• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4449 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ شهريور

علي ربيعي، سخنگوي دولت:

برنامه‌هاي روحاني در نيويورك در چارچوب برجام است

نشست سخنگوي دولت دوشنبه صبح در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد. علي ربيعي در آغاز نشست خبري به مناسبت هفته دولت گزارشي مختصر از عملكرد دولت دوازدهم ارايه كرد. نشست خبري سخنگوي دولت روز گذشته بيش از هر چيز تحت تاثير اقدامات ديپلماتيك دستگاه ديپلماسي كشور قرار داشت و قريب به اتفاق سوالات با سفر اخير ظريف به فرانسه، تحريم او، سرنوشت برجام، اظهارات روحاني در مورد مذاكره و تعامل با كشورها و... ارتباطي داشت.

عدم ‌تمايل ايران به ملاقات با امريكايي‌ها در فرانسه

يكي از موضوعاتي كه صبح روز دوشنبه در رسانه‌هاي منتقد دولت به چشم مي‌خورد، حضور يك‌باره ظريف در فرانسه و حاشيه اجلاس گروه جي 7 بود. از همين روي سوالي در مورد «مخفيانه بودن» اين سفر و تمايل به ديدار با مقامات امريكايي مطرح شد و سخنگوي دولت پاسخ داد:«اين سفر به درخواست كشور فرانسه صورت گرفته و ما هيچ تمايلي براي اين نداشتيم كه با مقام‌هاي امريكا در فرانسه ملاقاتي داشته باشيم. سفر آقاي ظريف ارتباطي با گروه ۷ نداشت. ما از حسن نيت فرانسه در اين زمينه استقبال مي‌كنيم اما دخالتي در مذاكرات فرانسه با امريكا براي برجام نداريم. فرانسه اين كار را به ابتكار عمل خود آغاز كرده است.»

ربيعي همچنين ادامه داد:«ادعايي كه درباره مخفيانه بودن اين سفر مطرح شده ‌بود كاملا از سوي ما رد مي‌شود. به نظر ما امريكايي‌ها هم از اين سفر مطلع بودند هر چند كه ادعا مي‌كنند، غافلگير شدند اما اين موضوع به ناكارآمد بودن دستگاه ديپلماسي خودشان بازمي‌گردد.»

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي ديگر درباره موضع دولت در باب انتقادهاي اخير از سفر ظريف به فرانسه نيز گفت:«ما در زمين ترامپ بازي نمي‌كنيم بلكه مي‌خواهيم آنها را وادار كنيم در موضوعي كه ما آن را احقاق حق خودمان مي‌دانيم، بيايند و بنشينند و نتيجه بهتري به دست آيد. اتفاقا ما در اين زمينه واكنشي عمل نكرديم و كنشگري فعال بوديم تا جايي كه قضاوت رسانه‌هاي خارجي حداقل از برخي رسانه‌هاي داخلي در اين زمينه منصفانه‌تر بوده است. آنان شهادت دادند كه در اين زمينه برگ برنده با ايران است و چارچوب‌هاي منطقي بحث از سوي ما دنبال شده و ايران هر آنچه كه در تعهد بوده را دنبال مي‌كند اما به هر حال آزادي است و دوستان هم مي‌توانند ديدگاه‌هايشان را در اين زمينه بيان كنند.»ربيعي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا روحاني در سفر به نيويورك برنامه‌ يا ديدار خاصي دارد نيز توضيح داد:«برنامه‌اي براي اينكه آقاي روحاني در سفر به نيويورك خارج از چارچوب برجام موضوعي را مطرح كند، نداريم و ايشان در همين چارچوب به كار خود در نيويورك خواهند داد.»

اظهار نظر شمخاني نظر يك شهروند بود

پرسش ديگري كه در حوزه ديپلماسي و ماجراي برجام پرسيده شد در مورد اظهارات اخير علي شمخاني، دبير شوراي امنيت ملي بود. ربيعي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه علي شمخاني اخيرا در مصاحبه‌اي با شبكه NBC تاكيد كرده كه امضاي برجام اشتباه بوده و اينكه موضع دولت در اين زمينه چيست؟ گفت:«آقاي شمخاني خودشان در آن گفت‌وگو تاكيد كردند كه به عنوان يك شهروند اعلام نظر مي‌كنند نه اينكه موضع دولت را بيان كرده‌اند؛ ما در دولت همچنان معتقد به درست بودن امضاي برجام هستيم. چراكه براي صلح جهاني نيز بسيار اثرگذار و مفيد بوده اما درباره سوال دومتان اجازه بدهيد كه به اين موضوع نپردازيم.»او البته بخش دوم سوال را بي‌پاسخ گذاشت، سوالي كه به شنيده‌هايي در مورد اختلاف ميان حسن روحاني، رييس شوراي امنيت ملي و علي شمخاني، دبير اين شورا اشاره داشت و گفته شد كه رييس‌جمهوري به دنبال جايگزيني براي اوست.

گسترش روابط با چين

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي ديگر درباره سفر محمدجواد ظريف به چين و آنچه كه قرار است در اين سفر مطرح شود نيز توضيح داد و گفت:«ما در چارچوب همان برنامه‌هاي قبلي خودمان و گفت‌وگوهاي دو جانبه‌اي كه با اين كشور داشته‌ايم، آقاي ظريف را به چين فرستاده‌ايم كه البته در اين زمينه با توجه به اينكه چين را به دليل اهميت استراتژيكش در جهان كشور قدرتمندي مي‌دانيم، گفت‌وگوهاي دو جانبه خود را با آنان حتما دنبال مي‌كنيم و درباره مسائل بين‌المللي نيز به دليل تاثيرات اين كشور در معادلات جهاني حتما گفت‌وگو خواهيم كرد.»

ربيعي ادامه داد:«امريكا فشار زيادي بر دولت چين وارد كرده اما اين كشور در مسائل دو جانبه واردات و صادرات و انجام پروژه‌ها همچنان با ما همكاري مي‌كند كه از آنان قدردان هستيم و البته در اين سفر درباره برجام و ارايه نقطه نظرات جمهوري اسلامي در اين باره و در زمينه مسائل مهم ايران در جهان و تحريم‌هايي كه انجام شده با مقامات چيني گفت‌وگو خواهد شد چراكه معتقديم چين بيش از كشورهاي ديگري كه از آن سوي آب‌ها آمده‌اند، حق اين را دارد كه در مسائل منطقه اظهارنظر كند و ما نيز خواهان اين هستيم كه روابط‌مان با اين كشور هر چه بيشتر گسترش يابد.»

مقصد آدريان‌ دريا

مقصد بعدي كشتي آدريان دريا پرسش بعدي بود. گويا بعد از اينكه يونان نپذيرفت اين كشتي در سواحل آن پهلو بگيرد، آدريان دريا به سمت قطر حركت كرده است. ربيعي در مورد مقصد بعدي اين كشتي تازه از توقيف درآمده، توضيح داد: «مقصد اين كشتي را صاحب نفت آن مشخص مي‌كند. ما نفت را فروخته‌ايم و اوست كه تصميم مي‌گيرد، كشتي كجا پهلو بگيرد كه با ما نيز اين موضوع را چك نمي‌كند اما لازم است باز هم از سياست‌هاي غلط امريكا كه به كشورهاي مختلف فشار مي‌آورد تا اين كشتي را در بندرگاه‌هاي خود نپذيرند و آنان را تهديد مي‌كند، گلايه كنيم و محكومش نماييم اما همانطور كه گفتم ما اطلاعي از مقصد نهايي آدريان دريا نداريم و كشوري كه نفت آن را خريده اين موضوع را مشخص مي‌كند.»

پاسخگويي علوي در موضوع مازيار ابراهيمي

چند و چون ماجراي مازيار ابراهيمي از متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي با گذشت چند هفته هنوز به صورت رسمي بيان نشده است. ربيعي در نشست خبري ديروز به اين سوال پاسخ داد كه چرا وزارت اطلاعات و شخص وزير به اين موضوع هيچ اشاره‌اي نمي‌كند. سخنگوي دولت گفت:«من ديروز با آقاي علوي در اين زمينه صحبت كردم و قرار شد كه ايشان در مجلس حاضر شوند و شخصا ابعاد مساله را مورد بازخواني قرار دهند. پس با توجه به خواست ايشان مبني بر اينكه خودشان درباره اين موضوع توضيح دهند از شما نيز درخواست مي‌كنم، اجازه دهيد خود وزير با حضور در مجلس درباره اين موضوع توضيح دهد.» گويا قرار است، وزير اطلاعات در كميسيون امنيت ملي مجلس توضيحاتي در اين مورد ارايه دهد.

اعلام اسامي بدهكاران بانكي

20 هزار ميليارد تومان رقم تخميني است كه علي ربيعي آن را به عنوان بدهي‌هاي بانكي 20 سال گذشته اعلام كرد. ربيعي در اين مورد گفت كه روز يكشنبه با همتي، رييس بانك مركزي صحبت كرده و توضيح داد:«افرادي هستند كه در يك بازه زماني ۲۰ ساله اقدام به دريافت وام كرده‌اند اما از اجراي تعهدات خود نسبت به آن سر باز زدند و هر چند كه در اين زمينه من عدد دقيق و كاملا درستي را نمي‌توانم مطرح كنم اما به نظر مي‌رسد، ميزان مجموع اين ارقام به ۲۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد كه بانك مركزي اسامي اين افراد را جمع‌آوري و به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ارايه كرده تا همزمان پرونده اين افراد در قوه قضاييه هم روي ميز قرار گرفته و ما تاكيد داريم كه بايد تاخيرها در بازپرداخت وام با اصل و فرع آن حتما دريافت شود.»

گزارشي از تخلف پوري‌حسيني دريافت نكرديم

ساعاتي بعد از پذيرش استعفاي عبدالله پوري‌حسيني، رييس سابق سازمان خصوصي‌سازي از سوي وزير امور اقتصادي و دارايي، او از سوي دستگاه قضايي بازداشت شد. با اين حال ربيعي معتقد است كه تخلف شخصي از سوي او سر نزده است. سخنگوي دولت در مورد اينكه بازداشت‌هاي اخير مديران دولتي از جمله رييس سازمان خصوصي‌سازي به چه دليل بوده، گفت:«در مورد سازمان خصوصي‌سازي بايد بگويم كه ما هيچ گزارشي در مورد تخلف يا نفع شخصي آقاي پوري‌حسيني در سازمان دريافت نكرديم. بسياري معتقدند كه او فردي سالم، پاك و صالح است و نسبت به بيت‌المال حساسيت نشان مي‌دهد. آنچه در مورد ايشان مطرح شد يكي فروش مجموعه ايران ايرتور بود و يكي هم درباره مجموعه مغان.ربيعي ادامه داد:«در مورد هر دوي اين واگذاري‌ها دكتر دژپسند، وزير اقتصاد نامه‌اي نوشتند كه من آن را خواندم و ديدم در آن تاكيد كرده‌اند، واگذاري ايران ايرتور يكي از افتخارات مجموعه واگذاري‌ها در دولت است و بررسي و گزارش‌هاي ايشان نشان مي‌دهد كه واگذاري مجموعه مغان هم يك واگذاري خوب بوده است. با برخي دوستان در وزارت اطلاعات هم صحبت كرده‌ام كه آنان تاكيد كرده‌اند در اين موارد هيچ نفع شخصي وجود نداشته و آقاي پوري‌حسيني از اين موضوع مبراست.»سخنگوي دولت افزود:«اما معتقديم كه دو ديدگاه در اين زمينه وجود دارد. يكي اين است كه برخي معتقدند، تصميمات اتخاذ شده در آينده ضرر و زيان‌هايي به همراه خواهد داشت و ديگري اينكه نفع شخصي در اين واگذاري‌ها وجود داشته است. قضاوت در برابر هر دو موضوع آسان نيست.»

بي‌اطلاعي از فساد يكه‌زارع به‌جز قيمت‌گذاري

سخنگوي دولت در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موضوع بازداشت هاشم يكه‌زارع، مديرعامل ايران خودرو نيز تاكيد كرد:«ما در دولت هيچ اطلاع ديگري درباره فساد ايشان نداريم جز اينكه افزايش قيمت‌ها تخلفي بوده كه بايد به آن رسيدگي مي‌شده است. درباره مديريت ايران خودرو، بحث‌هاي متعددي شكل گرفته است اما غير از آنچه كه درباره افزايش قيمت‌ها بوده ما چيز ديگري نمي‌دانيم و قوه قضاييه است كه بايد اين موضوع را دنبال كند.»ربيعي همچنين در جريان نشست خبري روز دوشنبه خبر داد كه گزارش كميته‌هاي پيگيري ارز دولتي در وزارتخانه‌ها ارايه شده و تنها بررسي‌هايي در وزارت بهداشت ادامه دارد. 5 پرونده نيز در اين زمينه آماده ارسال به قوه قضاييه ‌است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون