• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4437 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ مرداد

ادامه نشر جعليات به نام مشاهير در فضاي مجازي

وقتي كار به دادخواهي دولت‌آبادي مي‌كشد

بهنام ناصري

 

 

نشر جعليات و نسبت دادن اكاذيب به نام‌ نويسندگان و هنرمندان اين‌بار صداي دادخواهي محمود دولت‎آبادي را هم درآورد. اين نويسنده در واكنشي اعتراضي به سخنان مجعولي كه در فضاي مجازي به او نسبت مي‌دهند، خواستار پيگيري پليس فتا براي شناسايي جاعلين شد. دولت‎آبادي در يادداشتي كه ايسنا آن را منتشر كرد، توضيح داد كه وكيل رسمي‌اش شكايت صريح او را به پليس فتا ارايه داده است. او يادآوري كرده است كه اگرچه شخصا هيچ سايت يا صفحه‌اي در فضاي مجازي و بالطبع فعاليتي در آن فضا ندارد، باز هم جاعلان دست‌ از سر او بر نمي‌دارند و مطالبي را به پيوست نامش منتشر مي‌كنند. او در يادداشتش موكدا از پليس فتا خواست «جاعلان دروغ‌پرداز را شناسايي كند و مورد پيگرد قانوني قرار بدهد.»

جعل سخن به نام شخصيت‌هاي فرهنگي، هنري، تاريخي و در يك كلام مشاهير دور و نزديك در سال‌هاي اخير بيش از پيش گسترده شده و هر روز دامنه‌اي وسيع‌تر از قبل مي‌گيرد. عاملين اين مجعولات، عمدتا با سوءاستفاده از ناآگاهي مخاطبان خود در فضاهاي مجازي، جملاتي را به گفته‌ها و نوشته‌هاي نويسندگان، شاعران و ديگر هنرمندان نسبت مي‌دهند كه نه تنها متعلق به آنها نيست بلكه كمترين تناسبي با زبان، محتوا، مضمون آثار و جهان‌بيني شخصيت آنها ندارد. گذري در ميان اين جعليات اگرچه حد آشكاري از طنز را به همراه دارد اما بلافاصله طعم تلخ واقعيتي گزنده ناشي از اين دروغ‌پراكني‌هاي فضاحت‌بار به آن
علاوه مي‌شود.

آنجا كه به نام اخوان بسته‌اند «خوش به حال انارها و انجيرها/ دلتنگ كه مي‌شوند مي‌تركند» يا در متني مجعول در سه سطر به نقل از نيما آورده‌‎اند «كسي سوال مي‌كند: / به خاطر چه زنده‌اي؟/ و من براي زندگي تورا بهانه مي‌كنم» و انبوهي از اين دست جملات و عبارات.

اگر تصور مي‌كنيد دامنه تاثير اين نشاني‌هاي غلط‌ تنها گريبان افرادي خارج از حوزه هنر و ادبيات را مي‌گيرد، در اشتباهيد. هنوز 20 روز نگذشته است كه از گاف فاحشي كه فيلمساز پرهياهو، مرتكب شد. هنرمندان وطني بيگانه با ادبيات جديد و قديم فارسي و ديگر ساده‌لوحي نهفته در اعتماد آنها به هر مطلب موهني كه در فضاهاي مجازي به نام سخن بزرگان به خورد خلايق مي‌رود. حدودا يك و نيم دهه پيش، زماني كه عباس معروفي اندر عوايد اينترنت براي ايراني‌ها استدلال كرده بود كه به سبب مستند و مكتوب بودن مدعياتِ تا پيش از اين شفاهي در فضاي وب، امكان شايعه‌پردازي كه خصلت بعضي از ماست از بين مي‌رود، بي‌شك به جنبه‌هاي نوظهوري از كاركرد اين رسانه هزاره سومي فكر نكرده بود. رسانه‌اي كه ظاهرا متولي معيني ندارد اما كماكان منبع استناد طيف گسترده‌اي از مردم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون