• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4440 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد

سريالي كه زندگي و دوران سلطنت ملكه بريتانيا را به تصوير مي‌كشد

ملكه اليزابت در جعبه جادويي

هما بختياري

 

 

پيتر مورگان سال 2006 فيلمنامه «ملكه» را براي استيون فريزر نوشت و در آن به چگونگي كنار آمدن خانواده سلطنتي با مرگ پرنسس دايانا پرداخت. در اين فيلم اليزابت دوم ملكه بريتانيا با بازي هلن ميرن نقش اصلي را ايفا مي‌كرد. مورگان هفت سال بعد نمايش «جلسه» (Audeince) را روي صحنه برد و اين‌بار روي به تصوير كشيدن جلسات هفتگي ميان اليزابت دوم -باز هم با بازي هلن ميرن- و نخست‌وزيرانش از سال 1952 تا به امروز تمركز كرد. اما سال 2016 سريال تلويزيوني تاريخي «تاج» را كه در آن به سلطنت ملكه اليزابت دوم پرداخته است به نت‌فليكس سپرد؛ سريالي 60 قسمتي كه هر فصل آن شامل 10 قسمت يك ساعته مي‌شود. تا به حال دو فصل آن در سال‌هاي 2016 و 17 پخش شده و قرار است 4 فصل باقي‌مانده آن طي امسال و سال‌هاي آينده پخش شوند. در فصل اول و دوم سريال كلر فوي، بازيگر انگليسي شخصيت ملكه را در نخستين روزهاي سلطنت به تصوير مي‌كشد. در آن روزگار وينستون چرچيل از سمت نخست‌‌وزيري خود استعفا مي‌دهد و خواهر ملكه، پرنس مارگارت تصميم مي‌گيرد با پيتر تاونسند ازدواج نكند.

فصل دوم بحران سوئز را در سال 1956، بازنشستگي نخست‌وزير سوم ملكه، هارولد مك‌ميلان در سال 1963 و رسوايي سياسي و تولد شاهزاده ادوارد در سال 1964 را به تصوير مي‌كشد.

دو فصل اول اين سريال به سال‌هاي نخست سلطنت اليزابت مي‌پرداخت و قرار است در فصل سوم ملكه بريتانيا را رييس كشورهاي مشترك‌المنافع و بزرگ خانواده سلطنتي ببينيم كه جايگاهي استوار دارد.

در فصل سوم اين سريال كه قرار است هفدهم نوامبر (26 آبان) امسال پخش شود اوليويا كلمن نقش ملكه را بازي مي‌كند. اين فصل به دوران نخست‌وزيري هارولد ويلسون، فاجعه ابرفان، ماموريت آپولو 11 كه منجر به فرود نخستين انسان روي كره ماه شد، استعمارزدايي آفريقا و جدايي پرنس مارگارت از آنتوني آرمسترانگ جونز در سال 1978 مي‌پردازد. علاوه بر كلمن كه به بازيگران اين فصل پيوسته است، افراد ديگري چون توبياس منزيس در نقش شوهر ملكه اليزابت دوم يا همان شاهزاده فيليپ و ارين دوهرتي در نقش پرنس «آن» از بازيگراني هستند كه در اين فصل به ايفاي نقش مي‌پردازند.

اهميت داستان «تاج» به اين دليل است كه پس از وقايع جنگ جهاني دوم، نظم اجتماعي كشور انگلستان شكننده شده بود و در اين اثر مي‌بينيم كه ملكه اليزابت چطور توانست كشور را از اين وضعيت خارج كند. سريال براي نقش‌آفريني بازيگرانش، كارگرداني، نويسندگي، تصويربرداري و شرح دقيق وقايع تاريخي سلطنت ملكه اليزابت تحسين شده است. كلر فوي و جان ليسگو (براي ايفاي نقش وينستون چرچيل) در بيست‌وسومين دوره جوايز بازيگران تلويزيوني برنده جايزه بهترين بازيگري زن و مرد شدند. دو فصل اول اين سريال نامزد 26 جايزه امي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون