• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4440 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد

واكنش‌ها به سخنان كرباسچي ادامه دارد

صلاح اصلاح‌طلبان

پس از بازنشر سخنان غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي در فضاي مجازي بود كه حاشيه‌هايي در خصوص احتمال «عبور كارگزاران از خاتمي» مطرح و در ادامه حرف و حديث‌هاي پس از آن شروع شد، اوج گرفت و پايان يافت؛ به ‌همين سادگي. روزنامه «اعتماد» نيز در شماره روز چهارشنبه همين هفته به اين موضوع در پرونده‌اي ويژه پرداخت. پرونده‌اي كه خلاصه آن را شايد بتوان اين‌طور جمع‌بندي كرد كه سخنان كرباسچي به ‌اشتباه برداشت ‌شده، بدخواني صورت‌گرفته، نقد رهبري اصلاحات نبوده، بلكه پيشنهادي براي اصلاح اين رويه بوده است. 24ساعت پس از فرونشستن غائله سخنان كرباسچي بود كه خود او نيز در گفت‌وگويي با ايرنا، گفت كه برداشت‌ها نادرست بوده و بايد مجدد مصاحبه‌ قبلي خوانده شود. كرباسچي گفته است: «اشكالات اصلاحات بايد برطرف شود اين به معناي خروج از اصلاحات نيست؛ اين را كساني به خروج تعبير كردند كه آن معايب را دارند و نمي‌خواهند اصلاح شود.» او در ادامه به نقد بازنشر خبري سخنان خود در دو سايت اشاره كرد و انتشار خروج كارگزاران از اصلاحات را خبرسازي اين دو سايت دانسته است. كرباسچي در ادامه به نقد عملكرد رييس فراكسيون اميد مجلس و رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پرداخته و تمامي اعتراضات را محصول عملكرد محمدرضا عارف معرفي و تاكيد كرده كه اين اظهارات، موضع حزب كارگزاران است، نه صرفا اظهارنظري شخصي. دبيركل حزب كارگزاران در پايان به مساله شاخص تعريف‌پذيري اصلاح‌طلبي نيز اشاره كرده و اين مهم را شامل تعيين شيوه و نوع عملكرد يك اصلاحات و جريان اصلاحات عنوان كرده است: «كساني كه ادعاي اصلاح‌طلبي دارند يا به اسم اصلاح‌طلبي، به پست و سمت منصوب شدند، بايد عملكردشان مورد ارزيابي قرار گيرد.» محمود ميرلوحي، عضو شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان از ديگر افرادي بود كه با فاصله‌اي بيشتر نسبت به ديگران به سخنان كرباسچي واكنش نشان داد و در گفت‌وگويي كه با «ايرنا» داشت به برخي انتقادات به عملكرد اين شورا پرداخت. او وجود برخي نارسايي‌ها در عملكرد شورا را پذيرفت، اما نقد را به ارايه نسخه جايگزين منوط كرد. ميرلوحي گفته است: «فعلا تا انتخابات ۹۸ اين شورا ساختار مناسبي است.» هرچند او نيز بر رفع نواقص و تلاش بر تكميل و اصلاح اين شورا تاكيد كرده است.

اصلاح‌طلبي هويت كارگزاران است

يكي از مهم‌ترين واكنش‌ها به سخنان كرباسچي اما مربوط به گفت‌وگوي محمد عطريان‌فر با خبرآنلاين بود. عطريان‌فر در اين مصاحبه از پايه، شائبه جدايي سازندگي از اصلاحات را بي‌اساس خواند و گفت: «كارگزاران ركن اصلي اصلاح‌طلبي واقعي است.» اين عضو شوراي مركزي كارگزاران درخصوص حواشي به وجود آمده به سخنان كرباسچي گفت: «هيچ‌گاه كارگزاران با هويت خود خداحافظي نمي‌كند و اين ديگران هستند كه راديكال مي‌شوند و اتفاقا از انديشه‌هاي اصلاح‌طلبي فاصله مي‌گيرند.» البته صحبت‌هاي عطريان‌فر و كرباسچي در يك نقطه با هم در تضاد بودند و آن، همان انتقاد از عارف بود. عطريان‌فر نوك پيكان نقد خود را به سوي عارف نمي‌گيرد و به ‌صراحت مي‌گويد: «ربطي به آقاي عارف ندارد.» كرباسچي البته در مصاحبه با ايرنا نظر ديگري دارد اما درمجموع سه‌محور اصلي را مي‌توان مركز صحبت‌هاي عطريان‌فر، كرباسچي و ديگر واكنش‌ها به سخنان اوليه كرباسچي دانست؛ بازسازي جريان اصلاحات در قالب آسيب‌شناسي، نحوه ورود به انتخابات 98 و در انتها ائتلاف ميان نيروهاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا. مرعشي سخنگوي كارگزاران نيز به موج واكنش‌هاي سخنان كرباسچي پرداخت و با تاكيد بر اينكه سخنان آقاي دبيركل به منزله نقد ليدري خاتمي نيست به نامه‌نيوز گفت: «بعيد است آقاي كرباسچي چنين حرفي زده باشد. همه اصلاح‌طلبان آقاي خاتمي را به عنوان رهبر اصلاحات مي‌پذيرند. شايد نظر آقاي كرباسچي مديريت اجرايي جبهه اصلاحات باشد.»

جريان سومي به نام نواصولگرايي

واكنش‌ها به سخنان و ملاقات‌هاي چهره‌هاي جريان‌هاي سياسي البته محدود به اصلاح‌طلبان نبود و بخشي از اصولگرايان نيز همچنان به ملاقات قاليباف و احمدي‌نژاد واكنش نشان مي‌دهند. چنانكه حسن بيادي، عضو جبهه پيشرفت و عدالت به اين موضوع پرداخته و اين ملاقات را نويدبخش حضور جريان سومي در انتخابات مجلس يازدهم عنوان كرده است. اما اين موضوع تنها بخشي از اظهارات اين فعال اصولگرا بود؛ به گزارش ايرنا، بيادي در بخشي ديگر از صحبت‌هايش به ليست جبهه پايداري و صحبت‌هاي صادق محصولي اشاره كرد و گفت: «راي‌آوري ليست جبهه پايداري توهمي بيش نيست.»

رايزني با شوراي نگهبان دور زدن قانون نيست

اظهارنظر چهره‌ها و جريان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا تنها وجه اخبار انتخاباتي مجلس يازدهم نيست و بخشي از اخبار به سخنان مسوولان اجرايي و نهادهاي نظارتي برگزار‌كننده انتخابات باز‌مي‌گردد. چنانكه وزير كشور در پايان جلسه هيات دولت به مساله انتخابات و به‌طور مشخص مورد ميانجيگري اين وزارتخانه بين جريان اصلاح‌طلب و شوراي نگهبان درخصوص احتمال رد صلاحيت كانديداهاي جريان اصلاحات توسط اين شورا پرداخت وگفت: «رايزني با شوراي نگهبان به معناي دور زدن قانون يا ايجاد راه ميانبر نيست.» رحماني‌فضلي همچنين به جلسات وزارت كشور و جريان‌هاي سياسي اشاره كرد و گفت: «به عنوان وزير كشور مستمرا با شوراي نگهبان جلسه دارم و موضوعاتي كه از نظر ما مهم است را به آقايان كدخدايي و جنتي منتقل مي‌كنم.» ‌جز وزير كشور، علي طالبي، رييس هيات مركزي بازرسي انتخابات كشور نيز در گفت‌وگويي با ايرنا به موضوع انتخابات 98 اشاره كرد و گفت: «يكي از شاخص‌هاي مهم انتخابات سالم، حاكميت قانون است.» اين عبارت كه پيش‌تر از سوي كدخدايي، سخگوي شوراي نگهبان گفته شده و عباس عبدي در واكنش به آن مساله تابعيت از قانون را مطرح كرده بود، حال در سخنان رييس هيات مركزي بازرسي انتخابات كشور مجدد تكرار شده است. طالبي در بخشي ديگر از سخنانش به مساله تخلفات انتخاباتي پيش، حين و پس از انتخابات پرداخت و گفت: «به نظر مي‌رسد بازرسي در كنار عوامل اجرايي بايد تلاش كند كل ساختار شعب را مورد بازرسي و نظارت قرار دهد و اگر مشكلي به وجود آيد، جلوگيري كرده و از طريق مراجع قضايي پيگيري كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون