• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4440 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد

در اقدامي كاملا هماهنگ با اسراييل در عراق رخ مي‌دهد

امريكا، پشت پرده حمله به مواضع حشد‌الشعبي

علي موسوي خلخالي

انفجار روز دوشنبه در يكي از پايگاه‌هاي مشترك نظامي حشد‌الشعبي و پليس فدرال در منطقه الدوره در جنوب بغداد، مجددا بحث حمله به پايگاه‌هاي نظامي حشد‌الشعبي را برجسته كرد؛ حمله‌اي كه شماري كشته و زخمي بر جا گذاشت. در طول حدود يك ماه گذشته اين سومين‌بار است كه چنين حادثه‌اي رخ مي‌دهد.

حدود دو هفته پيش اتفاق مشابهي در پايگاه موسوم به ابومنتظر المحمداوي در استان ديالي رخ داد، پايگاهي كه قبلا موسوم به كمپ اشرف و در اختيار منافقين بود و اكنون تحت اختيار حشد‌الشعبي است. به فاصله حدود 10 روز قبل از آن نيز حمله مشابهي به پايگاه حشد‌الشعبي در آمرلي در شمال عراق انجام شد.

هر سه اين حوادث مشتركات و تشابهاتي با يكديگر دارند؛ با اين تفاوت كه اين‌بار و در حمله به پايگاه الدوره، خمپاره‌هايي به بيرون پرتاب شدند. اطلاعات به دست آمده نشان مي‌دهد كه اين خمپاره‌ها عمل نكردند و در مزارع اطراف فرود آمدند. منابع ذي‌ربط مي‌گويند به دليل حرارت ناشي از حمله اين خمپاره‌ها به بيرون پرتاب شدند.

در دو حمله قبلي اين ظن وجود داشت كه حمله توسط اسراييل صورت گرفته باشد، به ويژه كه بعد از آن حوادث ايالات متحده امريكا بلافاصله پيام مكتوب به دولت عراق داده و گفته بود به هيچ‌وجه در جريان اين حملات نيست و اطلاعي از انجام آنها ندارد. اما مقام‌هاي اسراييلي نيز هيچ واكنش رسمي براي بر عهده گرفتن مسووليت اين حمله بيان نكردند. ژنرال‌هاي اسراييلي جسته و گريخته درباره آن حملات صحبت‌هايي مي‌كردند اما دولت اسراييل موضع رسمي نمي‌گرفت كه البته چيز بي‌سابقه‌اي نيست و مشابه چنين رفتاري را در حملات ديگر از سوي اسراييلي‌ها ديده‌ايم. در اين ميان دولت عراق نيز سكوت مطلق اختيار كرده بود كه بر شبهات مي‌افزود. پرسش آزاردهنده اين بود كه واقعا اين حمله كار كدام طرف بوده و چرا هيچ‌كسي از آن اطلاع نداشته و جلوي آن را نگرفته بود.

روز سه‌شنبه عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق به همراه رائد شاكر، فرمانده پليس فدرال و ابو آلاء الولايي، فرمانده گردان سيدالشهدا، از گروه‌هاي وابسته به حشد‌الشعبي به پايگاه الدوره رفت و از نزديك آنچه اتفاق افتاد را ديد. در پي آن اطلاعيه‌اي به رسانه‌هاي سمعي و بصري عراق ارسال شد كه ابعاد تازه‌اي از اين اتفاق را روشن و تا اندازه‌ بسياري از شبهات را رفع مي‌كرد. در اين اطلاعيه تاكيد شده كه هر سه حادثه شيوه‌اي مشابه داشته بنابراين از سوي يك طرف خاص هدايت شده است. در اين اطلاعيه فرضيه امكان انجام اين حملات از سوي اسراييل رد شده و آمده است كه به دليل بُعد مسافت امكان انجام چنين حمله‌اي نيست. همچنين تاكيد شده است كه دو مرز مهم عراق، يعني مرزهاي شرقي و غربي كاملا تحت كنترل طرف‌هاي ايراني و روسي هستند و به هيچ‌وجه امكان نداشته حمله‌اي از جهت آنها صورت گرفته باشد و مطلع نشده باشند. در تاييد اين ادعا، اشاره شده است كه رادارهاي هوايي روسيه عبور 200 وسيله نقليه امريكايي از عراق به سوريه كه حامل سلاح براي نيروهاي مسلح كرد بودند را رصد كرده‌اند و حتي جزييات محموله‌ها و شماره پلاك خودروها و نوع آنها را براي دولت عراق فرستاده‌اند، بنابراين رصد مرزهاي غربي عراق با سوريه را بطور كامل انجام مي‌دهند و معقول نيست كه اطلاعاتي درباره عبور جنگنده‌ها يا پهپادهاي اسراييلي به طرف‌هاي عراقي ندهند.

اين اطلاعيه تاكيد مي‌كند كه اين حملات توسط پهپادهاي امريكايي انجام شده و اين پهپادها از پايگاه‌هاي امريكايي در خاك عراق برخاسته و پايگاه‌هاي حشد‌الشعبي را بمباران كرده‌اند. پيش از اين امريكا بارها حشد‌الشعبي را تهديد و حتي برخي از شاخه‌هاي آن را تحريم كرده و به فهرست گروه‌هاي تروريستي خود افزوده بود. وانگهي، حمله به پايگاه‌هاي حشد‌الشعبي از سوي امريكايي‌ها مسبوق به سابقه است، در زمان جنگ حشد‌الشعبي با تروريسمِ داعش امريكايي‌ها بارها مواضع حشد‌الشعبي را بمباران كرده بودند.

امريكايي‌ها براي انجام اين حملات كاملا با طرف‌هاي اسراييلي هماهنگ كرده‌اند تا هر گونه اتهامي متوجه آنها نشود تا نيروهاي حشدالشعبي اقدام تلافي‌جويانه‌اي عليه آنها در عراق انجام ندهند و انگشت اتهام به سمت اسراييل باشد با اين تصور كه چون اسراييل از عراق دور است و مرزي با اين كشور ندارد امكان انجام اقدامات تلافي‌جويانه نيز غيرممكن شود. نكته‌اي كه بر اظهارات اين اطلاعيه مهر تاييد مي‌زند و در خود اطلاعيه نيز به صراحت به آن اشاره شده، سقوط پهپاد امريكايي دو روز قبل از انجام حمله به پايگاه حشدالشعبي در الدوره در جنوب بغداد است. ظاهرا اين پهپاد در حال تصويربرداري از پايگاه‌هاي حشدالشعبي و ارسال آن به مركز ماموريت خود بوده است. براساس اطلاعات اين پهپاد است كه حمله به پايگاه حشدالشعبي در الدوره صورت گرفته است.

نكته ديگر اينكه بر خلاف آنچه برخي‌ها حتي برخي سياستمداران عراقي مطرح كرده‌اند اين پايگاه به هيچ‌وجه انبار تسليحات ايراني نبوده و اين چيزي است كه در آن اطلاعيه نيز به آن اشاره شده است.

با همه اين احوال سكوت مقامات عراقي در برابر اين حادثه همچنان سوال‌برانگيز است. معذوريت‌هاي دولت عراق قابل درك است. امريكا در عراق پايگاه نظامي و نيرو دارد و بر اركان مختلف حكومت و دولت عراق اعمال نفوذ مي‌كند. سفارت امريكا در بغداد به‌شدت فعال است و دولت اين كشور را تحت فشار گذاشته است. اما دولت عراق اين نكته را نيز بايد درك كند كه تاكنون سه بار به پايگاه‌هاي حشدالشعبي حمله شده و دولت عراق نسبت به اين اقدامات سكوت اختيار كرده، در حالي كه هيچ تضميني نيست سكوت و عدم واكنش حشدالشعبي ادامه يابد. در صورتي كه حشدالشعبي به دفاع از خود برخيزد و حمله‌اي تلافي‌جويانه عليه پايگاه‌ها و عناصر امريكايي انجام دهد، طبيعتا كنترل امور امنيتي مي‌تواند از دست دولت عراق خارج شود و اين اتفاق بي‌شك قبل از همه باعث تضعيف خود دولت عراق خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون