• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4441 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد

تجليل از هوشنگ كامكار، فردا در همايش شعر و موسيقي كانون ادبي زمستان

به پاس يك عمر كامكاري

گروه هنر و ادبيات

 

 

فردا در دهمين همايش بزرگ شعر و موسيقي كانون ادبي زمستان، هوشنگ كامكار مورد تجليل قرار مي‌گيرد. آيين بزرگداشت اين آهنگساز و موسيقي‌دان كُردتبار بخش‌هاي متنوعي دارد و در آن چهره‌هاي سرشناسي از هنر و ادبيات ايران حضور خواهند داشت و شعرخواني شاعران و ترانه‌سرايان و اجراي موسيقي گروه‌هاي ني‌بانگ و كُر نياوران از بخش‌هاي اين مراسم خواهد بود.

هوشنگ كامكار كه 73 سال پيش در سنندج به دنيا آمد، مانند بسياراني از هنرمندان عرصه موسيقي در هنرستان موسيقي تهران سابقه تحصيل دارد. گرچه پيش از آن فراگيري موسيقي را نزد بنيانگذار گروه كامكارها، يعني پدرش حسن كامكار آغاز كرده بود. او در حال حاضر سرپرست گروه معروف موسيقي «كامكارها» است.

در كارنامه هوشنگ كامكار علاوه بر كارهايي كه در زمينه آهنگسازي انجام داده، ترجمه‌ها و تاليف‌هايي هم ديده مي‌شود كه از آن ميان مي‌توان ترجمه كتاب‌هاي چون «اصول اركستراسيون» اثر ريمسكي كورساكوف، «هارموني قرن بيستم» نوشته وينسنت پرسي كتي و تاليف كتاب «موسيقي كلاسيك و رمانتيك» را نام برد. از ديگر سوابق او مي‌توان به ۱۰سال تدريس در دانشگاه هنر اشاره كرد. او همچنين شش سال مديريت گروه موسيقي دانشگاه هنر را بر عهده داشت.

شهريورماه سال گذشته بود كه كامكار به خاطر اظهارنظرش در مورد موضوعي در حوزه موسيقي، خبرساز شد. او در حاشيه امضاي تفاهمنامه‌اي براي ساخت مدرسه در كرمانشاه، تعريضي انتقادي هم به پيشنهاد همايون شجريان براي برگزاري كنسرت خياباني داشت. كامكار گفته بود «اينكه پسر شجريان اعلام كرد در خيابان كنسرت مي‌دهم، دردهاي مردم را كم نمي‌كند. وقتي كسي پول ندارد و بدهكار است، به نظرم كنسرت به دردش نمي‎خورد. در مملكتي كه من دارم زندگي مي‌كنم، بايد عقل داشته باشم و چيزهايي كه فقط جنبه تبليغي دارد را نگويم. من از اين كارهايي كه فقط براي تبليغات است فقط خنده‌ام مي‌گيرد.» او البته بعد از آن به خاطر يك جنبه از حرفش عذر خواست اما آن جنبه ربطي به محتواي انتقاداتش از همايون شجريان نداشت بلكه فقط به خاطر به كار بردن عبارت «پسر شجريان» به جاي «پسر آقاي شجريان» بود.

در آيين تجليل هوشنگ كامكار در همايشي كه فردا در ايوان شمس برگزار مي‌شود، هنرمنداني چون كامبيز روشن‌روان، لوريس چكناواريان، فرهاد فخرالديني، بيژن كامكار، كيخسرو پورناظري، شمس لنگرودي، نجمه تجدد، حميدرضا نوربخش، مصطفي رحماندوست، عبدالجبار كاكايي، مهدي جاور و... حضور خواهند داشت.

اين همايش با حضور شاعران و ترانه‌سرايان نام‌آشناي كشور به‌منظور تجليل و بزرگداشت استاد هوشنگ كامكار و معرفي آثار برتر شعر و موسيقي به مخاطبان خود برگزار مي‌شود.هوشنگ كامكار روز يكشنبه ۲۷ مردادماه در دهمين همايش بزرگ شعر و موسيقي كانون ادبي زمستان مورد تجليل قرار مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون