• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4440 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد

سخنگوي دولت در مورد پرونده متهمان محيط‌زيستي‌:

دولت قائل به نگاه امنيتي به سازمان‌هاي مردم‌نهاد نيست

نشست خبري سخنگوي دولتي برخلاف مدت اخير، ديروز براي دومين بار روز چهارشنبه و در حياط پاستور و در حاشيه هيات دولت برگزار شد. علي ربيعي در آغاز نشست توضيحاتي در مورد مصوبات دولت داد و آن را تشريح كرد. شايد با توجه به اظهارات اخير مازيار ابراهيمي، از متهمان ترور دانشمندان هسته‌اي و البته پرونده محيط‌‌زيستي‌ها و همچنين شكايت وزارت اطلاعات از حسن عباسي اغلب خبرنگاران منتظر بودند شايد اين‌بار سيد محمود علوي در جمع حاضر شده و به سوالات پاسخ دهد اما او اين‌بار نيز به سلام و عليكي با خبرنگاران اكتفا كرد و رفت. سخنگوي دولت نيز اطلاعاتي در مورد جزييات اين موارد در اختيار خبرنگاران قرار نداد. علي ربيعي توضيح داد كه روز چهارشنبه در دولت بحث كشت‌هاي آلوده در جنوب تهران مطرح و قرار شده كه كميته‌اي براي هدايت كشاورزان به آبياري با آب سالم تشكيل شده و البته با متخلفان نيز برخورد شود. همچنين به گفته شهردار تهران احداث خط‌هاي 8، 9 و 10 مترو نيز آغاز خواهد شد. سخنگو در خلال تشريح مصوبات دولت تاكيد كرد كه هيچ نگراني بابت كالاها در انبارهاي ايران وجود ندارد و حجم كالاهاي موجود در بنادر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 90 درصد افزايش يافته‌است. پس از توضيح در مورد آنچه در هيات دولت گذشته، ربيعي به سوالي در مورد معوقات و پاداش‌هاي فرهنگيان پاسخ داد. سخنگو تاكيد كرد كه پرداخت پاداش‌ فرهنگيان بازنشسته در دو مرحله قطعي است و البته اشاره كرد كه طرح رتبه‌بندي معلمان نيز با 2 هزار ميليارد تومان اعتبار از مهرماه صورت مي‌گيرد؛ طرحي كه بطحايي وزير سابق آموزش و پرورش اصرار به انجام آن داشت اما موفق نشد در دوران وزارت طرح رتبه‌بندي را به سروسامان برساند و برخي دليل اصلي استعفاي او را همين موضوع اعلام كردند. همچنين به گفته ربيعي ارز 4200 توماني براي لوازم‌التحرير محفوظ خواهد بود كه در آستانه سال تحصيلي جديد اختصاص داده خواهد شد.

 

مخالف تشكيل وزارت ميراث فرهنگي هستيم

در بخشي ديگر سخنگو خبر داد كه معاون پارلماني رييس‌جمهوري مسوول مكاتبات براي جلوگيري از تشكيل وزارت ميراث فرهنگي شده‌است. او همچنين بار ديگر بيان كرد كه دولت موافق تشكيل وزارت ميراث فرهنگي نبوده چرا كه بار مالي خواهد داشت. با اين حال ربيعي تاكيد كرد كه دولت قانون را اجرا خواهد كرد اما از منظر دولت بزرگ شدن دستگاه‌ها به معناي بهبود اقدامات نيست. او در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است اين موضوع هم به شوراي حل اختلاف قوا ارجاع شود، گفت كه دولت هنوز تصميمي نگرفته‌است. چهاردهم مرداد شوراي نگهبان كه با خواسته دولت مبني بر تشكيل وزارت بازرگاني به دليل بار مالي مخالفت كرده‌بود، با طرح مجلس مبني بر تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه موافقت كرد.

معاون پارلماني رييس‌جمهوري همچنين در مورد مسووليت خود در اين زمينه به «اعتماد» توضيح داد: «به هر حال مصوبه بعد از تاييد شوراي نگهبان قدرت قانوني پيدا مي‌كند اما تا اين لحظه چنين مصوبه‌اي به دولت ابلاغ نشده بايد صبر كنيم بعد از ابلاغ راجع‌ به اينكه چگونه مي‌توان مساله را پيگيري كرد، اظهارنظر مي‌كنيم.»

 

بركناري صالحي به خواست دولت نبود

سخنگو در بخش ديگري از نشست خبري به سوالي درمورد بركناري رييس صندوق بازنشستگي كشور اشاره كرد. ميعاد صالحي كه به تازگي به اين سمت منصوب شده‌بود ساعاتي پس از اينكه در صفحه اينستاگرامش در مورد تداوم شفاف‌سازي در زيرمجموعه‌هاي صندوق بازنشستگي كشوري مطلبي منتشر كرد، بركنار شد كه شنيده مي‌شد محمد شريعتمداري وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي باعث اين بركناري است و حتي برخي معتقد بودند كه حسن روحاني مستقيما در اين بركناري دخيل است. در حالي كه سازمان بازرسي كل كشور از مخالفان سرسخت صالحي در اين سمت بود.ربيعي اما در واكنش به اين حواشي اعلام كرد: «كمال بي‌انصافي است كه اين موضوع را به دستور رييس‌جمهوري منتسب كنيم. اين خوانش، خوانش غلطي است. از روزهاي اول سازمان‌هاي نظارتي اعلام كردند كه باتوجه به قانون ايشان حايز شرايط نيستند.» او همچنين يادآور شد كه چنين اتفاقي در زمان مرتضوي نيز رخ داد و اين احتمال وجود دارد كه دستگاه‌هاي نظارتي اشكال بگيرند.

 

واكنش ربيعي به اظهارات آيت‌الله يزدي

سخنگوي دولت در بخش بعدي نشست به سوالي درمورد كنوانسيون هسته‌اي و ايرادات فقهاي شوراي نگهبان پاسخ و توضيح داد: «دو ساعت پيش با آقايان ظريف و صالحي در اين زمينه صحبت كرديم و به نظرم اظهارات براساس مطالعاتي بود كه خوب صورت نگرفته بود.» چند روز پيش آيت‌الله يزدي از فقهاي شوراي نگهبان اعلام كرد كه طرحي از مجلس به شوراي نگهبان آمده كه بر مبناي آن «دولت‌هاي استكباري بتوانند پسماندهاي انرژي اتمي خود را در كشور دفن كنند» اشاره آيت‌الله يزدي به تصويب كنوانسيون مشترك ايمني و مديريت پسماند پرتوزا در مجلس بوده كه البته علي‌اكبر صالحي و بهروز كمالوندي، رييس و سخنگوي سازمان انرژي اتمي و حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس پيشين كميسيون امنيت ملي مجلس تكذيب كرده و در مورد آن توضيح دادند.

پرونده پيچيده فعالان محيط‌زيستي محور سوال ديگري بود كه از سخنگوي دولت پرسيده‌شد. اين پرونده كه بيش از 500 روز از بررسي آن مي‌گذرد، هيچ‌وقت ازسوي دولت مورد توجه قرار نگرفت و وزارت اطلاعات حسن روحاني تنها به اظهارنظري مبني بر بي‌گناهي اين متهمان تاكيد و سپس استراتژي سكوت پيش گرفت. ربيعي نيز روز گذشته پاسخ واضحي به اين سوال نداد و گفت: «اين اقدام با حكم قضايي صورت گرفته ولي قطعا دولت از تمام انجمن‌هاي مردم نهاد حمايت مي‌كند و دولت قائل به نگاه امنيتي به اين سازمان‌ها نيست.» او در ادامه اعلام كرد: «يكي از مشكلات ما نگاه همراه با سوءظن به پديده‌هاي جديد است بنابراين من به همين حد بسنده مي‌كنم كه دولت تلاش خودش را خواهد كرد ولي به هرحال تصميم نهايي با قوه قضاييه است. البته در قالب كميته‌هايي موضوع بازداشتي‌هاي محيط زيستي پيگيري شده است.» ربيعي در پايان به رد و بدل شدن پيام‌هايي ميان ايران و قطر براي امنيت خليج‌فارس اشاره كرد همچنين تاكيد كرد لغو نشست سوچي سياسي نبوده‌است. در آخر هم ابراز اميدواري كرد كه دولت تلاش مي‌كند كسري بودجه به زندگي مردم آسيب نزند.

 

تذكر رييس صداوسيما به «افقي‌ها»

محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري درحاشيه جلسه هيات دولت به اقدامات اروپايي‌ها پيش از فرارسيدن گام سوم كاهش تعهدات اشاره و تاكيد كرد كه فرانسه فعاليت زيادي در اين زمينه دارد و ارتباط با رييس‌جمهوري اين كشور همچنان ادامه خواهد داشت. او در ادامه به سوالي در مورد حضور روحاني و ظريف در مجمع عمومي سازمان ملل اشاره كرد و توضيح داد كه دولت درحال فراهم كردن مقدمات اين سفر است و اگر مشكل خاصي پيش نيايد رييس‌جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل حضور خواهد داشت. ضمن اينكه مكاتباتي از سوي نماينده ايران در سازمان ملل براي حل مشكل حضور ظريف صورت گرفته‌است.

واعظي همچنين در پاسخ به سوال «اعتماد» درمورد اظهارات اخير برادر ركن‌آبادي و ادعاي او مبني بر اينكه ايران مسووليت حادثه منا را برعهده گرفته تا حج ادامه‌دار باشد، توضيح داد: «دولت نماينده‌اي در اين مذاكرات نداشته‌ به اين معنا كه وزارت‌خارجه در اين مذاكرات نبوده‌است؛ بلكه سازمان حج و زيارت به عنوان نماينده‌اي از مجموعه حاكميت اين مذاكرات را انجام داده و البته تاكيد دارم كه اين اظهارات هم درست نيست؛ چون اساسا ايشان فرد مطلعي نيست.» او با اشاره به اينكه برادر شهيد ركن‌آبادي تاكيد كرده مستنداتي دارد، ادامه داد: «اگر مستنداتي دارد، اعلام كند. همچنين لازم است صداوسيما هم توجه بيشتري داشته‌باشد. نه اينكه هر كانالي هر كسي را دعوت كند، هر حرفي را بزند و زنده هم پخش شود. من با آقاي علي‌عسگري نيز اين موضوع را درميان گذاشتم. او هم از اين اتفاقي كه افتاده، ناراحت بود و قرار شد به بخش ذي‌ربط تذكر دهد.» رييس دفتر رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود خبر داد كه مطالعات روي گزينه‌هاي آموزش و پرورش شروع شده و دولت در جريان رايزني‌ها به 5 الي 6 گزينه رسيده‌است و احتمال دارد در نيمه اول شهريور گزينه مورد نظر به مجلس معرفي شود.

 

پايان وعده 20 روزه رييسي

زماني كه سيدابراهيم رييسي سكانداري قوه قضاييه را برعهده گرفت، معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري اميدوار بود كه بتواند از طريق تعامل لايحه منع خشونت عليه زنان را به سرانجام برساند. با اين حال و با وجود تذكر لاريجاني در نهم مرداد مبني بر تسريع در ارسال اين لايحه، هنوز خبري از به سرانجام رسيدن آن نيست. ابتكار اما به «اعتماد» در اين‌باره گفت كه همچنان اميدوار است و ادامه داد: «در حال پيگيري هستيم. آقاي رييسي قول داد كه ظرف مدت 20 روز اين لايحه را تعيين تكليف كند و زمان اين 20 روز تقريبا به پايان رسيده‌است اما مطمئنم او تلاش مي‌كند به وعده‌ها پايبند باشد چون يكي از شروط عدالت پايبندي به وعده‌ها است. او همچنين تاكيد كرد كه اين لايحه با مشكلي در ساير نهادها يا از سوي مراجع مواجه نبوده و تنها اختلافاتي در برخي مباحث در درون قوه قضاييه وجود دارد.

 

برداشتن ديوارها؛ شايد وقتي ديگر

منصور غلامي به تازگي گفته بود كه وزارت علوم مي‌خواهد ديوار ميان دانشگاه و خيابان را بردارد تا نزديكي ميان مردم و فضاي دانشگاهي ايجاد شود. وزير علوم در پاسخ به اين سوال «اعتماد» درمورد مطالبه جامعه مدني و افكار عمومي نسبت به برداشتن ديوارهايي كه ميان دانشگاه و حاكميت ايجاد شده، پاسخ داد: «ما چنين تصوري نداريم اما منظور من از طرح آن مبحث اين بود كه بين دانشگاه و جامعه ارتباط بيشتري برقرار شود و مردم احساس كنند كه مي‌توانند از خدمات علمي و مشاوره‌اي دانشگاه استفاده‌كنند و با هم مسائل را حل كنند.» غلامي همچنين تاكيد كرد: «در بحث برداشتن ديوار موضوع ارتباط بيشتر مردم با دانشگاه مطرح است. ممكن است، در درازمدت به تدريج ديوار فيزيكي هم برداشته شود. در كشورهاي ديگر هم معمول است و ما الان در كشور خودمان هم دانشگاهي داريم كه ديوار ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون