• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4449 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ شهريور

مسعودي‌مقام درباره متهم جهانباني مطرح كرد

دريافت 489 فقره تسهيلات در دو سال

جلسه دوم رسيدگي به اتهامات جهانباني، با دفاعيات اين متهم شروع شد. قاضي مسعودي‌مقام در ابتداي اين جلسه با تفهيم مفاد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آيين دادرسي كيفري به متهمان، از جهانباني خواست با توجه به زمان و با وصف اينكه از تكرار خودداري شود دفاعيات خود را بيان كند. متهم جهانباني پس از حضور در جايگاه گفت كه در جلسه گذشته نماينده دادستان سوالاتي فرمودند كه مي‌خواهم پاسخ بدهم.

اما بعد از اينكه متهم جهانباني يك سري دفاعياتش را ارايه كرد، قاضي مسعودي‌مقام نسبت به دفاعيات اين متهم كه به حواشي مي‌پرداخت واكنش نشان داد و گفت: «شما از سال ۹۲ تا ۹۴، به تعداد ۴۸۹ فقره تسهيلات تنها از بانك سرمايه دريافت كرديد. ۱۱۹ فقره از آن معوق است.»

قاضي ادامه داد: «بحث توليد و واردات كه به آن اشاره مي‌كنيد تنها رقم اندكي از تسهيلات دريافتي را به اين بخش اختصاص داده‌ايد. رديابي آنها روي ميز من است.»

مسعودي‌مقام با نشان دادن گزارشات و استعلامات اخذشده از بانك مركزي گفت: «استعلام بانك مركزي نشان مي‌دهد اين تسهيلات را صرف واردات نكرده‌ايد. شما اگر واردات داشتيد بايد تسويه هم مي‌كرديد نه اينكه براي تسويه، دوباره تسهيلات بگيريد.» او ادامه داد: «براي همين است كه با يك لشكر به بانك سرمايه مي‌رويد تا مسوولان وقت آن بانك براي شما تسهيلات فراهم كنند؟ پنج نفر نزد آقاي بخشايش رفتيد كه به شما تسهيلات بدهند. شما اگر واردكننده بوديد مسير قانوني را طي مي‌كرديد. چرا به كارهاي ساختمان و... وارد شديد؟ براي همين است كه شما به بچه‌هاي مسوولان وجوه غيرقانوني پرداخت مي‌كنيد و آنها را به دفتر خود آورده تا از آنان سوءاستفاده كنيد؟»

قاضي دادگاه خطاب به متهم گفت: «شما در دو سال ۴۸۹ فقره تسهيلات گرفتيد. ۶۰۰ ميليارد تومان تسهيلات گرفتيد تا كالاي اساسي وارد كنيد ولي نمي‌دانم چطور از جيب اين و آن سر در آورده است؟»

او ادامه داد: «شما و برادرت در بعدازظهر تا نيمه شب در دفتر بخشايش و در حضور مديران بانك سرمايه چه مي‌كرديد؟ وام مي‌خواستيد از طريق قانوني روند را طي مي‌كرديد. آقاي احتشامي مي‌تواند توضيح دهد شما و برادرتان در اين جلسه چه مي‌كرديد. براي وام درخواست مي‌داديد نه اينكه چندين مسوول را همراه خود ببريد و بعد اين ميزان تسهيلات را بگيريد.» متهم جهانباني در واكنش مدعي شد كه اين اطلاعات اشتباه است. او همچنين به اين حرف قاضي كه «اشتباه نيست. تصويرتان هست»، جواب داد: «اخيرا وامي گرفته نشده است...»

مسعودي‌مقام از متهم پرسيد: «اخيرا؟ مي‌خواهيد در اين 32 ماه هم مي‌رفتيد و وام مي‌گرفتيد؟! شما آن‌قدر صداقت نداريد كه بگوييد اين قراردادها جلوي من است.»

جهانباني بيان كرد: آقاي قهرماني به شما اطلاعات غلط داده‌اند. شركت ابرار اين تسهيلات را گرفته است. ما در شهريور 92 با 4 ميليارد تسهيلات اوليه شروع كرديم و تكه‌تكه به 110 ميليارد رسيد.

قاضي مسعودي‌مقام خطاب به متهم تاكيد كرد: «آقاي جهانباني توضيحات بايد با صداقت باشد. مستندات جلوي من است. آنچه شما مي‌گوييد مستند نيست. اينها گزارشات بانك مركزي است كه سيستمي است نه دستي كه اشتباه باشد.» در بخشي از اين جلسه دادگاه، قهرماني، نماينده دادستان در واكنش به زمان‌هاي مورد اشاره متهم به مديرعاملي درخشنده از متهم خواست تا نزد او برود و اسنادي را به او نشان داد. متهم جهانباني پس از صحبت‌هاي نماينده دادستان گفت: «در تاريخ 5 اسفند ماه 92 درخشنده مديرعامل بوده و كليه تسهيلات ما حدود 600 ميليارد بوده كه دوره‌اي و همزمان با سررسيد پرداخت و مجدد دريافت كرده‌ايم.»

قاضي مسعودي‌مقام در واكنش به اظهارات تكراري متهم، گفت: «ما اطلاعات اينها را داريم. براي چه مي‌گوييد؟ فكر كنم ادامه صحبت در اين زمينه به صلاح نيست. آقاي بخشايش و توسلي و ... ضابطه‌مند نظر نمي‌دادند كه هيچ، پدر بانك را هم در آوردند.»

مسعودي‌مقام ادامه داد: «آقايان با گران‌نمايي ميلياردها تومان به بانك‌ها ضرر زدند. آقاي بخشايش يك به يك با شما و ساير مشتري‌ها ارتباط گرفتند. سوء جريان آقاي بخشايش و حكم صادر شده براي ايشان مشخص است. به آن مراجعه كنيد نام گروه جهانباني در آن ذكر شده است. شما بعدازظهر تا نيمه شب در جلسه شركت كرديد. برادر شما اشتباه است؟ تصاوير اشتباه است؟ رييس سازمان اشتباه است؟»

متهم جهانباني در بخشي از اظهارات خود با بيان اينكه مشتري خوب بانك بوده است، گفت: «بانك دست به انتخاب مشتري مي‌زند و براساس سياست‌ها و ضوابط خود اعتبارسنجي مي‌كند. من يك مشتري خوب براي بانك بودم و الان به عنوان يك بدهكار بانكي كه نيمي از بدهي خود را پرداخت كرده‌ام اينجا هستم.»

او ادامه داد: «به مدت 38 ماه است كه در زندان هستم و همه اسناد و مدارك نشان مي‌دهد هيچ موردي از غيرعادي بودن اخذ تسهيلات مشاهده نمي‌شود و تسويه بدهي‌ها در سررسيد مقرر انجام مي‌شده است. طي مدت چهار سال 701 ميليارد تومان براي چهار شركت تسهيلات گرفتم و شرايط آن واگذاري 10 درصد سپرده و 10 درصد وثيقه بود.»

متهم گفت: «مانده بدهي من 337 ميليارد تومان است و 1500 ميليارد تومان كالاهاي اساسي وارد كردم كه سازمان توسعه تجارت كشور هم آن را تاييد كرده است.»

قاضي مسعودي‌مقام خطاب به متهم گفت: «شما حتما به صورت آزاد كالاها را خريد كرديد و با قيمت كمتر هم به دست مردم رسانديد و الان هم مردم ايران شكرگزار هستند!» متهم گفت: «متاسفانه همين‌طور هم هست.»

جهانباني به اين سوال قاضي كه «يعني شما با ارز سه هزار تومان كالا خريديد و ارزان‌تر به مردم داديد؟» ‌جواب داد: «كساني بودند كه ارز 4 هزار و 200 توماني گرفته و 15 هزار تومان فروختند يا كالاهاي وارد شده را با قيمت آزاد فروختند و من هيچ‌كدام از اين كارها را انجام ندادم. بنده تا پايان سال 93 هيچ بدهي بانكي به هيچ بانكي نداشتم. 226 ميليارد از تسهيلات ما مربوط به زمان آقاي درخشنده است كه 8 فقره تسهيلات را شامل مي‌شده است و كل آن در زمان خودشان پرداخت شد.»

اين متهم در پاسخ به سوال قاضي مبني بر اينكه نحوه پرداخت شما چگونه بوده است، گفت: «ما 40 ميليارد تسهيلات طي 8 فقره هر كدام به مبلغ 5 ميليارد تومان دريافت كرديم.»

قاضي مسعودي‌مقام گفت: «بانك مركزي گفته طي دو سال 489 فقره تسهيلات گرفته‌ايد كه 119 فقره آن معوقه است و مابقي از طريق اعطاي تسهيلات جديد پرداخت شده است. شما از بانك‌هاي ديگر تسهيلات مي‌گيريد كه بدهي بانك ديگري را تسويه كنيد اينكه تسويه نمي‌شود.» متهم جواب داد: «ما كالاهاي اساسي وارد كرديم.» او همچنين در پاسخ به اين سوال قاضي كه «اگر به ضرر شما بوده چرا دريافت كرديد؟» گفت: «اشتباه كردم. نياز كشور بوده است.»

قاضي مسعودي‌مقام به اين حرف متهم واكنش نشان داد و گفت: «همه متهماني كه ما احضار مي‌كنيم احساس تكليف داشته‌اند و بزرگ‌ترين ضربه را به كشور زده‌اند. شما كه احساس تكليف مي‌كنيد از شيوه‌هاي قانوني استفاده كنيد.»

مسعودي‌مقام ادامه داد: «در ذهن شما اين بوده از كساني استفاده كنيد كه راه را براي شما هموار كنند، يعني كساني كه بدون پرداخت ريالي سهامدار شدند، افرادي كه با شما بودند، فرزندان مسوولاني كه براي‌شان ماشين و آپارتمان مي‌خريديد.»

به گفته قاضي مسعودي‌مقام جلسه بعدي دادگاه رسيدگي به اين پرونده شنبه 9 شهريورماه برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون