• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4445 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد

اعتقاد، نه اقتدار

رهبر انقلاب اسلامي روز

گذشته در ديدار با مسوولان هيات دولت تاكيد كردند كه در موضوع مساله فرهنگ با بستن فضا موافق نيستند؛ همان طور كه گفتند با ولنگاري نيز مخالفند؛ بنابراين به عقيده نگارنده و با اتكا به بيانات رهبر انقلاب، بايد اذعان داشت كه در مساله فرهنگ، نه سلاح، نه پول و نه حتي قدرت و اقتدار كارايي ندارد و آنچه بايد وجود داشته باشد ولي متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته، اعتقاد، اخلاق و جذب حداكثري است. امروز بايد به عنوان مسوولان ديروز و امروز جمهوري اسلامي از خود بپرسيم كه در طول اين 41 سال گذشته تا چه اندازه مصالح و مواد لازم براي فرهنگ‌سازي در زمينه‌هاي فرهنگي را فراهم كرده‌ايم؟ البته گاهي قصور از ما مسوولان بوده و گاهي نيز نگذاشتند تا به نقطه مطلوب برسيم. گاهي نگذاشتند كه بگوييم صدا و سيماي دولتي به تنهايي نمي‌تواند در زمينه فرهنگ تاثيرگذار باشد و جامعه را به سمت مطلوب هدايت كند؛ بنابراين بايد در كنار آن «صدا و سيماي خصوصي» نيز وجود داشته باشد. همان طور كه در كنار دانشگاه‌هاي دولتي بايد دانشگاه آزاد براي پاسخگويي به نيازهاي جامعه وجود داشته باشد. امروز بايد اعتراف كنيم كه نتوانستيم بگوييم دولت بايد در زمينه فرهنگ فقط و فقط بايد حمايت و هدايت و نظارت را برعهده ‌داشته باشد و اين مردم و عموم جامعه هستند كه بايد نقش كارگزار و مجري را ايفا كنند. نگذاشتند كه ما نرم‌افزارهاي لازمه براي تحقق اين مهم را در كشور فراهم كنيم و با اتكا به اين رويكرد نرم در موضوع فرهنگ وارد شويم تا مردم به‌معناي واقعي لغت، خود را متصدي امور و ولي‌نعمت حاكمان بدانند و دولت و به طور كلي مجموعه حكومت را خادم خويش. حالا و پس از 41 سالي كه از عمر انقلاب اسلامي مي‌گذرد، به عقيده نگارنده جاي رييس و مرئوس عوض شده است. دولت در زمينه اقتصاد مالكيت 80 درصدي را عهده‌دار است، در حالي كه اقتصاد تمام دولتي نمي‌تواند پاسخگوي همه نيازهاي جامعه باشد، صدا و سيما نيز در زمينه فرهنگ از همين انحصار برخوردار است ولي همچنان ناكارآمد است و نتوانسته اهداف را برآورده كند. مسوولان امروز چاره‌اي ندارند جز پيگيري امور از طريق نرم و به دور از هرگونه سر و صدا و جنجال. بايد خود را از ميز مديريت عقب بكشيم و به مردم خط دهيم.

البته كه در اين بين نمي‌توان از رابطه تنگانگ ميان اقتصاد و فرهنگ گذشت. براي داشتن فرهنگ متعالي نيازمند اقتصادي متعالي هستيم و اين مهم محقق نمي‌شود، مگر با همراهي و همدلي قواي مجريه، مقننه و قضاييه. امروز نبود ارتباط تنگاتنگ و همه‌ جانبه ميان قواي سه‌گانه جمهوري اسلامي امري است غيرقابل انكار ولي ايران براي داشتن اقتصادي پيشرفته نيازمند قوانيني كارآمد است. همچنين كه نياز داريم به مقابله با فسادي همه‌جانبه و اجراي صحيح عدالت و اين امر محقق نخواهد شد، مگر با حضور پرصلابت مجلس در ميدان قانونگذاري، قوه‌قضاييه در ميدان مقابله با فساد و دولت در ميدان اجرا.

تكرار مكررات است اگر بگوييم كه رهبر انقلاب سال جاري را سال رونق توليد نام گذاشتند تا اقتصاد ايران و معيشت ايرانيان بيش از پيش به سوي پيشرفت حركت كند؛ بنابراين هر سه قوه و تمام دستگاه‌هاي مسوول در اين زمينه بايد به طور همه‌جانبه وارد شوند تا اوضاع از آنكه امروز شاهدش هستيم، بهتر شود. بهبودي كه اگر در اقتصاد حاصل شود در زمينه‌هاي ديگر همچون فرهنگ نيز اجرايي خواهد شد. اگر مي‌خواهيم اقدامات‌مان پاسخگوي نيازهاي‌مان باشد بايد بر اساس اصول صحيح اقدام كنيم. البته در اين بين نقش مردم نيز قابل‌انكار نيست. مردم نيز بايد با انصاف و اخلاق حسنه و قناعت برخورد كنند تا اوضاع ايران با كمك همه ايرانيان از مسوول گرفته تا غيرمسوول، بهتر از امروز و ديروز شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون