيدا شدن كوهنورد مفقود شده به دست نيامده است. با توجه به اينكه تاريخ كوهنوردي ايران و جهان سرشار از چهره‌هايي است كه دل كوه را به عنوان پناهگاه ابدي خود انتخاب كرده‌اند، بيم اين مي‌رود كه سرنوشت نفر سوم گمشده در دماوند نيز بعد از گذشت چندين روز از مفقود شدن به پاياني دراماتيك ختم شود. سرنوشتي شبيه به سرنوشت گمشدگاني نظير ليلا اسفندياري كه در گاشربروم 2 براي هميشه باقي ماند يا گروه سه نفره آيدين بزرگي، پويا كيوان و مجتبي جراهي كه مسير ايران را در قله ۸۰۵۱ متري برودپيك به ثبت رساندند اما هيچگاه برنگشتند تا از افتخاري كه نصيب كشورشان كرده‌اند، لذت ببرند يا حتي كوهنورداني كه قله وطني دماوند زمينگيرشان كرد؛ افرادي نظير جلال رابوكي.

حادثه ذكر شده تنها حادثه روزهاي پر صعود دماوند نيست. طبق آنچه امدادگران كوهستان اعلام كرده‌اند در فاصله چند روز گذشته بيش از 80 مصدوم و گرفتار در كوه دماوند شناسايي و نجات داده شد‌ه‌اند. چند تن از كوهنوردان گرفتار و مفقود شده در اين كوه در ارتفاعات بالاي 5 هزار متر پيدا شده‌اند و به سلامت بازگردانده شده‌اند. همين باعث شده است كه اميدها براي پيدا كردن كوهنورد زن گمشده در دماوند همچنان وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون