• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4445 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد

رهبر انقلاب در ديدار با رييس‌جمهور و اعضاي دولت:

چهل سال دوم براي ما بهتر و براي دشمنان بدتر خواهد بود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (چهارشنبه) در ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت، با اشاره به لزوم قدرشناسي مسوولان از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همكاري و هم‌افزايي قواي سه‌گانه، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو مساله مهم كشور خواندند و با تاكيد بر توجه كامل مسوولان به «توليد داخلي» به عنوان «كليد اصلي حل مشكلات موجود» نكات مهمي را درباره «رهايي كشور از وابستگي به درآمد نفت»، «توجه ويژه به بخش‌هاي پيشران اقتصادي نظير مسكن، كشاورزي و شركت‌هاي دانش‌بنيان»، «ضرورت تغيير نگاه به توليدكننده به عنوان رزمنده جنگ اقتصادي» و «لزوم جهت‌گيري و هدفگذاري پيشرفت اقتصادي به سمت تامين عدالت و ريشه‌كن كردن فقر» بيان كردند و مسوولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط با مقوله فرهنگ را به حساسيت بيشتر و مقابله جدي و هوشمندانه با هجوم همه‌جانبه دشمن به مباني ديني، انقلابي و اخلاقي فراخواندند.

رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي اين ديدار با تبريك عيد سعيد غديرخم و سالروز ولادت حضرت امام موسي بن جعفر عليه‌السلام و همچنين هفته دولت و گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر گفتند: هفته دولت شاخص و نشانه‌اي است كه با يادآوري خدمات و تلاش‌هاي يك‌سال گذشته، از يك طرف مي‌تواند مايه دلگرمي باشد و از طرف ديگر، چنانچه اين تلاش‌ها با دو شرط مهم «حركت جهادي» و «نيت الهي» همراه شود، زمينه‌ساز بركات زيادي در جامعه خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يكي ديگر از بركات هفته دولت را «ارزيابي اعضاي دولت از عملكرد يك‌ساله خود و نقاط قوت و ضعف آن» برشمردند و افزودند: مسوولان بايد دوران مسووليت را كه يك لطف الهي براي خدمت به مردم است، قدر بدانند و از اين طريق، براي عرصه بسيار دشوار آخرت زاد و توشه فراهم كنند. ايشان با اشاره به گذشت 6 سال از عمر دولت، تاكيد كردند: 2 سال باقيمانده از دوران دولت، مدت زمان كمي نيست و بايد به دور از گرفتار شدن در برخي آفات، مسائل مهم كشور را «اولويت‌بندي» و اولويت‌ها را يك به يك پيگيري كرد.

رهبر انقلاب اسلامي يكي ديگر از آفات دولت‌ها در طول سال‌هاي مختلف را «گرفتار شدن به فروع و حواشي» دانستند و گفتند: دولت در اين دو سال باقيمانده، از حواشي و مسائل فرعي كه متاسفانه با ظهور فضاي مجازي، امكان آن بيشتر هم شده است، فاصله بگيرد و مسائل اصلي را در اولويت كاري خود قرار دهد. رهبر انقلاب دو اولويت اصلي كشور را «اقتصاد» و «فرهنگ» برشمردند و در سخنان‌شان درباره موضوع اقتصاد با اشاره به تاثيرگذاري مشكلات موجود بر طبقات ضعيف و متوسط، توليد داخلي را كليد اصلي حل اين مشكلات خواندند و افزودند: البته به دست آوردن و چرخاندن اين كليد در قفل مشكلات اقتصادي آسان نيست اما بايد اين كار را انجام داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي علت نامگذاري امسال به نام «رونق توليد» را توجه به پيش‌بيني‌ها درباره افزايش كارشكني‌هاي بيگانگان برشمردند و خاطرنشان كردند: بهترين مقابله با اين دشمني‌ها، رونق توليد است كه به فضل الهي در اين زمينه حركتي در بخش‌هاي مختلف ديده مي‌شود كه به نوبه خود نشان‌دهنده ظرفيت‌هاي بالقوه در سراسر كشور است، بنابراين مسوولان بايد توليد داخلي را اساس كار قرار دهند. ايشان سپس در تبيين اولويت‌ها در زمينه اقتصاد، بر سه مساله تمركز كردند: «قطع وابستگي به صادرات نفت خام»، «توجه به پيشران‌هاي اقتصادي كه مي‌توانند موتور محركه ديگر بخش‌ها قرار گيرند» و «ضرورت تغيير نگاه مسوولان و دستگاه‌ها به توليدكنندگان.»

رهبر انقلاب، درآمد آسان صدور نفت خام را بلايي بزرگ دانستند و يادآور شدند: اين مشكل ديرينه واقعا به ضرر پيشرفت كشور تمام شده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به كشورهايي كه بدون توليد يك قطره نفت، به پيشرفت چشمگيري دست يافته‌اند، گفتند: حتي در شرايط غيرتحريمي نيز كنترل بازار نفت از جمله قيمت‌گذاري و ميزان خريد، دست مصرف‌كننده‌هاي بزرگ دنيا يعني كشورهاي غربي است و آنها مي‌توانند براساس منافع خود و جهت‌گيري‌هاي سياسي توليدكنندگان را تحت فشار بگذارند. ايشان تبديل نفت خام به فرآورده‌هاي مختلف را راه اصلي رهايي از وابستگي به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان كه بارها گفته شده است، مي‌توانيم با استفاده از انديشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده‌هاي فعلي نظير گاز و بنزين، در آينده به تركيبات و توليدات ديگري دست يابيم كه ارزش صادراتي آنها چندين برابر نفت خام باشد.

رهبر انقلاب اسلامي، توجه ويژه رييس‌جمهور، وزارت نفت و ديگر دستگاه‌ها را به ساخت پالايشگاه ضروري دانستند و افزودند: مشكل هزينه توليد پالايشگاه را نيز مي‌توان با نقدينگي موجود در كشور و مديريت قوي حل كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در زمينه رونق توليد، برخي بخش‌هاي اقتصادي را داراي قدرت تحريك و فعال كردن بخش‌هاي ديگر خواندند و گفتند: بايد به بخش‌هاي پيشران نظير مسكن، كشاورزي، خودرو، لوازم خانگي و همچنين اقتصاد دانش‌بنيان توجه ويژه كرد چراكه فعال شدن هركدام از اينها مي‌تواند بخش‌هاي مختلف ديگر را به حركت وادارد و حركت عمومي اقتصادي كشور را به كلي متحول كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نكته مهم ديگري، تغيير نگاه مجموعه دولت، مسوولان و دستگاه‌ها به توليدكنندگان را ضروري خواندند و با مقايسه توليدكنندگان با رزمندگان سال‌هاي دفاع مقدس تاكيد كردند: توليدكنندگان رزمندگان جنگ اقتصادي با دشمنان هستند و بايد با اين چشم به آنها نگاه كرد. ايشان با انتقاد مجدد از مشكلات موجود بر سر راه ايجاد واحدهاي توليدي گفتند: گاهي براي فعاليت يك واحد توليدي بايد نه از 7خوان، بلكه از ۷۰ خوان عبور كرد كه مسوولان بايد اين مشكل جدي را حل كنند و مقررات زايد و موانع توليد را رفع كرد.

رهبر انقلاب در همين زمينه، نگاه ويژه دولت به بنگاه‌هاي متوسط و كوچك را خواستار شدند و افزودند: اين نگاه ويژه، ركن اصلي در اقتصاد مقاومتي است كه همه مسوولان آن را پسنديده‌اند و قول اجرا داده‌اند كه البته كارهايي هم شده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: اگر به نكات گفته‌شده اهتمام جدي شود، تحريم‌ها واقعا به فرصت تبديل مي‌شود، همان‌گونه كه در ماه‌هاي اخير نيز چون واردات برخي كالاها دشوار شده، برخي مسوولان به شركت‌هاي دانش‌بنيان مراجعه كرده‌اند و مقداري از ظرفيت‌هاي جوانان، شركت‌هاي دانش‌بنيان، جهاد دانشگاهي و مجموعه‌هاي توليدي به كار گرفته شده است.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان‌شان رونق توليد را نيازمند 4 نهاده دانستند: «نيروي انساني»، «سرمايه»، «فناوري» و «مديريت اقتصادي». ايشان نيروي انساني ايراني را انصافا بي‌نظير برشمردند و گفتند: اين واقعيت امروز مورد اذعان انديشمندان برخي كشورهاي ديگر نيز قرار دارد. رهبر انقلاب اسلامي، نقدينگي حداقل ۱۸۰۰ هزار ميلياردي و نيز فناوري قابل‌قبول در بسياري از زمينه‌ها را دو نهاده ديگر خواندند و افزودند: اما در بخش مديريت اقتصادي با وجود تلاش‌هاي قابل‌تقدير، بايد با حساسيت بيشتر برنامه‌ريزي و عمل كرد تا مشكلات موجود در روند رونق توليد كاهش محسوس يابد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شكل‌گيري نوعي تحرك در سال جاري در زمينه‌هاي توليد صنعتي، كشاورزي، انرژي، پتروشيمي و لوازم خانگي را امري مبارك خواندند و با تاكيد بر لزوم تقويت كامل اين حركت افزودند: اين واقعيت نشان مي‌دهد كساني كه از بن‌بست در كشور حرف مي‌زنند، كاملا اشتباه مي‌كنند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه اين واقعيات بايد انگيزه و اميد و تلاش مديران را افزون‌تر كند، يك نكته بسيار مهم را درباره هدف رونق و پيشرفت اقتصادي كشور بيان كردند. ايشان گفتند: از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن كشور، مطلوب نيست؛ بلكه هدفِ پيشرفت اقتصادي، تأمين عدالت اجتماعي و ريشه‌كن كردن فقر است وگرنه مانند كشورهاي پيشرفت‌هاي مثل امريكا مي‌شويم كه طبقات ضعيف همچنان مشكلات عميقي دارند.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود با اشاره به «فرهنگ» به عنوان اولويت ديگر كشور، گفتند: در موضوع فرهنگ با حمله همه‌جانبه و جبهه وسيع بيگانگان مواجه هستيم و همه مسوولاني كه با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، بايد به اين موضوع توجه جدي داشته باشند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: دشمنان نظام اسلامي صراحتا مي‌گويند كه غلبه بر جمهوري اسلامي و حاكميت اسلام با جنگ نظامي و تحريم اقتصادي امكان‌پذير نيست و بايد با نفوذ فرهنگي و تاثيرگذاري بر ذهن‌ها و مغزها و تحريك هوس‌ها به اين هدف رسيد.

ايشان با اشاره به اقدامات سازمان‌يافته ضد فرهنگي و ضد ارزشي خاطرنشان كردند: بايد مانع نفوذ اين اقدامات سازمان‌يافته در توليدات فرهنگي همچون هنر، سينما، كتاب و تئاتر شد.

رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه «ما معتقد به بستن فضاي فرهنگي كشور نيستيم اما با ولنگاري فرهنگي به‌شدت مخالفيم» گفتند: ما در شرايطي هستيم كه جبهه مقابل ما و دستگاه‌هاي استكباري، همه امكانات فرهنگي و هنري خود را براي ضربه زدن به نظام اسلامي، به‌ كار گرفته‌اند و ما بايد برنامه‌ريزي جدي در مقابل اين جبهه داشته باشيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به برخي اقدامات ضدفرهنگي سازمان‌يافته اما پنهان در جامعه، افزودند: بايد دستگاه‌هاي فرهنگي اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صداوسيما و حتي دستگاه‌هاي اطلاعاتي روي اين مسائل به‌شدت حساس باشند. ايشان يكي از نكات مهم در عرصه امور فرهنگي را نقش مديران ارشد و مديران مياني دستگاه‌ها برشمردند و تاكيد كردند: اگر مديران درخصوص مسائل ديني، فرهنگي و اعتقادي دستگاه‌هاي تحت مديريت خود، علنا مراقبت و نقش‌آفريني كنند، قطعا تاثيرگذار خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي ابراز نگراني نسبت به مساله حجاب در جامعه را، بجا و صحيح دانستند و خاطرنشان كردند: حجاب يك حكم شرعي و يك مساله قانوني است و در اين زمينه بايد در درجه اول دستگاه‌هاي دولتي و حكومتي و مديران آنها مراقبت كنند تا براساس قانون عمل شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رعايت موازين ديني و ظواهر مذهبي را از جانب مديران در بدنه دستگاه‌ها تاثيرگذار دانستند و گفتند: بايد حركت ديني در كشور تقويت شود كه اين موضوع به پيشرفت‌هاي مادي نيز كمك خواهد كرد. ايشان در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم تعامل، همكاري و هم‌جهتي قواي سه‌گانه اشاره كردند و با تاييد سخنان رييس‌جمهور مبني بر ضرورت هم‌افزا بودن سه قوه، افزودند: در برخورد با متخلفان بايد منصفانه و عاقلانه و هوشمندانه عمل شود و دستگاه‌هاي نظارتي به ‌گونه‌اي عمل كنند كه از اقدامات آنها برداشت‌هاي تبعيض‌آميز و غرض‌آلود و مچ‌گيري صورت نگيرد.

رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه قوه مجريه مياندار و عهده‌دار وظيفه سنگين اداره كشور است، خاطرنشان كردند: همه بايد به اين واقعيت توجه كنند؛ البته مسوولان دولتي نيز بايد صبر و تحمل خود را افزايش دهند و براي كوچك‌ترين موضوع يا مشكلي، بي‌تابي نكنند.

«نترسيدن از دشمن» توصيه ديگر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به مسوولان دولت بود كه گفتند: برخي اوقات سخناني را مي‌شنوم كه نشانه بيمناك بودن از دشمن است، در حالي كه از دشمن واقعا نبايد ترسيد زيرا اين دشمن از ابتداي انقلاب اسلامي وجود داشته و هر كاري هم كه توانسته كرده اما به موفقيت نرسيده است. ايشان افزودند: امريكا، اروپا و حتي شوروي سابق در اين 40 سال هر اقدامي را كه مي‌توانستند عليه جمهوري اسلامي انجام دادند اما به نتيجه نرسيدند. البته آزار و اذيت و زحمت به وجود آورده‌اند ولي نتوانسته‌اند مانع از حركت و پيشرفت نظام اسلامي شوند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفت‌ها و افزايش توانايي‌هاي جمهوري اسلامي در عرصه‌هاي سياسي، دفاعي و اقتصادي تاكيد كردند: دشمن هيچ غلطي نمي‌تواند بكند و 40 سال دوم جمهوري اسلامي قطعا از 40 سال اول، براي ما بهتر و براي دشمنان بدتر خواهد بود.

رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنان خود به موضوع كشمير اشاره كردند و با ابراز ناراحتي از وضع مسلمانان اين منطقه گفتند: ما با دولت هند روابط خوبي داريم اما انتظار و توقع از دولت هند اين است كه سياستي منصفانه در قبال مردم نجيب كشمير در پيش بگيرد و به مردم مسلمان اين منطقه زور گفته نشود. ايشان وضعيت كنوني منطقه كشمير و اختلافات هند و پاكستان در اين زمينه را نتيجه اقدامات انگليس خبيث به هنگام خروج از شبه‌قاره هند دانستند و گفتند: انگليسي‌ها براي استمرار درگيري در كشمير، تعمدا اين زخم را در اين منطقه بر جاي گذاشتند. بهترين مقابله با اين دشمني‌ها، رونق توليد است.

 

«قطع وابستگي به صادرات نفت خام»، «توجه به پيشران‌هاي اقتصادي كه مي‌توانند موتور محركه ديگر بخش‌ها قرار گيرند» و «ضرورت تغيير نگاه مسوولان و دستگاه‌ها به توليدكنندگان.»

چرخاندن اين كليد در قفل مشكلات اقتصادي آسان نيست اما بايد اين كار را انجام داد.

درآمد آسان صدور نفت خام بلايي بزرگ است. اين مشكل ديرينه واقعا به ضرر پيشرفت كشور تمام شده است.

توليدكنندگان، رزمندگان جنگ اقتصادي با دشمنان هستند و بايد با اين چشم به آنها نگاه كرد.

گاهي براي فعاليت يك واحد توليدي بايد نه از 7 خوان، بلكه از ۷۰ خوان عبور كرد كه مسوولان بايد اين مشكل جدي را حل كنند و مقررات زايد و موانع توليد را رفع كرد

در ماه‌هاي اخير چون واردات برخي كالاها دشوار شده، برخي مسوولان به شركت‌هاي دانش‌بنيان مراجعه كرده‌اند و مقداري از ظرفيت‌هاي جوانان، شركت‌هاي دانش‌بنيان، جهاد دانشگاهي و مجموعه‌هاي توليدي به كار گرفته شده است.

رونق توليد نيازمند 4 نهاده است: «نيروي انساني»، «سرمايه»، «فناوري» و «مديريت اقتصادي».

از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن كشور، مطلوب نيست؛ بلكه هدفِ پيشرفت اقتصادي، تامين عدالت اجتماعي و ريشه‌كن كردن فقر است وگرنه مانند كشورهاي پيشرفته‌اي مثل امريكا مي‌شويم كه طبقات ضعيف همچنان مشكلات عميقي دارند.

از دشمن، واقعا نبايد ترسيد زيرا اين دشمن از ابتداي انقلاب اسلامي وجود داشته و هر كاري هم كه توانسته كرده اما به موفقيت نرسيده است. دشمن هيچ غلطي نمي‌تواند بكند و 40 سال دوم جمهوري اسلامي قطعا از 40 سال اول، براي ما بهتر و براي دشمنان بدتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون