• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4447 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳ شهريور

دغدغه‌هاي امروز هنر موسيقي

كيوان ساكت

زماني كه بپذيريم هنر به ويژه هنر موسيقي، در رشد جامعه، اخلاق و فرهنگ نقش مهمي دارد و باعث بالا رفتن احساس آرامش و امنيت در جامعه مي‌شود؛ آن‌وقت بايد براي چگونگي اشاعه هنر در جامعه و همچنين براي برگزاري كنسرت‌ها، برنامه‌ها و آشنايي هر چه بيشتر مردم با هنر ارزشمند موسيقي، نگران باشيم.

اما در سال‌هاي اخير شاهد رانت‌هايي هستيم كه سبب توليد و عرضه خوانندهاي پاپ به صورت يك ماركتينگ با سطح نازل فرهنگي و تبليغات وسيع روي كار آنها شده است. خواننده‌هايي كه اغلب‌ از كيفيت قابل قبولي برخوردار نيستند؛ چه از لحاظ استعداد و تجربه كاري و چه از نظر دانش موسيقي. وجود گسترده اين خوانندگان سطح پايين باعث شده سطح سليقه مردم به‌شدت نزول كند و مشكلات بسياري را براي توليد و عرضه موسيقي‌هاي ارزشمند ايراني و كلاسيك به وجود بياورد. كنسرت‌هايي خالي از ارزش هنري كه صرفا به چشم يك ماركت به آن نگاه مي‌شود برگزار مي‌شود و در اين كنسرت‌ها خواننده صرفا يك كالاي تجاري است تا هنري؛ تا جايي كه تهيه‌كنندگان اين برنامه‌ها نيز از بيان اين موضوع در رسانه‌ها هيچ ابايي ندارند.

موضوع ديگري كه باعث سخت‌تر شدن برگزاري كنسرت و نيز بالاتر رفتن قيمت بليت براي علاقه‌مندان شده است و كار را براي برگزاركنندگان دشوار مي‌كند موضوع ده درصدي است كه قرار شده از محل درآمد كنسرت‌ها برداشته شود و هنوز هم ساز و كار اين اتفاق مشخص نيست و دستورعمل آن پوشيده در ابهام است. وجود چنين موضوعاتي حتي اگر در سطح شايعه و حرف هم باقي بماند به آشفته‌تر شدن بازار موسيقي دامن مي‌زند. اينها بخشي از دغدغه‌هايي است كه هنرمندان عرصه موسيقي با آن درگير هستند.

هفته گذشته اجرايي در بوستان آب و آتش داشتم كه به همت شهرداري انجام شد و طبيعتا بليت براي همه مردم رايگان بود. اين رخداد تازه‌‌اي است كه در تهران انجام مي‌شود و مي‌توان نسبت به آن خوش‌بين بود كه مردم از هر قشر و طبقه‌اي، حتي آنها كه قدرت خريد بليت كنسرت را ندارند فرصت اين را پيدا مي‌كنند كه به شكل موثر و خوبي با موسيقي درست آشنا شوند. به عقيده من بخشي از فعاليت‌هاي ارشاد نيز بايد به اين سمت حركت كند كه هنر ارزشمند را در عرصه عمومي جامعه گسترش دهد. رسانه‌ها در اين حوزه تا حد توان بازتاب اخبار و پيگيري موضوعات را انجام مي‌دهند. اين دولت و وزارت ارشاد است كه مي‌تواند نقش سازنده، اجرايي و موثرتري را در اشاعه فرهنگ و هنر، به ويژه هنر موسيقي داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون