• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4440 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد

متحدان امريكا از سيگنال‌هاي متفاوت كاخ سفيد به ستوه آمده‌اند

افشاي جزييات طرح كاخ سفيد براي گفت‌وگو با ايران

گروه ديپلماسي| رسانه امريكايي ديلي بيست در مطلبي اختصاصي كه نتيجه گفت‌وگو با چند منبع آگاه امريكايي و اروپايي است از استيصال نزديكان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا خبر داده است. براساس اين گزارش اختصاصي، سيگنال‌هاي متفاوت و متناقضي كه دولت ترامپ براي مذاكره با ايران صادر مي‌كند همه را كلافه و سردرگم كرده‌است. اين بي‌نظمي در سياست ترامپ در قبال ايران هم تلاش‌هاي متحدان سنتي امريكا براي كاهش از تنش ميان ايران و امريكا را تحت‌تاثير قرار داده و هم سياستگذاران در داخل را دچار سرگيجه كرده‌است.

يك مقام ارشد امريكايي كه سابق بر اين در دولت ترامپ كار كرده سياست ترامپ در قبال ايران را «آماتورانه» توصيف كرده است. ديلي بيست در ادامه مي‌نويسد: دولت ترامپ چندماه از وقت خود را صرف ارسال پيام به ايران براي مذاكره از طريق متحدانش كرد.هدف از اين پيام‌رساني به واسطه نزديك شدن به روند مذاكره با تهران بود. با اين‌همه وجود ديدگاه‌هاي متفاوت در داخل دولت ترامپ براي مواجهه با ايران تمام تلاش‌هاي ديپلماتيك را تحت‌الشعاع قرار داد. اين مساله ميانجيگران خارجي را كه به نوعي واسطه ميان تهران و واشنگتن بودند، گيج كرد. آنها از اينكه هر لحظه سيگنال متفاوتي از دولت ترامپ دريافت مي‌كنند به ستوه آمدند. گزارش‌هاي بسياري درباره وجود اختلاف ميان ترامپ و اعضاي كابينه وي به خصوص شخص جان بولتون، مشاور امنيت ملي وجود دارد.ماه ژوئن بود كه ديلي بيست در گزارشي اختصاصي نوشت كه ترامپ پس از هدف قرار گرفتن پهپاد امريكايي توسط ايران از اعضاي تيمش خواسته فضاي جنگي با ايران ايجاد نكنند.

يك منبع آگاه به ديلي بيست مي‌گويد: آخرين پيام‌هاي متناقض درباره ايران به پيش‌شرط‌هاي امريكا براي گفت‌وگو با ايران باز مي‌گردد؛ پيش‌شرط‌هايي كه در چندهفته اخير از سوي واسطه‌ها يا ميانجي‌هاي غيرامريكايي به گوش ايراني‌ها رسانده شده است. يكي از اين موارد درباره بازه زماني است كه ترامپ گفته مي‌تواند براي تعليق تحريم‌هاي امريكا عليه ايران در نظر بگيرد تا گفت‌وگو ميان دو طرف شكل بگيرد.

به گزارش« اعتماد»، قريب به يك ماه پيش گفته شد كه رييس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با همتاي ايراني خود پيشنهاد تعليق در برابر تعليق را داده كه به معناي تعليق تحريم‌هاي امريكا در برابر تعليق كاهش تعهدات برجامي ايران بوده است. طرحي كه صرفا در حد رسانه‌اي مطرح شد اما از سوي هيچ مقام مشخصي در ايران، فرانسه يا امريكا تاييد يا تكذيب نشد.

مقام‌هاي امريكايي و اروپايي كه در جريان اين طرح بوده‌اند به ديلي بيست گفته‌اند كه مقام‌هاي شوراي امنيت ملي امريكا درباره جزييات طرح تعليق در برابر تعليق با هم اختلاف نظر داشته‌اند. يكي از اصلي‌ترين اختلاف‌هاي آنها برسر اين بوده كه آيا براي شروع بخش گزينش شده‌اي از تحريم‌ها را تعليق كنند يا همچنان تحريم‌ها را حفظ كنند يا كل تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران را به حالت تعليق درآورند. منابع اروپايي به ديلي بيست گفته‌اند كه دونالد ترامپ خواهان توقف تحريم‌ها براي بازه زماني زماني طولاني‌تر در صورت پيشرفت گفت‌وگوها بوده است. با اين همه مشاوران امنيت ملي وي و همچنين برخي از كشورهاي متحد امريكا خواهان تعيين چارچوب زماني مشخصي براي توقف اجراي تحريم‌ها عليه ايران در صورت آغاز گفت‌وگوها بوده‌اند.

ديلي بيست در ادامه به نقل از يك منبع آگاه مي‌نويسد: امريكا از بيش از يك سال پيش واسطه‌هايي را براي گفت‌وگو با ايران انتخاب كرده بود از عمان تا سوييس، از ژاپن تا عراق و البته فرانسه. اما پيام‌هاي ضد و نقيض دولت ترامپ براي حل مساله با ايران بيش از همه فرانسه را آزار داده است. ترامپ ديدگاه‌هاي متفاوتي را با فرانسوي‌ها در ميان گذاشته بود كه با ايده‌هايي كه از سوي شوراي امنيت ملي وي با پاريس مطرح شده بود متفاوت بود. فرانسوي‌ها در ميانه اين پيام‌هاي ضد و نقيض گرفتار شدند.

يك مقام سابق وزارت خارجه امريكا در اين‌باره به ديلي‌بيست مي‌گويد: فرانسوي‌ها به وضوح عصباني شده بودند از اينكه آيا بالاخره ماموريتي مستقيم از سوي امريكا دارند يا خير. به نظر مي‌رسد كه هيچ پروسه سياستگذاري درباره ايران در دولت ترامپ وجود ندارد و برهمين اساس فرانسوي‌ها نيز پيام‌هاي متناقض از منابع متفاوت در كاخ سفيد دريافت مي‌كردند. براي همين اصلا عجيب نبود كه يكي در دولت امريكا به ماكرون بگويد لطفا اين كار را انجام بده و بعد همان ايده مورد توافق را هم تكذيب كنند.

ديلي بيست به نقل از يك منبع آگاه نزديك به ترامپ مي‌گويد كه اين پيام‌ها و سياست‌هاي ضد و نقيض شخص رييس‌جمهور را هم عصباني كرده بود، لذا وي چند هفته قبل از همه خواست كه بنشينند و سياست واحدي را تبيين و اجرايي كنند. براساس همين خستگي ترامپ از پيام‌هاي ضد و نقيض بود كه وي هفته گذشته در يك توييت اعلام كرد فرانسوي‌ها نبايد از جانب امريكا با ايران سخن بگويند. توييت ترامپ در انتقاد از فرانسه نه فقط پاريس‌نشين‌ها بلكه برخي مقام‌هاي امريكايي را كه در جريان ميانجيگري پاريس بودند هم متعجب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون