• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4448 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ شهريور

در كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس

درخواست پايداري‌ها براي سلب عضويت عليرضا رحيمي در هيات‌رييسه رد شد

درخواست 32 نماينده عمدتا‌ اصولگراي پارلمان براي آنچه با عنوان «سلب صلاحيت عليرضا رحيمي از عضويت در هيات‌رييسه» به سرخط اخبار روزهاي گذشته راه يافته بود، با مخالفت اعضاي كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس رد شد تا اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس همچنان به كار خود به عنوان عضوي از هيات رييسه پارلمان ادامه دهد. شنبه 26 مردادماه كه در تقويم‌هاي رسمي كشور به عنوان روز جانبازان و آزادگان ثبت شده، عليرضا رحيمي، نماينده آزاده مجلس از دريافت نامه‌اي از سوي كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس خبر داد و با لبخندي تلخ به خبرنگار «اعتماد» گفت كه دريافت اين نامه شكايت در «روز آزادگان» برايش «جالب» بوده است. اين شد كه در شماره روز 27 مردادماه در گزارشي با تيتر «عليه نماينده آزاده» ابعاد مختلف اين شكايت عجيب اما نه‌چندان كم‌نظير در پارلمان را بررسي كرديم. شكايتي كه پيش از اين، لااقل يك مورد ديگر در همين دوره دهم مجلس سابقه داشته و جالب آنكه اگر آن زمان، گروهي از اصولگرايان نزديك به جبهه پايداري در مجلس عليه علي مطهري و محمدعلي وكيلي به ‌دليل ديدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، طرح شكايت كرده و خواستار سلب صلاحيت‌شان از حضور در هيات رييسه پارلمان شده بودند، اين‌بار علت شكايت همان طيف از نمايندگان مجلس از عليرضا رحيمي، ديگر عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه و تلاش آنها براي سلب صلاحيت او از حضور در هيات رييسه، صرفا طرح سوال از وزير دفاع بوده است. شكاياتي كه البته هر دو بي‌نتيجه ماند و در روزگاري كه مجلس و نمايندگان از هر سو تحت تحديد اختيارات قرار گرفته‌اند، لااقل خود بهارستان‌نشينان، زمين بازي و فعاليت خود در صحن سبز بهارستان را كوچك‌تر نكنند.

شرح جلسه كميسيون رسيدگي به شكايت

شرح غائله را شايد بهتر آن باشد كه به ‌تفصيل در گزارش 26 مردادماه همين روزنامه بخوانيد اما شرح جلسه ديروز كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي و راي اين كميسيون در رد درخواست 32 نماينده شاكي رحيمي را اينجا دنبال خواهيد كرد. غلامرضا كاتب كه در اين رابطه با خبرگزاري خانه‌ملت گفت‌وگو مي‌كرد، در توضيح نشست روز گذشته كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس گفته است: بر اساس ماده ۲۴ آيين‌نامه داخلي مجلس هنگامي كه ۲۵ نفر از نمايندگان نسبت به عملكرد يك نفر يا اعضاي هيات رييسه اعتراض داشته باشند، مي‌توانند تقاضاي سلب عضويت فرد مورد نظر در هيات رييسه را مطرح كنند. اين نماينده عضو فراكسيون مستقلين ولايي كه البته مدتي است بيش از گذشته به ‌سمت راست گرايش پيدا كرده، اضافه كرد: آقاي عليرضا رحيمي در خصوص انتشار فيلم اعترافات و مستند مربوط به دوتابعيتي‌ها و علت پخش آن در جلسه علني از سوي كريمي‌قدوسي كه پيش از اين توسط سازمان اطلاعات سپاه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي پخش شده بود، از وزير دفاع سوال كرد، در همين راستا ۳۲ نفر از نمايندگان مجلس تقاضاي سلب عضويت او را به كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس ارايه كردند.

رييس كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مي‌گويد: نمايندگان معترض اذعان داشتند كه سوال مذكور به وزير دفاع مرتبط نبوده و چرا آقاي رحيمي با علم به اينكه عضو هيات‌رييسه مجلس هستند، اين سوال را بر خلاف آيين‌نامه داخلي مجلس مطرح كردند، از لحاظ محتوايي نيز ۳۲ نماينده اظهاراتي را عنوان كردند و يادآور شدند كه سوال مربوط به سپاه پاسداران به حاكميت مرتبط است و قابل طرح در مجلس نيست. اين نماينده اصولگراي مجلس يادآور شد: كميسيون آيين‌نامه داخلي مجلس بر اساس قانون، هيات رسيدگي به اعتراضات را با حضور همه روساي كميسيون‌ها و اعضاي كميسيون آيين‌نامه داخلي مجلس در دو جلسه تشكيل داديم. نمايندگان معترض نظرات خود را مطرح كردند و آقاي رحيمي نيز به عنوان عضو هيات رييسه مجلس دفاعيات خود را بيان كرد. كاتب در پايان گفته است: در نهايت اين موضوع در كميسيون به راي گذاشته شد، بنابراين سلب عضويت عليرضا رحيمي از هيات رييسه مجلس راي نياورد لذا ايشان مي‌تواند به عنوان عضو هيات‌رييسه به فعاليت خود ادامه دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون