• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4448 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ شهريور

نگراني وزارت بهداشت از اپيدمي ايدز و هپاتيت C در معتادان تزريقي

گروه اجتماعي| رييس مركز مديريت پيوند و درمان بيماري‌هاي وزارت بهداشت از اپيدمي هپاتيت C و HIV بين معتادان تزريقي ابراز نگراني كرد. مهدي شادنوش، از نتايج مطالعاتي خبر داد كه اعلام مي‌كند از هر دو معتاد تزريقي، يك نفر به ويروس هپاتيت C و از هر 8 معتاد تزريقي، يك نفر به HIV مثبت مبتلاست و افزود: «سال ۹۴ بيشترين ميزان مصرف مربوط به ترياك و مشتقات آن بوده كه فقط ۱۹ درصد موارد، مصرف خوراكي داشته اما ۳.۴ درصد، مصرف تزريقي و ۱.۳ درصد به صورت استنشاقي مصرف شده است.»

سال گذشته، سيد مويد علويان؛ رييس شبكه هپاتيت ايران هشدار داده بود كه در حال حاضر حدود 186 هزار مبتلاي هپاتيت C در كشور وجود دارد كه اغلب مبتلايان، معتادان تزريقي يا زندانيان هستند و افزوده بود: «بسياري از معتادان تزريقي سابقه اشتراك در وسايل تزريقي را اعلام نمي‌كنند اما معمولا اولين نوبت تزريق، در نتيجه تشويق دوستان و قرض گرفتن وسايل آنها اتفاق مي‌افتد و اشتراك در وسايل تزريق، حتي در يك نوبت هم مي‌تواند خطر انتقال هپاتيت C را ايجاد كند، چون اعتياد تزريقي از علل مهم ابتلا به هپاتيت C است. بعضي از معتادان تزريقي تصور مي‌كنند كه تعويض سر سوزن سرنگ‌هاي مورد استفاده، مانع از انتقال ويروس هپاتيت مي‌شود در حالي كه اشتراك در كليه وسايل مورد استفاده در تزريق مانند سرنگ و سر سوزن آلوده به خون، موجب انتقال ويروس‌ها از فردي به فرد ديگر است.»

نگراني شادنوش از بابت اپيدمي هپاتيت سي و اچ‌آي‌وي ايدز در معتادان تزريقي در حالي است كه سه سال قبل، نتايج مطالعات ١٠ ساله وزارت بهداشت تاييد مي‌كرد كه شيوع اچ‌آي‌وي ايدز در مصرف‌كنندگان تزريقي مواد مخدر به مرحله اپيدمي متمركز رسيده است. اپيدمي متمركز، زماني تاييد مي‌شود كه بيش از 5 درصد يك گروه جمعيتي (غير از جمعيت عمومي) به يك بيماري مبتلا باشند. در اين مطالعه، تعداد معتادان تزريقي در كشور حدود 250 هزار نفر برآورد شد كه 13.8 درصد آنها در زمان انجام مطالعه، آلوده به ويروس اچ‌آي‌وي بودند. فعالان مراكز گذري كاهش آسيب اعتياد تاييد كرده‌اند كه تعداد اين افراد طي 5 سال گذشته به دليل گراني قيمت شيشه و ارزاني قيمت هرويين رو به افزايش رفته اما در سوي مقابل، بالا بودن ناخالصي هرويين، تاثيرگذاري اين ماده مخدر را كاهش داده و مصرف‌كنندگان براي دريافت تاثير آني به تزريق هرويين روي آورده‌اند.

شادنوش در ادامه ابراز نگراني خود افزود: «امروز نگراني اصلي ما شيوع بيماري هپاتيت است. در خصوص گسترش بيماري‌هايي همچون هپاتيت و HIV، تمركز بخش‌هاي مختلف وزارت بهداشت همچنان بر HIV و نهادينه كردن تست آن در مراكز اقامتي و سرپايي درمان اعتياد است، اما معضل جديدتر ما مساله هپاتيت است.»

در حالي كه هفته گذشته، اسكندر مومني؛ دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد كه در آخرين جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر كه ابتداي مرداد ماه و به رياست رييس‌جمهوري تشكيل شد، مصوب شد كه وزارت بهداشت، براي 10 هزار معتاد خياباني مبتلا به بيماري‌هاي عفوني يا زخم‌هاي باز، مركز نگهداري جداگانه‌اي ايجاد كند، شادنوش كه مسووليت كميته درمان اعتياد را برعهده دارد، تاكيد كرد: «در خصوص بيماران مبتلا به HIV و هپاتيت به صورت رسمي بارها اعلام شده كه كمپ‌ها اجازه جداسازي اين دسته از بيماران را از ساير درمان‌پذيران ندارند. اين افراد بايد شناسايي و معرفي شوند و درمان خود را در كنار ساير افراد درمان‌پذير ادامه دهند. اين پروتكل درماني است كه با مرجعيت وزارت بهداشت و طي صورت‌جلسات مختلف به ذي‌نفعان از جمله قوه قضاييه، نيروي انتظامي و سازمان بهزيستي اعلام شده است. بنابراين نبايد به دليل نوع بيماري اين افراد جداسازي يا رهاسازي شوند و بايد درمان خود را كه البته رايگان و بر عهده مراكز بهداشتي و درماني است به صورت كامل دريافت كنند. البته براي آن تعداد از معتادان خياباني كه داراي زخم باز هستند، در تهران و شهرستان‌ها بيمارستان‌هاي معيني تعيين شده كه بايد افراد به آنجا منتقل شوند و درمان خود را كامل كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون