• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4448 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ شهريور

شنبه شب در فوتبال اروپا چه گذشت

تئاتر روياها در حال فروپاشي است

علي ولي‌اللهي

منچستريونايتد در سومين هفته از ليگ برتر انگليس در خانه مقابل كريستال‌پالاس شكست خورد. اين نتيجه بعد از برد در اولين هفته مقابل چلسي و تساوي در هفته دوم مقابل وولورهمپتون براي شياطين سرخ به دست آمد. چهار امتياز از سه بازي؛ مطمئنا هيچ كس در شهر منچستر گمان نمي‌كند با اين وضعيت يونايتد به جايگاه خاصي در پايان فصل دست پيدا كند. شايد اين وضعيت را بتوان به نوعي نابودي تدريجي تيمي دانست كه در سال‌هاي گذشته هميشه به عنوان شانس اول قهرماني در ليگ جزيره معرفي مي‌شد. نابودي تدريجي تئاتر روياها.

منچستريونايتد قصد داشت با پيروزي مقابل كريستال‌پالاس در خانه شرايط را دوباره براي درخشيدن در ليگ مهيا كند. اما خط دفاعي فاجعه اين تيم كه حتي با آمدن مگواير 80 ميليون پوندي هم درست نشده، به راحتي دو گل را تقديم تيم روي هاچسون كرد.گل اول بازي با سه ضرب براي پالاس به ثمر رسيد. ضربه دروازه‌بان، سايش توپ توسط جفري شلوپ و تك‌به‌تك شدن جردن آيو با دخه‌آ. بعد از اين كل منچستر تلاش كرد تا گل تساوي را ثمر برساند. اما نقشه‌هاي خط حمله منچستر كاملا قابل پيش‌بيني و بي‌اثر بودند. البته يونايتدي‌ها در دقيقه 68 صاحب يك ضربه پنالتي شدند كه رشفور آن را از دست داد. از دست دادن اين پنالتي بعد از اينكه پوگبا هفته پيش در بازي با وولوز يك پنالتي را از دست داده بود، نشان داد بحران پنالتي در منچستر جريان دارد. در طول هفته گذشته همه در مورد پنالتي از دست رفته پوگبا مي‌گفتند و سولشر در نهايت با قاطعيت اعلام كرد كه از اين پس رشفورد پنالتي زن اول تيم است. حملات يونايتد در دقيقه 89 به ثمر رسيد و جيمز با يك ضربه تماشايي گل تساوي را براي تيمش به ثمر رساند. اما در حالي كه هواداران يونايتد منتظر بودند تيم‌شان كام‌بك بزند، اين پالاسي‌ها بودند كه با يك حمله جدي توانستند گل برتري را روي اشتباه مدافعين و گلر منچستر به ثمر برسانند تا سه امتياز با ارزش را از اولدترافورد با خود به خانه ببرند. اين نتيجه باعث شده فشارها روي سولشر و شاگردانش به بالاترين ميزان خود برسد. منچستري‌ها به هيچ‌وجه باور نمي‌كنند تيم‌شان در همان سه بازي ابتدايي 5 امتياز از صدر جدول عقب افتاده باشد.

 

ليورپول بي‌رحم

شنبه شب و در بندر ليورپول يكي از حساس‌ترين بازي‌هاي هفته سوم ليگ برتر انگليس برگزار شد. ليورپول در آنفيلد از آرسنال پذيرايي كرد و در نهايت با سه گل اين تيم را راهي لندن كرد. شاگردان يورگن كلوپ كه فصل را با دو برد مقابل نوريچ و ساوتهمپتون آغاز كرده بودند، مقابل تيمي قرار گرفتند كه مثل خودشان با 6 امتياز از دو بازي ابتدايي وارد هفته سوم شده بود. در اين بازي شاگردان امري بازي را بهتر آغاز كردند و موقعيت‌هايي نيز به دست آوردند اما موفق نشدند به گل برتري دست پيدا كنند. در اواخر نيمه دوم سانتر الكساندر آرنولد با ضربه سر ماتيپ به طاق دروازه توپچي‌ها رسيد تا ليورپول با پيروزي راهي رختكن شود. در آغاز نيمه دوم اما آتش‌بازي خط حمله ليورپول آغاز شد. بازي هنوز به دقيقه 60 نرسيده بود كه ميزبان دو گل ديگر وارد دروازه حريف كرد. درخشش محمد صلاح مقابل مدافع مستقيمش يعني داويد لوييز يكي از دلايل اصلي اين برتري بود. او در دقيقه 48 يك پنالتي از داويد لوييز گرفت و خودش آن را تبديل به گل كرد و در دقيقه 59 نيز با يك فرار تماشايي و عبور از داويد لوييز گل سوم تيمش را به ثمر رساند. حملات پي‌درپي ليورپول در همين 15 دقيقه ابتدايي نيمه دوم نشان داد كه چرا اوناي امري قبل از بازي گفته بود دلش نمي‌خواهد با ليورپول در آنفيلد روبرو شود. در ادامه بازي به تعادل رسيد تا در نهايت در دقيقه 85 توريرا يكي از گل‌هاي خورده را براي آرسنال جبران كرد و بازي با نتيجه 3 بر يك به پايان رسيد. اين سومين فصل پياپي است كه آرسنال در آنفيلد بازنده مي‌شود و حداقل دو بار هم دروازه‌اش باز مي‌شود. ليورپول با اين برد مهم در هفته سوم 9 امتيازي شد و به تنهايي صدر جدول را در اختيار گرفت.

يووه با گل كيه‌ليني از انيو تارديني گريخت

هفته نخست سري‌آ ايتاليا با ديدار يوونتوس قهرمان فصل گذشته و پارما در ورزشگاه انيوتارديني آغاز شد. پيش از بازي همه منتظر بودند از يوونتوس مدال مائوريتسيو ساري رونمايي شود تا ببينند اين مربي چه تغييراتي در سبك بازي گورخرها به وجود آورده. البته خود ساري به خاطر بيماري ذات‌الريه در اين بازي غايب بود و از بيمارستان بازي شاگردانش را در خانه حريف دنبال كرد. حضور زوج رونالدو و هيگواين در خط حمله يوونتوس از نكات جالب تركيب ابتدايي يووه در اين بازي بود. هيگواين فصل پيش به خاطر آمدن رونالدو مجبور به ترك تورين شده بود اما با آمدن ساري، مربي‌اي كه اعتقاد عجيبي به مهاجم آرژانتيني دارد، او به تورين بازگشت. بازي طبق انتظار با فشار يوونتوس و حملات اين تيم آغاز شد و ادامه پيدا كرد. بعد از چند حمله روي يك سانتر و شلوغي محوطه جريمه پارما اين جورجو كيه‌ليني مدافع با تجربه يوونتوس بود كه موفق شد گل اول تيمش را به ثمر برساند. در ادامه حملات مهمان ادامه پيدا كرد اما با اين حال مهاجمين يووه و در صدر آنها رونالدو نمي‌توانستند دروازه لوييجي سپه را باز كنند. البته مهاجم پرتغالي يك بار موفق به گشودن دروازه حريف شد اما VAR آفسايد ميلي‌متري رونالدو را اعلام كرد تا اين بازيكن نتواند در هفته اول گل اولش را به ثمر برساند.

تيم ساري در بازي مقابل پارما نشان داد كه سبك بازي متفاوتي از تيم آلگري در پيش گرفته است. البته تا جا افتادن سبك معروف او موسوم به ساري‌بال در يوونتوس زمان بيشتري مورد نياز است و نمي‌توان انتظار داشت از اولين بازي تغييرات گسترده‌اي مشاهده شود.

در ديگر ديدار ابتدايي سري‌آ، ناپولي به عنوان نايب قهرمان فصل قبل در ورزشگاه آرتميو فرانكي شهر فلورانس مهمان تيم فيورنتينا بود. ديدار دو تيم و نتيجه‌اي كه در آن رقم خورد، نويد يك فصل جذاب در مسابقات ليگ ايتاليا را به هواداران فوتبال ايتاليا داد. در اين بازي ابتدا ميزبان از حريف پيش افتاد اما شاگردان آنجلوتي موفق شدند قبل از پايان نيمه اول با زدن دو گل از حريف پيش بيفتند. در ادامه و آغاز نيمه دوم آتش‌بازي دو تيم آغاز شد و از دقيقه 51 تا 97 شاهد به ثمر رسيدن چهار گل در زمين مسابقه بوديم؛ 51 و 65 براي فيورنتينا، 56 و 67 براي ناپولي‌ها. در نهايت اين ناپولي بود كه موفق شد با نتيجه پرگل 4 بر 3 پيروز ميدان لقب بگيرد تا فصل جديد را با برد آغاز كرده باشد.

 

رئال به روزهاي تاريك برمي‌گردد؟

در هفته دوم لاليگا رئال مادريد در خانه پذيراي تيم وايادوليد بود. رئال پيش فصل فاجعه‌باري را پشت سر گذاشته بود اما پيروزي در هفته اول در زمين سلتاويگو هواداران اين تيم را به آينده اميدوار كرد. زيدان كه هنوز درگير نقل‌وانتقالات است و تيمش از لحاظ رواني بسته نشده، مقابل حريف نه چندان قدرتمندش با فيكس كردن بيل و خامس سوال‌هاي زيادي در ذهن هواداران ايجاد كرد. دو بازيكني كه زيدان بارها اعلام كرده بود در تركيب تيمش جايي ندارند، در تركيب 11 نفر اصلي قرار داشتند. شاگردان زيزو با شروع بازي سعي كردند به گل زودهنگام دست پيدا كنند تا حريف را از نظر رواني تحت فشار قرار دهند. با اين حال حملات مادريدي‌ها زهر لازم را نداشت و باعث شد با گذشت زمان اعتماد به نفس حريف بيشتر شود. رئال با اينكه هم مالكيت دو برابري توپ را در اختيار داشت و هم شوت‌هايي را روانه دروازه حريف مي‌كرد، نمي‌توانست موقعيت صددرصدي ايجاد كند. با اضافه شدن يوويچ به خط حمله رئال در دقيقه 68 شرايط تيم زيدان بهتر شد و در نهايت بنزما موفق شد با يك گل تماشايي گل برتري تيمش را به ثمر برساند. اما اين پايان كار نبود و شاگردان سرجيو در وايادوليد موفق شدند روي غفلت مدافعين رئال در دقيقه 88 به گل تساوي دست پيدا كنند. اين گل را سرجي گوارديولا با عبور توپ از ميان پاهاي كورتوآ به ثمر رساند. در ادامه رئال نتوانست گل برتري را به ثمر برساند تا با يك تساوي خانگي هفته دوم را به پايان ببرد. تساوي زيدان و شاگردانش در هفته اول نشان داد كه رئال مادريد فاصله زيادي با روزهاي اوجش دارد و بايد فكري به حال آينده تيمش بكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون