• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4448 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ شهريور

وزير اطلاعات مطرح كرد

تمركز سرويس‌هاي جاسوسي بر بخش‌هاي غيرمتغير حكومت

«هيچ‌وقت همچون سال‌هاي اخير، تقرب و نزديكي به دشمن را به عناصر خودي نداشتيم، در جاهايي جاسوس كشف كرديم كه وقتي گزارش آن را به مسوولان داديم دچار شگفتي شدند. مساله نفوذ توسط سرويس‌هايي با تابلوهاي علمي، صنعتي و بازرگاني انجام مي‌شود. دشمن خيلي روي بخش‌هاي متغيرِ حكومت سرمايه‌گذاري نمي‌كند. آنها بر جاهاي ثابت سرمايه‌گذاري مي‌كنند تا سرمايه‌گذاري آنها اثرگذار باشد. اولويت اداره نفوذ بر بخش‌هايي از دولت كه به صورت دوره‌اي تغيير مي‌كنند، نيست؛ بلكه در لايه‌هاي ثابت سرمايه‌گذاري بلندمدت مثلا ۲۰ ساله انجام مي‌شود.» اين جملات بخشي از صحبت‌هاي حجت‌الاسلام سيدمحمود علوي در برنامه ديشب گفت‌وگوي ويژه خبري است؛ برنامه‌اي كه ظاهرا به‌ دليل فرا رسيدن هفته دولت و در شرايطي روي آنتن شبكه دوم سيما رفت كه در هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته، صحبت از مفاسد و برخورد با مفسدان اقتصادي، بحث اصلي فضاي سياسي- رسانه‌اي كشور است. موضوعي كه بسياري از ناظران را به بهت واداشته و جالب آنكه اين بازداشت‌ها و برخوردها هم شامل مسوولان نهادهاي انتخابي همچون نمايندگان مجلس بوده و هم شامل نهادهاي انتصابي و مديراني كه لزوما هر چهار سال تغيير نمي‌كنند.

حجت‌الاسلام علوي با اشاره به اينكه تاكنون بخش عظيمي از برنامه كشور متكي به صادرات نفت بوده است، گفت: برخي از دولت‌ها در شرايط ۸ دلار و ۱۰ دلار نفت را به صورت بشكه‌اي فروخته و كشور را اداره كردند لذا در اين شرايط اداره كشور به سادگي ميسر نيست و برخي ديگر از دولت‌ها با قيمت‌هاي ۸۰ دلار، ۱۰۰ دلار و حتي ۱۴۰ دلار كشور را اداره كردند، لذا اداره كشور با درآمدهاي متفاوت فرق مي‌كند. او تصريح كرد: اين دولت جزو استثنايي‌ترين دولت‌هاي ۴۰ ساله انقلاب است زيرا بي‌سابقه‌ترين وضعيت‌ها و تحريم‌ها را در اين دولت شاهد بوديم و در شرايطي كه شوراي امنيت و سازمان ملل را داشتيم بخشي از بانك‌ها با ما مبادلات داشتند، اما اكنون شاهد مبادلات بانكي نيستيم تا ارز وارد كشور شود.

وزير اطلاعات در ادامه با اشاره به اينكه بي‌سابقه‌ترين تخريب‌ها را در اين دولت توسط بيگانگان و حتي در درون كشور با نامهرباني عناصر خودي و داخلي داشتيم، افزود: متاسفانه بر تخريب‌ها كلمه نقد را گذاشتند. علوي ادامه داد: اين دولت اداره كشور را به خوبي انجام داد و در حالي كه ما مشكلات ناشي از تحريم را داريم، دولت در اين شرايط قيمت ارز را مهار كرد و كاهش داد و نگذاشت شرايط به آن بدي كه مورد نظر ترامپ بود برسد. او با اشاره به اينكه در بسياري از كالاها روند نزولي قيمت‌ها شروع شده است، گفت: اگر تدابير دولت نبود، با تحريم، قيمت‌ها ۸ برابر مي‌شد، اما دولت جلوي آن را گرفت. دولت توانسته است قيمت ارز را ثابت نگه داشته و كاهش دهد و طبيعي است تا اين كاهش قيمت به كالاهاي اساسي برسد كمي زمان صرف مي‌شود.

علوي خاطرنشان كرد: در شرايطي كه صادرات نفت ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه و قيمت آن هر بشكه ۱۲۰ دلار بود، پرداخت ۵۲ هزار ميليارد تومان يارانه كار سختي نبود، اما در شرايطي كه صادرات نفت با كمترين قيمت به كمترين حد خود رسيده پرداخت ۵۲ هزار ميليارد تومان يارانه شبيه معجزه است كه البته دولت اين كار را انجام داده است. او در ادامه با اشاره به اينكه هيچ دستگاهي را بدون اشكال و خطاي مديريتي نمي‌بينيم، گفت: در شرايط تحريم كار كردن ساده نيست لذا اكنون با دقتي كه مديران دارند توانستند اين شرايط سخت را مديريت كنند به طوري كه در ايران با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و با تدبير دولت و بالا بردن آستانه صبر مردم در مقابل مشكلات ناشي از تحريم، از تحريم عبور كرده‌ايم. تحمل تحريم در ايران نهادينه شده و ملت و دولت خود را با تحريم‌ها وفق داده‌اند.

وزير اطلاعات با اشاره به اينكه نمي‌توان اثر تحريم‌هاي دشمن را بر قيمت كالاها ناديده گرفت، افزود: دولت موفق شده است تا از اين مرحله عبور كند در شرايطي كه ملت ايران اين فشارها را ناشي از ناكارآمدي مسوولان بدانند در اين صورت از نظام فاصله مي‌گيرند، ولي اما اگر افكار ملت اين باشد كه اين مساله نتيجه كار دشمن است مي‌توان در برابر دشمن مقابله كرد لذا بايد واقع‌بين بود و واقعيت‌ها را بگوييم؛ اگر نسبت به دولت احساس مثبت نداريم به گونه‌اي عمل نكنيم كه در زمين ترامپ بازي كنيم. او در ادامه با اشاره به دو ركن اثرگذار در شكوفايي اقتصاد افزود: در جايي كه امنيت نباشد فعال اقتصادي نمي‌تواند سرمايه‌گذاري انجام دهد لذا بايد سرمايه‌گذار احساس امنيت كند. در شرايط جنگ اقتصادي رهبر معظم انقلاب فرمودند: توليدكنندگان رزمندگان جنگ اقتصادي هستند و از آنها به اين عنوان تعبير شده است بايد از فعالان اقتصادي و توليدكنندگان حمايت كنيم تا توليد رونق پيدا كند پس بايد موانع توليد را از سر راه ‌برداريم. وزير اطلاعات همچنين با بيان اينكه بايد امنيت اقتصادي را در عرصه‌هاي توليد و خدمات ايجاد كنيم، ادامه داد: هر كسي كه خدمات شغلي ايجاد مي‌كند بايد از آن حمايت كرد البته در هر صنفي اشكال، خطا و انحراف وجود دارد و بايد متناسب با خطا و اشكال، انحراف و فساد رفتار كرد تا اشكالات برطرف شود. هر خطايي را نمي‌توان فساد ناميد، وزارت اطلاعات با همه اينها به گونه‌اي رفتار مي‌كند كه هم سلامت اقتصادي و هم امنيت اقتصادي داشته باشيم.

علوي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه وزارت اطلاعات در زمينه دلالان بازار ارز موارد بسياري را شناسايي كرده است، گفت: بخشي از ناامني‌هاي اقتصادي نتيجه فساد اقتصادي است، وقتي افراد را شناسايي مي‌كنيم آنها متهم هستند چه در زمينه دلالي ارز و چه در زمينه تعرض به زمين‌هاي منابع طبيعي، بالاي يك ميليون هكتار تجاوز به زمين‌هاي منابع طبيعي را كشف كرده‌ايم و در اختيار قوه قضاييه قرار داديم و اينها به بيت‌المال بازگشتند، سالي بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي را شناسايي و به سازمان امور مالياتي معرفي مي‌كنيم.

وزير اطلاعات با اشاره به اينكه دستگاه اطلاعات ممكن است در متهم كردن افراد اشتباه كند و به همين دليل است كه وقتي فردي متهم مي‌شود آن را رسانه‌اي نمي‌كنيم، افزود: وقتي اتهام افراد را در مرحله رسانه‌اي كنيم، ممكن است براي دستگاه‌هاي قضايي مشكل ايجاد شود، ممكن است مردم بين متهم و مجرم تفاوت قائل نشوند لذا اگر حكم به برائت باشد خيلي‌ها مي‌گويند موضوع ماست‌مالي شده است. از نظر قانون اساسي بايد زماني فساد رسانه‌اي شود كه مجرميت طرف مقابل صادر شده باشد.

وي در ادامه با بيان اينكه بحث اقتصاد با تروريسم فرق مي‌كند، گفت: بحث تروريسم از خارج از كشور صورت مي‌گيرد كه راهكارهايي براي كشف آن داريم، در تروريسم تيمي از خارج از كشور يا در داخل مي‌خواهد شكل بگيرد كه مي‌خواهد اقدامي تروريستي انجام دهد ما براي كشف آن راهكارهايي داريم و به آنها ضربه مي‌زنيم در فساد اقتصادي اينگونه نيست كه در يك برهه كوتاه شكل بگيرد، گاهي يك فساد اقتصادي ۲، ۳ سال يا ۵ سال طول مي‌كشد تا شكل بگيرد، زماني يكي از بانك‌ها يك سلسله وام‌هاي بي‌حسابي را به افراد مي‌دادند؛ در سال ۸۵ اين حركت شروع شده بود و ما در آخر سال ۹۲ آن را كشف كرديم و در سال ۹۳ اين حركت فسادآلود را متوقف كرديم، لذا در فساد اقتصادي زمان مي‌برد تا مفسده شناخته و شناسايي شود، كشف مفاسد اقتصادي پيچيدگي و زمان‌بر بودن آن مانند كشف تيم‌هاي تروريستي نيست.

علوي با اشاره به اينكه اگر كار وزارت اطلاعات نباشد حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد از اين مفاسد اقتصادي كه زير ضربه رفته‌اند، پنهان مي‌ماند و زير ضربه نمي‌رود، افزود: وزارت اطلاعات فعاليت‌هاي دشمن را رصد مي‌كند و هر جا و هر سنگري را بي‌مدافع ببيند از همان جا ورود پيدا مي‌كند و ضربه مي‌زند. نبايد هيچ نقطه‌اي از كشور را در همه زمينه‌هاي كشور خالي بگذاريم، زيرا دشمن از همان‌جا وارد مي‌شود.

وزير اطلاعات با اشاره به اينكه دشمن هوشمندانه همه سنگرها را رصد مي‌كند، ادامه داد: دشمن از سنگرهايي كه خالي باشد از همان جا نفوذ پيدا مي‌كند و با القاي سياست‌هاي مسموم خود مي‌تواند به كشور آسيب برساند. ما در تمام عرصه‌ها بايد هوشمندانه اشراف كامل اطلاعاتي داشته باشيم تا بتوانيم جلوي نفوذ را بگيريم.

او با اشاره به اينكه از يك نقطه احتمال يك اشكال مديريتي يا فساد مديريتي ممكن است خود را بالاخره نشان دهد، گفت: ما با ديدن اولين نشانه نمي‌توانيم برخورد كنيم وقتي يك نشانه را مي‌بينيم رادار اطلاعاتي ما روي آن نقطه فساد متمركز مي‌شود. اولويت ما اين است كه از مديران كشور صيانت كنيم و متذكر مي‌شويم كه آن مسيري كه مي‌روند عاقبت خوبي ندارد، ما در عرصه صيانت از مديران كاركرد بسيار عظيمي داريم.

اما علوي در ادامه به موضوع «نفوذ» نيز پرداخت. بحثي كه در ابتداي همين گزارش نيز به نقل از اين مقام دولتي مورد اشاره قرار گرفت. وزير اطلاعات گفته كه «تشكيلاتي به نام اداره كل نفوذ در 3 قسمت راه‌اندازي شده» و در ادامه به اين پرداخت كه «مساله نفوذ توسط سرويس‌هايي با تابلوهاي علمي، صنعتي و بازرگاني انجام مي‌شود.» او با تاكيد بر اينكه سرويس‌هاي جاسوسي معمولا به ‌سراغ بخش‌هاي متغير حكومت همچون دولت نمي‌روند و عمده سرمايه‌گذاري اطلاعاتي خود را بر بخش‌هايي از حاكميت متمركز مي‌كنند كه كمتر در گذر زمان دستخوش تغيير و تحول مي‌شوند، ادامه داد: كشف كردن اينها، كار ساده‌اي نيست؛ كشف كردن عناصر نفوذي خيلي مشكل است، به طوري كه در قالب دلسوزي براي نظام مسائلي را مطرح مي‌كنند كه به باورهاي مردم و نظام آسيب مي‌زند.

علوي با اشاره به اينكه وقتي آثاري از فساد را در يك دستگاه يا مديريتي مي‌بينيم اولويت اول ما صيانت است، ادامه داد: مديري كه سال‌ها مديريت كرده و تجربه به دست آورده سرمايه نظام است، وقتي اين مدير زمين بخورد نظام هم خسارت مي‌بيند. اگر بتوانيم مديران‌مان را صيانت كنيم تا آسيب نبينند طبيعي است كه به نفع نظام است، اما وقتي ببينيم كه يك نفر به تذكرهاي دوستانه و هشدارهاي محترمانه و اخطارهاي مشفقانه جواب نمي‌دهد و اصرار بر مسير خطا داشت با او برخورد قضايي صورت مي‌گيرد.

وزير اطلاعات در پايان تاكيد كرد: در اين مقطع كمترين اقدامات تروريستي را داشتيم، ترور دانشمندان هسته‌اي ايران را نداشتيم و كمتر از هر مقطع ديگري اقدام تروريستي كشف كرديم. ركن اصلي وزارت اطلاعات خود مردم هستند به طوري كه هر جا مورد مشكوكي را ببينند اطلاع‌رساني مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون