• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4441 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد

در مورد سيمونه بيلز؛ اعجوبه ژيمناستيك جهان

دختري كه قوانين فيزيك را زير پا گذاشته است

كانديك فردريك ترجمه: علي ولي‌اللهي

 

 

 

وسط افسردگي اين روزهاي جامعه امريكا كه ناشي از تيراندازي به مردم در خيابان‌ها، نژادپرستي افسارگسيخته و تجاوزهاي جنسي هاليوود و كلي موارد ديگر مي‌شود، مي‌توان چند دقيقه‌اي را به يك واقعه تاريخي كه شبيه به قصه‌هاي علمي تخيلي است، اختصاص داد. همين دو روز پيش سيمونه بيلز دختر ژيمناستي كه در ويترين ورزشكاران زن رقابت‌هاي المپيك ريو (با كسب 4 مدال طلا و يك برنز) قرار گرفته بود، همه قوانين گرانش را زير پا گذاشت و با انجام خطرناك‌ترين حركت ممكن بالانس تاريخ را به‌هم زد. او در مسابقات قهرماني امريكا تبديل به نخستين زن در جهان شد كه توانست تريپل دبل (تركيب سه حركت twist و دو حركتflip) كند. اگر اين حركت به اندازه‌اي كافي نيست تا او را اعجوبه بناميم، بايد بدانيد كه او در چوب موازنه نيز به نخستين ورزشكاري تبديل شد كه توانست دبل دبل كند. او نمايش خود را با دو پشتك و دو وارو به پايان رساند كه هرگز در تاريخ ديده نشده بود.

بعد از اين، او مانند يك ابرقهرمان عكسي از خودش در اينستاگرام منتشر كرد كه در آن لبخندي بزرگ و خنده‌دار به دوربين زده بود. او در مورد شكستن ركورد ژيمناستيك نوشت: «اين احساس مربوط به زماني است كه شما دو بار تاريخ را مي‌نويسيد... دو بار.» پيروزي او باعث شد روحيه جمعي ما حتي براي چند لحظه تغيير كند، زيرا اين زن، يك زن جوان سياهپوست و خوشحال است؛ زني كه در ورزشي موفق شده كه بيشتر رقبايش سفيدپوست هستند. درخشش زنان رنگين‌پوست در جامعه‌اي كه به سمت نژادپرستي حركت مي‌كند، همان چيزي است كه از آن به عنوان شادي خشمگين ياد مي‌شود.

اين يك واقعيت است كه بيلز مجبور به يادگيري ژيمناستيك در يك انجمن جهاني بود كه حاضر نبودند او را بپذيرند. پيش از آن هيچ زني با پوست قهوه‌اي نتوانسته بود آنجا به فعاليت بپردازد. تازه وقتي هم كه او و هم‌تيمي‌اش گابريل داگلاس به عضويت در آنجا نايل شدند، روزي نبود كه به خاطر نوع عضلات بدن يا حالت موهاي‌شان با انتقاد مواجه نشوند. كارلوتا فرليتو ژيمناست ايتاليايي كه بيلز در مسابقات سال 2013 براي كسب مدال طلا با او رقابت كرد، بعد از باخت گفت: «دفعه بعدي ما نيز پوست‌مان را سياه خواهيم كرد تا بتوانيم پيروز شويم.» البته او بعدها بابت اين حرفش عذرخواهي كرد. بگذاريد در مورد آنچه اتفاق افتاده است كاملا روشن باشيم. بيلز مانند پيشينيان خود يعني دومنيك داوس، اولين زن رنگين پوستي كه در سال 1994 موفق به كسب يك مدال فردي در ژيمناستيك شد، به هيچ عنوان به خاطر رنگ پوستش مدال نمي‌آورد. مدال‌هاي او به خاطر وضعيت جامعه يا مسائلي كه به چيزهاي سياسي مربوط است، نيست. او برنده مي‌شود چون واقعا بااستعداد است. من مي‌دانم كه شنيدن اين براي بعضي‌ها واقعا دشوار است اما فرليتو يا هر كس ديگري بايد با اين واقعيت كنار بيايد كه زنان رنگين‌پوست هيچ فرقي با زنان سفيدپوست ندارند، در هيچ زمينه‌اي. بيلز در ژيمناستيك مشغول است، ريحانا در موزيك يا سرنا ويليامز كه نماد تنيس زنان است. همه اينها قبل از اينكه موفق شوند با افرادي روبه‌رو بودند كه سعي داشتند احساس بدي در جامعه نسبت به زنان رنگين‌پوست موفق ايجاد كنند؛ كساني كه از كلمه «زنانه‌تر» زياد در صحبت‌هاي‌شان استفاده مي‌كنند. خود بيلز چند هفته قبل از المپيك ريو 2016 گفته بود: «بدن من براي ژيمناستيك ساخته شده، بنابراين از آن استفاده خواهم كرد.» كار او باعث شد نسل جديدي از علاقه‌مندان به ژيمناستيك وارد اين رشته شوند و مخاطبان زيادي نيز با زل زدن به تلويزيون حركات عجيب او را دنبال كنند. جايي كه او با وجود سفيدي غالب در اين ورزش، توانسته تمام توجهات را با قدرت فوق‌العاده‌اش جذب كند. حالا مهم نيست سايرين به اين امر اعتراف كنند يا نه.

اما فراتر از صحنه ورزش، بيلز همچنين ثابت كرده كه مي‌تواند بسيار هم شجاع باشد. او در سال 2018 و در جريان پرونده ننگين پزشك تيم ملي ژيمناستيك ايالات‌متحده كه متهم به سوءاستفاده جنسي از ورزشكاران شده بود، ايستاد و شهادت داد. او با ساير قربانيان در هشتگ #metoo نيز فعاليت كرد. موقعيت مثبت او در تبليغات نيز تثبيت شده است؛ جايي كه بيش از 3 ميليون دنبال‌كننده كه روز به روز بر تعدادشان افزوده مي‌شود، او را پيگيري مي‌كنند.

بيلز به هر حال زني است كه مجبور شده با چالش‌هايي غيرقابل تصور مواجه شود. اين چالش‌هايي است كه هر كسي در هر سني با آن مواجه مي‌شود، مخصوصا در مقابل مخاطبان زنده بين‌المللي. در اين فضا بيلز موفق شده به جهان لبخند بزند؛ در جهاني كه نفرت و عدم تحمل بر همه زندگي ما حاكم شده است، دختر جوان رنگين‌پوست به ما اميد داده است. منبع: The Guardia

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون